Gå til innhold

Diagnoseverktøy - hvilken?


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser den! Men jeg føler det var et større hopp til MS919 fra pro3s+ kontra xtool d7s til pros3+, en forskjell på ganske mange prosent.

Men i det store og hele så er nok en skikkelig Launch, feks pro3s+ et ganske trygt valg.

Har du noen andre tips fra Launch med topologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Launch har vært litt treigere på å få inn topologi enn autel, så det var litt nytt at pro3s+ hadde det nå. Ser ikke ut som at alle utgaver har dette, så du må trolig dobbeltsjekke med selger at utgaven du kjøper faktisk har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at pro3s+ ikke støtter doip og can-fd ut av boksen, uten et adapter. Så det er jo litt kjipt.

Dog så støtter den nå topologi, som de fleste andre rimeligere variantene fra Launch ikke støtter, men de støtter doip og can-fd igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne: https://www.amazon.com/gp/product/B07FCDWZKW/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Det er i alle fall det som kommer opp når jeg går i historikken og trykker på hva jeg har bestilt, men de oppdaterer annonser fortløpende, så det kan hende at den nåværende versjonen er litt annerledes. Det var åpenbart ikke 2023-versjon i 2021. Man må forresten aktivere X431-appen på tableten før man kommer noe vei, så da starter oppdateringsperioden å løpe med en gang.

Når det gjelder Autel så tenker jeg at MS 906 BT er entry-modellen for "proffnivå" som blir sammenlignbart med en X431, så jeg hadde trolig ikke kjøpt noe særlig kjipere fra den kanten, da er trolig CR Max et bra alternativ mtp. pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet LAUNCH X431 PRO5 fra launchx431pro.com

Den har absolutt alt man kan tenke seg. De sender tilogmed slik at vi lurer oss unna mva. Har tilogmed J2534 om man trenger det, samt doip og canfd. 

Hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Da har jeg funnet LAUNCH X431 PRO5 fra launchx431pro.com

Den har absolutt alt man kan tenke seg. De sender tilogmed slik at vi lurer oss unna mva. Har tilogmed J2534 om man trenger det, samt doip og canfd. 

Hmmm....

Er nok bare ei Kinaside, ofisiell side er

https://launch-europe.eu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielle Europeiske vil bare selge EuroTab III eller hva det er. Sikkert grei scanner, men typisk kun til salgs gjennom offisielle kanaler/forhandlere og da til typ 3x prisen av hva man får fra Ebay/Amazon (global versjon).

Sketchy side med en MS919 til "kun" 3000 EUR, hmmm, men jeg hadde nok beregnet inn mva. uansett i tilfelle det ikke lures unna. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mye på dette for tiden og har vel mest sannsynlig konkludert at for min del, så er det CRP919X BT eller CRP919E BT som gjelder, denne gangen.

Jeg trenger ikke topologi på første verktøyet, egentlig. og J2354 koster ikke noe særlig mye å kjøpe utenom, om man skulle trenge det.

CRP919X/E BT er virker å være et godt verktøy, som man kan handle fra trygge plasser på Amazon, som kan være kjekt, om man satser på lang levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ikke klarer å forstå helt, trenger man DoIP for å ta diagnose på F og G chassis fra BMW?

Jeg vet de bruker ENET kabel, men jeg forstår ikke helt om DoIP er nødvendig på lokalt diagnose verktøy eller bare for fjerndiagnose.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke se for meg det. Man fikk muligheten til å kjøre E-NET på de nyere bilene (fra F-serie var det vel), men man kan fortsatt bruke vanlige OBD2-verktøy med CAN. Biler med forbrenningsmotor skal følge OBD2-standarden for at alle verksted skal kunne lese ut utslippsrelaterte koder, men det er klart at en produsent kan velge å legge inn noe annet for resten av modulene, men det er nok litt uvanlig. DoIP slik jeg ser det er først og fremst om du skal ha en "ekspert" til å remote inn og "trykke selv" på diagnosebrettet ditt. Kanskje hvis du er en 1. linje tekniker som feilsøker på en bil på et større verksted så kan man ringe en master-tech som skal remote seg inn. Mener også at enkelte nettbrettleverandører tilbyr slike tjenester (få hjelp av en ekspert).

Min Launch var oppdatert 1. mai i år (dagen oppdateringer gikk ut) og på listen over støttede biler finner jeg også BMW-er fra 2023. F.eks. BMW U11. Altså en X1 som jeg ikke har fått med meg at eksisterer eller at den het det den heter. G16 er der også. For lokal diagnose så tror jeg at det er bare en raskere protokoll, noe som sikkert er handy når man skal oppdatere firmware på moduler, men på BMW så bruker du vel bare en ICOM i stedet. DoIP er sikkert kjekt, men jeg har f.eks. et innebygget oscilloskop i VCI-en langt høyere på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...