Gå til innhold

Oljeskift/Flushing av nyere automatkasse


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 530 med 8-trinns automatkasse som har gått 130.000 km. Den har fulgt alle serviser på Bilia og jeg regner derfor ikke med at de har skiftet olje på kassa. (BMW sier jo at det ikke skal skiftes så vidt jeg vet, mens de som jobber med automatkasser anbefaler å flushe hver 40-60.000 km). Bilen min har ikke hengerfeste og er ikke kjørt hardt (tror jeg :-). Så jeg lurer litt på om jeg skal bytte olje eller ikke. Jo lengre den har gått uten skifte, jo større sjans er det vel for at noe løsner og lager problemer? 

Jeg antar at det tryggeste er å skifte/flushe, men er det noen her som har hatt problemer med 8-trinnskassa fordi de ikke har gjort det? Og da tenker jeg ikke på banekjørte biler ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 525TDSA skrev:

Jeg antar at det tryggeste er å skifte/flushe, men er det noen her som har hatt problemer med 8-trinnskassa fordi de ikke har gjort det? Og da tenker jeg ikke på banekjørte biler ;-)

Er et utrolig delt tema dette her, og de som utfører flushing har selvfølgelig egeninteresse når de sier flush hver 40-60 000 km. 

Min F10 er kjørt litt over 140'km. Jeg utførte et rent oljeskift med filter på c.a 100'. Oljen var så gyllen og fin at jeg kunne solgt den på flaske igjen. Kassen girer smooth som bare det.

@Walkabout flushet girkassen på sin F11 på rundt 160'km om jeg husker rett? Den er kjørt snart 300' på kun en girkasseservice på nevnte km.stand. 

Hvis du har xdrive så er det mer kritisk å skifte/flushe ut oljen i systemet der enn selve girkassen, men jeg mener at et oljeskift er det minste man burde påkoste girkassen når oljen er kjørt over 100'km. Mest for samvittighetens skyld, men også fordi du ikke vet tilstand på oljen før du tapper den.

ZF sier at oljeskift bør gjøres mellom 80-120 000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sei mykje om dei som lever av oljeskift på girkasser og deira truverdighet, men det har vist seg mang ein gong at det lønnar seg i lengda med vedlikehold.

Dog så er det ekstremt stor forskjell på ulike typar girkasser, bruksmønsteret og en del flaks(?). Nokre girkasser kan du skifte filter på, andre har filteret gøymt inni girkassen slik som på min så der må girkassen ut av bilen og demonterast for å skifte filter.

Uansett om du kallar det for oljeskift eller flushing, det kan umulig skade å skifte olje. Klart at har du ei slitt girkasse som har gått 400.000km på den samme oljen kan det skje saker og ting ved hot-flush der gammalt slagg kan løsne og i tillegg plutseleg endring i viskositeten på gammal vs. ny olje.

Det tryggaste du kan gjere er å tappe av olje, skifte filter, gjere rein bunnpanna og fylle olje. Så kan du tappe av olje ved oljekjølaren og etterfylle tilsvarande med olje til den oljen som kjem ut har samme farge som den nye. Då er risikoen meget lav for å ødelegge noko. Det som er viktigast av alt er at det blir fylt på riktig olje, det finst fleire oljetypar enn bilmerker og sjølv om alt i bunn og grunn er hydraulikkolje så er det ikkje så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF hadde tidligere også 8 år med som et intervall så selv om bilen har lav km stand så er 8 år maks alder får olja skal skiftes.  Litt uklart om 8 år fremdeles gjelder eller om  150.000km trumfer alder også?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har skiftet olje i en ZF 8HP kasse? Er det en kurant jobb uten å måtte ut med hele kassa som Turbojens nevner over her?

De skriver også bare oljeskift, så regner med at det da er bra nok uten flushing. Det står også at i prinsippet er oljeskift bare nødvendig ved reparasjon, men å spandere et oljeskift hver 150.000 km kan man jo ta seg råd til selv om man har drivverksforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 525TDSA skrev:

Er det noen her som har skiftet olje i en ZF 8HP kasse? Er det en kurant jobb uten å måtte ut med hele kassa som Turbojens nevner over her?

Svært kurant. Gjorde jobben på en sakseløfter for å ha bilen plant, men går fint med garasjejekk og støttebukker.

Du tar av bekledningen under (midtre) som dekker girkassen og litt til. Skrur løs fyllepluggen, skrur så tappepluggen og lar alt renne ut. Skru så løs alle skruene som holder bunnpannen med det integrerte filteret. La det renne ferdig fra mecatronicen, og monter så den nye bunnpannen.

Skru fast skruene i korrekt sekvens med korrekt tiltrekningsmoment (du finner et skriv på google fra ZF) og fyll så olje til det renner ut av fyllepluggen. 

Start så motor, gå igjennom girene og la den stå på tomgang når du nå skal sjekke nivået en gang til. Her er diagnosenutstyr eller IR termometer viktig å ha, slik at du sjekker nivå med korrekt temp. Mener det er mellom 35-50°C, men det står også i skrivet. 

Imens giroljen har korrekt temp, skru løs fyllepluggen. Er det for mye olje -> La det renne over.

Kommer det ingen overflødig olje -> Fyll så på til det renner over.

Her har du et YT klipp fra aktuell bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...