Gå til innhold

5 serie stasjonsvogn - maks 100.000


elx
 Share

Anbefalte innlegg

På 21.7.2023 den 16.38, elx skrev:

 

Det "må" være en 5 serie pga plassen. 3 barn som skal sitte baki der, da liker jeg at de har plass. I tillegg till større bagasje rom.

Hvor går grensen på eldre bmwer? 

Skjønner, nei grensen går der enselv mener. E60/61 er flotte og gode biler, og en E60 LCI trenger ikke være gammel, E6x kom ut i 2003 og endte i 2010. Men igjen, finner du en godt vedlikeholdt en så er det kjempebiler som tåler tidens tann svært godt(utklasser mange andre merker/modeller i mange år etter produksjonsstopp) og har kanongode kjøreegenskaper - men en må påregne litt vedlikehold i årene som kommer for å holde den i stand og på veien:) Kan 2-serie GT være et alternativ? Den har solid plass, mulighet for 7 seter og du finner langt nyere med lavere km-stand til en fornuftig pris, men du må "strekke deg litt". Sikkert lavere forsikringssum og driftskostnader også som kan veie opp for å "strekke seg".

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=309261811

Er den like god å kjøre som 5-serie? Nei. Er materialvalget like high-end som 5-serie? Nei. Drar den på bakhjulene som en typisk BMW? Nei. Og er den like lekker som en 5-serie? Nei. De aller fleste som sitter på godt bevarte E60/E61 med "riktig" motor og utstyr vet hva de har og pris blir deretter hvis de i det hele tatt legges ut. Finn.no er plassen. Så hvorfor drar jeg opp en 2GT når du spør etter 5 -> pris og plass, likevel mye BMW, men ca. 0 streetcred :) 

Ikke skyt meg, jeg har til vane å foreslå andre modeller enn det folk spør om. Det er for å utvide horisonten litt, hvis man ikke er helt låst. Er 2GT uaktuelt så skjønner jeg det veldig godt, men det anbefales å ta en liten titt uansett :) 

Endret av Marius2002
Oppdatert link, forrige bil ble fjernet fra finn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei! Er fortsatt på leit(Eller på leit på ny, kan vel kanskje være mer rett)

 

Noe som ligger ute nå som virker som bra kjøp?(helst omtrent røverkjøp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, elx said:

 

I mine øyner er denne svært dyr i forhold til alder. 

Det kan du gjerne si, men så finnes det heller ingen E61 med bensinsekser og xDrive med så lav km-stand ute på markedet. Du kan gjerne få en 5-6 år nyere F11 til samme pris, men da er det N47 to-liters diesel og bakhjulstrekk. Så det kommer an på øynene som ser. For noen er en E61 med denne drivlinjen langt mer attraktiv og verdt å betale samme pengene for som en nyere 5-serie med RWD og 2-liters diesel. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg funnet ut av hva som er viktig - drivlinje, utstyr eller årsmodell, generasjon av 5-serie. Så er det enklere både for deg selv å snevre inn søket, men også for oss å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

Det kan du gjerne si, men så finnes det heller ingen E61 med bensinsekser og xDrive med så lav km-stand ute på markedet. Du kan gjerne få en 5-6 år nyere F11 til samme pris, men da er det N47 to-liters diesel og bakhjulstrekk. Så det kommer an på øynene som ser. For noen er en E61 med denne drivlinjen langt mer attraktiv og verdt å betale samme pengene for som en nyere 5-serie med RWD og 2-liters diesel. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg funnet ut av hva som er viktig - drivlinje, utstyr eller årsmodell, generasjon av 5-serie. Så er det enklere både for deg selv å snevre inn søket, men også for oss å hjelpe deg.

Du har helt rett. 

4wd er ikke veldig viktig for meg iallefall, bor i Stavanger og er sjelden oppe i fjellet når det er snø.

Motor er dog litt viktigere, som du sier så er det en sekser, og det er liksom "minimum" for meg tror jeg. 

Uten tvil en sykt fin bil, med masse ekstra utstyr, synes bare den var dyr utifra alder osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til dine innledende poster vedr. makspris og ønsker om lav km-stand, så tror jeg det vil være vrient å finne en bil du ikke må beregne en del utgifter på - dvs. et kjøp på 150 000kr kan fort vise seg å bli billigere enn enn en bil til 100 000 kr etter noen måneders eierskap.

Her har du en tilsvarende som 525ix'en som linket til over, men med 3-liters diesel i stedet for. Sammenlignbar km-stand, men en del høyere enn budsjettet ditt. Siste årsmodell av E61, 2010.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=334158141

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 325ix av samme årgang, en E91. Blir fort ca. 1,1 L/mil på blandet. Ned mot 0,8L/mil på langkjøring og opp mot 1,3-1,4 L/mil på småkjøring. På en E61 går det trolig enda litt mer suppe. Ellers er det en fin motor og en av de aller siste naturlige R6 som verken har turbo eller HT-innsprøyting. Sånn sett "relativt ukomplisert motordel", med kun vanos og valvetronic av fancy ting. 

Jeg synes også at 525ix'en er noe dyr for hva den er. Normalt sett pleier de mindre bensinmotorene går for en del mindre penger og man må nå regne med å få en del utgifter på en gammel E61, uavhengig av vedlikeholdsgrad. Samtidig begynner det å bli få gode E6x der ute, så om man ønsker originalt M-sport og en bil med få eiere begynner prisene å krype opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste i linken du henviste til i forrige side er verdt å se nærmere på dersom den fremdeles er for salg, ellers var ikke mange av de som lå ute nå spesielt appellerende etter min mening, avvent gjerne noe for å finne en «urørt» og godt servet bil istedet. Lå en mørk grå M-Sport utgave (520d) på Finn.no forrige uke, men denne forsvant nok fort da bilen så strøken ut, så vær rask på avtrekkeren.


Har hatt to e61 520d selv og er svært godt fornøyd, personlig har jeg aldri opplevd det store problemet folk har med disse (n47) motorene, dersom en behandler en motor slik den skal. Med det mener jeg å kjøre bilen opp i drifttemp. på både kjølevæske og olje for optimal smøring før en øker turtall over 2500 omdreininger, skifter olje og filter jevnlig og generelt sett bruker sunn fornuft. Har totalt 140 000 km i disse motorene i forskjellige modeller og de har vært både drivstoffgjerrig og driftssikkre i den tid jeg har hatt dem. 
Var selv på jakt etter en gunstig stasjonsvogn for en tid tilbake og som nevnt havnet jeg også på 520d, mye komfort, støysvak og et utrolig bra understell, spesielt på M-Sport utgaven. Min er gått 242 000 nå og går som en klokke ennå. Min forrige 520d (identisk) hadde gått 290 000, men ny eier krasjet dessverre bilen to dager etter overtagelse.

Eneste du trenger å være klar over utover normalt vedlikehold som nevnt, er at rusk og rask kan sette seg fast og tette dreneringsføringen til panorama taket som videre trenger inn enkelte steder i bagasjerommet og skaper uønskede elektriske problemer. Kan fint anbefale denne bilen så fremst servicer er utført ihht. bilens serviceanbefaling, men gjerne oftere også. Finnes utgaver med forskjellig utstyrsgrad så vær obs på dette. Samtidig, kjøp så ny bil som mulig av disse, 09/10 modell.
 

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peak skrev:

Den siste i linken du henviste til i forrige side er verdt å se nærmere på dersom den fremdeles er for salg, ellers var ikke mange av de som lå ute nå spesielt appellerende etter min mening, avvent gjerne noe for å finne en «urørt» og godt servet bil istedet. Lå en mørk grå M-Sport utgave (520d) på Finn.no forrige uke, men denne forsvant nok fort da bilen så strøken ut, så vær rask på avtrekkeren.


Har hatt to e61 520d selv og er svært godt fornøyd, personlig har jeg aldri opplevd det store problemet folk har med disse (n47) motorene, dersom en behandler en motor slik den skal. Med det mener jeg å kjøre bilen opp i drifttemp. på både kjølevæske og olje for optimal smøring før en øker turtall over 2500 omdreininger, skifter olje og filter jevnlig og generelt sett bruker sunn fornuft. Har totalt 140 000 km i disse motorene i forskjellige modeller og de har vært både drivstoffgjerrig og driftssikkre i den tid jeg har hatt dem. 
Var selv på jakt etter en gunstig stasjonsvogn for en tid tilbake og som nevnt havnet jeg også på 520d, mye komfort, støysvak og et utrolig bra understell, spesielt på M-Sport utgaven. Min er gått 242 000 nå og går som en klokke ennå. Min forrige 520d (identisk) hadde gått 290 000, men ny eier krasjet dessverre bilen to dager etter overtagelse.

Eneste du trenger å være klar over utover normalt vedlikehold som nevnt, er at rusk og rask kan sette seg fast og tette dreneringsføringen til panorama taket som videre trenger inn enkelte steder i bagasjerommet og skaper uønskede elektriske problemer. Kan fint anbefale denne bilen så fremst servicer er utført ihht. bilens serviceanbefaling, men gjerne oftere også. Finnes utgaver med forskjellig utstyrsgrad så vær obs på dette. Samtidig, kjøp så ny bil som mulig av disse, 09/10 modell.
 

Hvilken tenker du på, hvis det er fra forrige side så er det vel i nærheten av et år siden.

Jeg håper å finne en som IKKE har panoramatak, da jeg ikke liker tanken på lekkasje.

Har forsåvidt ikke dårlig tid enda, med å finne bil, så om noe kult dukker opp så send den gjerne her eller på PM til meg! Setter veldig stor pris på all hjelp, med tanke på jeg igrunn er en BMW amatør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, la ikke merke til ikke at tråden var fra i fjor. Men finnes heldigvis noen pene eksemplarer igjen der ute, derimot dukker de sjeldenere opp enn før naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peak skrev:

Hehe, la ikke merke til ikke at tråden var fra i fjor. Men finnes heldigvis noen pene eksemplarer igjen der ute, derimot dukker de sjeldenere opp enn før naturligvis.

Fort gjort det. 

Er endel fine biler, men veldig mange av de er overprisa.. Mange som tror de sitter på gull bare fordi de har en eldre bil av god kvaltiet(noen gjør jo selvsagt det også)

 

Er nesten så jeg vurderer å åpne opp Horistonten litt, og vurdere 3 serie også.

Har også bitt meg merke i 7 serien som ser ganske snerten ut, og som alltid har MYE ekstra utstyr.

Endret av elx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...