Brandy Skrevet Juli 6, 2023 Share Skrevet Juli 6, 2023 Hei folkens. Jeg sliter noe med et verksted som tok inn min 2012 F11 for å sjekke en tikkelyd under kjøring og en feilmelding (husker ikke i farta hva det var). Anyway, de konstaterte feil med registerkjede og måtte bytte dette. Etter dette var gjort fikk de ikke til å justere skikkelig timingen så måtte også bytte en del til (kamaksel)? Så langt var jeg med på notene, men etter at de hadde montert dette og hadde den på prøvekjøring så fikk de feilmelding på compression på sylinder 1 og mener nå at motoren sannsynligvis er ødelagt og må byttes og at jeg skal betale for dette også. Siden bilen ble levert inn uten å ha meldt om noen feil på sylinder så er vel dette noe som man må anta har skjedd under reparasjon (unøyaktig innstilling av register eller noe?) så jeg kan vel forlange at denne feilen blir utbedret uten ytterligere kostnader for meg? Jeg er dessverre ikke noen stor mekaniker og vil slite med å diskutere det tekniske rundt dette med mekanikeren på verkstedet. Om noen kunne gitt noen tips og råd om hvordan jeg best håndterer dette hadde det vært supert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FransEirik Skrevet Juli 6, 2023 Share Skrevet Juli 6, 2023 Dette hørtes veldig amatørmessig ut. De kan ikke være alvorlige når de mener at du må betale for ny motor? og hvorfor måtte de bytte kamaksel fordi de ikke fikk justert timing?… vet ikke helt hvordan jeg hadde gått frem, kanskje en kjapp dialog med en advokat ? Brandy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brandy Skrevet Juli 6, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2023 Hei FransErik, mulig det ikke var kamaksel, men de sa iallfall at selv når de justerte inn registeret riktig så gikk det ut av sync så det som autojusterer regsiteret var gåent og måtte byttes, noe som kom på 7000 kroner ekstra. Det var vel kanskje ikke kamaksel de men noe annet? Og ja, har vært inne på tanken om å kontakte advokat om de fremdeles insisterer på at jeg skal betale noe utover registerkjede og den andre delen, for det er vel ikke tvil om at det med sylinder er noe som må utbedres av dem uten videre kostnad for meg. Det var ikke bastante på at motorten måtte byttes enda, men at det var godt mulig. De måtte visst inn med et kamera og sjekke sylinderne og noe slikt før de kunne konstatere dette men uansett så var dette noe de mente på at jeg skulle dekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 6, 2023 Share Skrevet Juli 6, 2023 Hva har du betalt så langt? Kan ikke de gi deg en oversikt over arbeidsordre? Der de beskriver sin feilsøking og hva de har byttet og reparert? Hvis du er medlem i NAF så er det bare å henvnde seg dit med en gang. Brandy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brandy Skrevet Juli 6, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2023 Hei E.C. jeg har ikke betalt noe enda, men de antydet rundt 35,000 for bytte av registerkjede og 7,000 for den andre delen. Bilen står enda på verksted (har stått der siden Mai) og de har nå tatt ferie så det blir ikke gjort noe mer før de er tilbake siden det siste problemet dukket opp denne uka. Jeg er dessverre ikke medlem i NAF men satt akkurat og så på medlemsfordeler Siden jeg ikke var medlem når skaden oppstod får jeg visst ikke gratis advokathjelp, men uansett så er det nok sikkert veien å gå så slenger inn et medlemsskap i kveld. Setter stor pris på tilbakemeldingene, E.C. og FransErik. FransEirik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 6, 2023 Share Skrevet Juli 6, 2023 Du bør uansett kunne forlange en spesifikasjon over hva som er utført og feilsøkt av verkstedet. Enkelte verksted virker å bytte deler fram til ting er fikset og fakturere alt til kunden. Hvis det er snakk om en 520d så nærmer man vel seg verdien på bilen om motorbytte kommer på toppen av påløpte/estimerte kostnader. Dette er neppe en reparasjon du hadde påbegynt og i alle fall ikke brukt 42 000 ut av vinduet på deler til en motor som skulle kasseres. Brandy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brandy Skrevet Juli 6, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2023 Jo har kun fått spesifikasjonene på utført arbeid muntlig, men det er nok på tide å få en skriftlig oppsummering fra dem. Det er ikke en 520d men en bensinmotor (gått rundt 165,000). Det gjorde absolutt vondt å få vite at reparasjonen kostet 35K og vondt verre med 7 til på toppen (bad pun) av det hele, og ja jeg hadde jo absolutt ikke påbegynt reparasjon på en motor som var defekt, men de hevdet at denne siste feilen er noe som kan oppstå og indikerte i den korte praten jeg hadde med dem at dette nok var en feil som hadde oppstått "av seg selv" så de indikerte at jeg måtte ta kostnadene videre også, så jeg har vært ganske fortvila. Jeg snakka litt med en kompis med litt erfaring og han mente iallfall at dette var ganske tydelig en feil gjort av verkstedet, mest sannsynlig dårlig justering av register. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 7, 2023 Share Skrevet Juli 7, 2023 Ang. dårlig justering av register, så høres det ut som det ja. Men vi vet jo ikke helt hva verkstedet har sagt eller ikke sagt, før de påbegynte rep. Du er i veldig lei situasjon uansett, høres det ut som. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brandy Skrevet Juli 7, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2023 Jeg hadde en ny prat med dem i dag og fikk litt mer detaljer. Det var ikke sagt noe spesielt før de påbegynte reparasjon. De Saksgangen på dette gikk som følger: - Bil levert inn med feilmelding på displayet og tikkelyd når man gav gass. - Det ble konstatert at man måtte bytte registerkjede og senere fant de at det måtte til ny vanos også. - Motoren ble satt sammen igjen og ble tatt på prøvetur. De hevder at bilen ble kjørt omtrent 4 mil før det kom opp feilmelding om kompresjonsfeil på sylinder 1 og mente at dette kunne ha oppstått "tilfeldig" og ikke på grunn av noe de hadde gjort. - De sa i dag at i verste fall må motoren byttes men de har bestilt kamera for å kunne se inn i sylinderne så de kan konstatere mer nøyaktig omfanget av skade. De var litt mer på gli angående hvem som skal ta videre kostnader. Jeg kontakter NAF og får litt veiledning fra dem og evt en takstmann eller lignende som kan se over motoren om det har noe for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 7, 2023 Share Skrevet Juli 7, 2023 Det bør vel ikke være vanskelig for et kompetent verksted å skru ut en tennplugg og teste kompresjon på alle sylindre. Alpejohn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
labbetuss Skrevet Juli 7, 2023 Share Skrevet Juli 7, 2023 Jeg ville hentet bilen, satt den på et annet verksted og fått de til å finne ut hva som er feil og hvordan/hvorfor feilen har oppstått. Om det er dårlig/feil utført arbeid som har ført til flere feil på motoren hadde ikke jeg stolt på at de vil innrømme dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Juli 8, 2023 Share Skrevet Juli 8, 2023 Dårlig justert timing kan vel føre til manglende kompresjon/ dårlig kompresjon (ventiler åpner på feil tidspunkt) En kompresjons tester er vel noe alle verksteder har, eller burde ha. Et kamera er bare nyttig for å se om det er noe gale med stemplene, som er veldig lite sannsynlig. Hadde vært veldig skeptisk til dette verkstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 18, 2023 Share Skrevet Juli 18, 2023 Det høres helt ærlig ut som de ikke helt vet hva de holder på med. Som nevnt over så kan de ha vridd ting feil slik at ventiler står opne på feil tidspunkt. I værste fall har de benda et par ventiler også. Jeg ville også vært meget fristet til å få et annet verksted til å se over det de har gjort, for dette høres lite professionelt ut. Bare sørg for at du ikke betaler for dette kameraet også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juli 18, 2023 Share Skrevet Juli 18, 2023 On 7/7/2023 at 12:05 PM, Brandy said: - Motoren ble satt sammen igjen og ble tatt på prøvetur. De hevder at bilen ble kjørt omtrent 4 mil før det kom opp feilmelding om kompresjonsfeil på sylinder 1 og mente at dette kunne ha oppstått "tilfeldig" og ikke på grunn av noe de hadde gjort. Kven prøvekøyrer ein bil i 40 kilometer etter registerbytte? Det er virkelig noko som skurrar. Be dei dokumentere med feilkodeutskrift (spør etter dette uten å seie at det er km.standen du er på jakt etter). For eg trur virkelig at nokon har noko dei prøvar å skjule. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brandy Skrevet Juli 20, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2023 Tusen takk for alle svar her folkens. Jeg får ta en ny runde med dem når de åpner igjen etter ferien og skal oppdatere tråden med utfall av dette. Er fast bestemt på å ikke betale ett øre mer enn det som var avtalt for den originale reparasjonen og involverer advokat om nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå