jensky18 Skrevet Juli 23, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2023 @PIIIPower Hvis det ikke er skiva men navet.. Er det hjullageret det kan være snakk om da? Burde vell ikke være noe grunn til å ta hele spindelen.. Skjønner uansett ikke at dette skulle skje akkurat når jeg byttet klosser og skiver..🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 23, 2023 Share Skrevet Juli 23, 2023 Hvilken produsent har laget skivene og klossene? Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 23, 2023 Share Skrevet Juli 23, 2023 Kjøp deg eit slikt måleur, det har mange gode bruksområde. Fest det på dempertårnet og roter bremseskiva ved å snurre på navet. Prøv deg litt fram med å måle ytterst og innerst på skiva. For referanse kan du måle på hjulnavet uten bremseskiva montert. Du kan og feste skiva berre med hjulboltane (om dei ikkje er for lange) og måle. Så kan du prøve å snu skiva i forhold til navet og sjå om det endrar seg. Det skal ikkje mykje til, deformasjon, rust eller drit mellom nav og skive for at det gjere store utslag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juli 23, 2023 Share Skrevet Juli 23, 2023 (endret) Klossene har statisk plassering. Tar skiva borti periodisk er det logisk at det er skiva som har varierende posisjon. Da ligger mest trolig feilen i roterende deler, bremseskive, nav, hjullager eller spindelen selv. Bruk verktøyet som beskrevet og over mål deg bakover ett trinn etter at du finner avvik for å bekrefte at den delen er rett (er det avvik på skiva kan det fortsatt være navet osv). Endret Juli 23, 2023 av PIIIPower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet Juli 31, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2023 På 23.7.2023 den 17.59, Ingvaldsen skrev: Hvilken produsent har laget skivene og klossene? Zimmermann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 1, 2023 Share Skrevet August 1, 2023 Ga du bremseskivene et godt kakk i ene sida med en hammer eller lignende når du skulle ha de av for bytte? Jeg sliter nemlig med det samme på min F36. Vibrasjon ved nedbremsing oppstod ca 5000km kjøring etter at jeg først bytta skiver foran til Zimmermann. Fikk så verksted til å sette på nye Zimmermann-skiver, da jeg trodde jeg hadde fått kast i skivene ved et uhell. Så skjedde det samme igjen etter nye 5000km, da fikk jeg nye skiver av verkstedet på reklamasjon (da han tok det på reklamasjon mot GS som leverte Zimmermann-skivene). Nå har det samme skjedd igjen etter nye 5000km. Jeg fikk beskjed sist gang at dersom det oppstår enda en gang er det mest sannsynlig hjullageret som har fått seg en ørliten skjevhet når jeg ga bremseskiva et godt kakk første gang jeg skulle ha den av. Han hadde opplevd samme tralten med en X3. Byttet og byttet på skiver, så var det hjullageret, etter et litt hardhendt skivebytte. De kunne visst være litt ømfintlige på nye biler, tålte relativt lite. Så jeg mistenker at jeg selv er synderen, og nye hjullagere må til. Kjenner dog ingen vibrasjon i rattet ved nedbremsing, men er ganske sikker på det er foran for det om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet August 1, 2023 Forfatter Share Skrevet August 1, 2023 11 timer siden, papertiger skrev: Ga du bremseskivene et godt kakk i ene sida med en hammer eller lignende når du skulle ha de av for bytte? Jeg sliter nemlig med det samme på min F36. Vibrasjon ved nedbremsing oppstod ca 5000km kjøring etter at jeg først bytta skiver foran til Zimmermann. Fikk så verksted til å sette på nye Zimmermann-skiver, da jeg trodde jeg hadde fått kast i skivene ved et uhell. Så skjedde det samme igjen etter nye 5000km, da fikk jeg nye skiver av verkstedet på reklamasjon (da han tok det på reklamasjon mot GS som leverte Zimmermann-skivene). Nå har det samme skjedd igjen etter nye 5000km. Jeg fikk beskjed sist gang at dersom det oppstår enda en gang er det mest sannsynlig hjullageret som har fått seg en ørliten skjevhet når jeg ga bremseskiva et godt kakk første gang jeg skulle ha den av. Han hadde opplevd samme tralten med en X3. Byttet og byttet på skiver, så var det hjullageret, etter et litt hardhendt skivebytte. De kunne visst være litt ømfintlige på nye biler, tålte relativt lite. Så jeg mistenker at jeg selv er synderen, og nye hjullagere må til. Kjenner dog ingen vibrasjon i rattet ved nedbremsing, men er ganske sikker på det er foran for det om. Rett etter byttet var det ok men ble fort kraftig kast. Samme etter at jeg forsøkte å bytte skive. Kastingen vises med det blotte øye på skiva. Vanskeligere å se på selve navet. Har også sett nå at den nye fjæra jeg satt på for et år siden faen meg er knekt, men den skal jo ikke føre til at noe fører til kraftig vibrasjon i bremsene eller at hjul lageret går til helvette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet August 14, 2023 Forfatter Share Skrevet August 14, 2023 Da har jeg etter masse googling og utspørring kommet frem til at den eneste muligheten nesten kan være casterstagene. Har nå fått på nye og monterer i dag nye bremseskiver som nettopp er annkommet posten. Så håper jeg at helt ødelagte foringer på casterstag har ristet sund alle de fire nye skivene som såvidt har blitt kjørt med det siste året. PIIIPower, E.C. og papertiger reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 De gamle foringen så ikke bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet August 14, 2023 Forfatter Share Skrevet August 14, 2023 På 23.7.2023 den 22.37, PIIIPower skrev: Klossene har statisk plassering. Tar skiva borti periodisk er det logisk at det er skiva som har varierende posisjon. Da ligger mest trolig feilen i roterende deler, bremseskive, nav, hjullager eller spindelen selv. Bruk verktøyet som beskrevet og over mål deg bakover ett trinn etter at du finner avvik for å bekrefte at den delen er rett (er det avvik på skiva kan det fortsatt være navet osv). Ja, har nå gått løst på alt utenom lageret, satt på helt nye skiver og dem vugger kraftig. Selv om det ikke er sjeldent, kan jeg ikke skjønna noe annet en at hjullagrene er skjeve. Kanskje slått skjeve, eller ødelagt av belastningen som dårlige casterstag har gitt…. Så da er det bare å vente en ny periode på posten og nye lager påvei… recorded-1454589735042.mp4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 Hadde vært forsiktig med å konkludere fra en sånn test uten felgen påmontert. Den skrua som holder skiva på plass vil ikke nødvendigvis holde skiva parallell med navet, siden den strammer kun på én side. Ta heller et billig måleur og sjekk rett på nav. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensky18 Skrevet August 14, 2023 Forfatter Share Skrevet August 14, 2023 35 minutter siden, E.C. skrev: Hadde vært forsiktig med å konkludere fra en sånn test uten felgen påmontert. Den skrua som holder skiva på plass vil ikke nødvendigvis holde skiva parallell med navet, siden den strammer kun på én side. Ta heller et billig måleur og sjekk rett på nav. Selve navet gir også utslag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 14, 2023 Share Skrevet August 14, 2023 Da er du kanskje inne på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 15, 2023 Share Skrevet August 15, 2023 Var det jeg prøvde å sikte deg inn på lenger oppe her - har du gitt skiva et kakk når du skulle ha den av første gang, kan i følge verkstedet mitt det ha vært nok, da navene de siste årene har blitt langt mer ømfintlige for slikt enn tidligere visstnok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå