bronstad_98 Skrevet September 30, 2024 Forfatter Skrevet September 30, 2024 Så vidt jeg har skjønt så funker det ikke med mindre man bytter betjeningspanel, men mulig det var andre veien. Var heldigvis ikke noe særlig komplisert kirurgi for å få det sammen.
bronstad_98 Skrevet Oktober 18, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2024 (endret) Fått unnagjort litt forberedelser til vinteren nå, så bilen lukter sau. Rakk til og med å knipse et bilde underveis. Lånte meg en løftebukk og tok undersida og inni rammevangene, så skal jeg ta innsiden av kanalene og inni dører/bakluke/panser/hjulbuer osv. i løpet av uka. alltid bedre med forebygging enn reparasjoner når det kommer til rust. Endret Oktober 18, 2024 av bronstad_98 Larssoyl reagerte på dette 1
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 Har nylig fjerna clutchvifta og satt inn elektrisk kjølevifte fra en E60. Dette da både AC-vifta og viskosekoblinga til clutchvifta var gåene, så gikk like greit for ei oppgradering som fikser begge problemene. Det eneste som måtte til her var å bytte pluggen som tidligere gikk til AC-vifta, samt ei lita programvareendring så vifta begynner å skru seg på ved 90° i stedet for 100°. Passform er grei nok. Radiatorpakken på en E60 er noen cm høyere enn på E39'en, men det sitter på plass etter noen små tilpasninger. det ser litt tight ut på bilder, men i virkeligheten er det god klaring mellom motoren og kjølevifta. neste ut er en mindre artig jobb: svinghjulet holder på å ta kvelden og separerer seg ved pådrag, så det skal byttes til et dobbelmassesvinghjul uten friksjonsplate, samt ny clutch. Da er jeg sikra at det problemet aldri dukker opp igjen😁 Når kassa først er ute skal den få seg en service, girspaka lener seg ganske greit mot 5. gir nå som det er kaldt ute. Mulig det også blir shortshifter i samme slengen, har ikke bestemt meg helt enda. sveigis og fupsaker reagerte på dette 2
sveigis Skrevet November 28, 2024 Skrevet November 28, 2024 Dette må da være en genial løsning det du har gjort her 😊 Fin oppgradering ikke minst å slippe disse viskoseviftene er like greit. bronstad_98 reagerte på dette 1
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 Jeg er nok ikke den første, sett en del folk gjort dette på diverse facebook-grupper😅 kjenner motoren går betydelig jevnere når den ikke trenger å dra rundt ei vifte som ikke er helt i vater lengre ihvertfall sveigis reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet November 28, 2024 Skrevet November 28, 2024 hvordan passet viftekappen iforhold til intercooler ? blir det helt tett rundt der ? det fine med å ha kun ei elvifte bak er at du kan montere wagner intercooler fra nyere bmw som går litt opp framfor radiator. men skeptisk til hvordan det vil fungere i praksis når det blir varmt, elvifta på e39 har 2 steg og trekker vesentlig mindre strøm en den fra e60. der av er det vell også mye svakere sikring til den kursen. satt å leste meg opp på dette tidligere i år om dette siden jeg har en liten plan om å bygge om til nyere drivlinje. men ser at bredden på kappen er fin så det betyr jo at det er håp for å montere wagner intecooler ment for e60, fint om man skal bygge om til 235 eller 286hk motor.
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 @Ingvaldsenutifra det jeg så, så forespør ECU PWM-verdier til presise turtall mellom 857 og 2800rpm, får også kjørt vifta mellom 10 og 90% med inpa helt smooth. Har enda til gode å sjekke hvordan det går i praksis da det har vært bikkjekaldt. men er et væromslag rett rundt hjørnet, så får jeg sjekka at vifta faktisk skrur seg på ved angitt temperatur, så langt har bilen lugget på 89° grader, med noen få turer innom 90 i -10 utetemp. Stemmer at E60'en har større sikring og at det aller beste hadde vært å oppgradere ledningsnett ink sikring, noe som kan vurderes innen det blir sommer igjen. Sånn det er satt opp nå, vil den ikke gå for fullt før 105°, og med vanlig veikjøring har den forhåpentligvis klart å regulere ned temperaturen igjen innen da Nå kjører jeg hovedsaklig på norske fylkesveger, så det er ikke så enkelt å få det *skikkelig* varmt uten å risikere trøbbel med lovens lange arm😅 angående passform måtte jeg trimme nedre del av radiatorkappa litt for å klare intercooleren, da den stikker noen mm lenger ut enn radiatoren gjør,usikker på hvordan dette eventuelt blir med kjøler fra nyere bil, mulig flere tiltak må til på det punktet.
Ingvaldsen Skrevet November 28, 2024 Skrevet November 28, 2024 4 minutter siden, bronstad_98 skrev: @Ingvaldsenutifra det jeg så, så forespør ECU PWM-verdier til presise turtall mellom 857 og 2800rpm, får også kjørt vifta mellom 10 og 90% med inpa helt smooth. Har enda til gode å sjekke hvordan det går i praksis da det har vært bikkjekaldt. men er et væromslag rett rundt hjørnet, så får jeg sjekka at vifta faktisk skrur seg på ved angitt temperatur, så langt har bilen lugget på 89° grader, med noen få turer innom 90 i -10 utetemp. Stemmer at E60'en har større sikring og at det aller beste hadde vært å oppgradere ledningsnett ink sikring, noe som kan vurderes innen det blir sommer igjen. Sånn det er satt opp nå, vil den ikke gå for fullt før 105°, og med vanlig veikjøring har den forhåpentligvis klart å regulere ned temperaturen igjen innen da Nå kjører jeg hovedsaklig på norske fylkesveger, så det er ikke så enkelt å få det *skikkelig* varmt uten å risikere trøbbel med lovens lange arm😅 angående passform måtte jeg trimme nedre del av radiatorkappa litt for å klare intercooleren, da den stikker noen mm lenger ut enn radiatoren gjør,usikker på hvordan dette eventuelt blir med kjøler fra nyere bil, mulig flere tiltak må til på det punktet. arti at du har gjort jobben å har fått litt kunnskap rundt dette ! jeg har kun sammenlignet el-skjemaer på tis. fra 100kmt å oppover betyr jo vifta null niks og alt handler om luftstyring inn mot kjølepakke, men under 100 er det vifta som gjør jobben så da er det greit at det er tett rund hele veien slik at vifta drar luft gjennom hele kjølepakka inkludert intercooler. så i norges land er det greit at alt er iorden så den ikke koker under belastning. jeg hadde tanker om å rett å slett ta hele kjølepakka fra en e60 eller e90, men det er vell kanskje unødvendig når det ser ut til å passe nogenlunde. kanskje nok å kun bytte til e60 radiator ?
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 Mulig bare radiator og intercooler er nok ja, da er du ihvertfall garantert at passformen blir 100% i forhold til viftekappa. Ville gjetta monteringspunktene kan begynne å spille en rolle, men det er jo litt å gå på i retning nedover. Største hinderet er egentlig dybden, det er plass, men ikke spesielt mer enn nødvendig. Skjønner godt hvorfor nyere M57 har strekkreim til AC-kompressor nå, for jeg måtte fjerne 5-6mm på den ene eiken på viftekappa for å ikke ta borti strammeren. Har også planer om å ta vekk den gamle elvifta for å gi radiatoren frie luftveier over vinteren når jeg har mere fritid. grunnen til at E39en bare har to steg er så vidt jeg har forstått på grunn av reléet som er innebygd i vifta. Vifta har konstant strøm, og et hastighetssignal, antall steg avgjøres altså da av vifta.
Ingvaldsen Skrevet November 28, 2024 Skrevet November 28, 2024 (endret) ser i TIS at e39 har 50a sikring og 4mm2 kabel, og e60 har 60A sikring og 6mm2 kabel. mulig det kan gå bra i lengden. m57tu2 har jo strekkreim så da går det sikkert bra å montere dette sammen. enn annen ting som er litt interessant er at m57tu har annen/større impeller i vannpumpe, muligens for å kompensere for lavere turtall siden den drar bra fra bunnen og girkassa liker å holde høyt gir i lås fremfor å slure som de gamle gjorde. angående giroverføring så gjør gjerne slik som @hsd gjorde i sin, den ble meget tight og fin å gire. får plass til skikkelige ekstralys bak nyrer om du fjerne den gamle elvifta Endret November 28, 2024 av Ingvaldsen
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 (endret) Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene. og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁 Endret November 28, 2024 av bronstad_98
Ingvaldsen Skrevet November 28, 2024 Skrevet November 28, 2024 (endret) 32 minutter siden, bronstad_98 skrev: Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene. og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁 det blir aldri noe dårligere med enda mer lys, som samtidig kan skjules får plass til lazer sentinel lamper bak der. men ja når jeg hadde bixenon så var det ok lys, men det blir aldri som å ha litt ekstra. edit: står det fortsatt DJ auto på de nye glassene man får kjøpt ? Endret November 28, 2024 av Ingvaldsen
bronstad_98 Skrevet November 28, 2024 Forfatter Skrevet November 28, 2024 De lykteglassene jeg handla var umerket, dog ebayvarer og ikke fra lyshelten.
bronstad_98 Skrevet Februar 9 Forfatter Skrevet Februar 9 Kassa ut, ny clutch, nytt svinghjul fra E46 M47tu (samme kassa, eneste forskjellen er at du ikke har friksjonsplate i svinghjulet, så det holder mere moment) samtidig bytta samtlige sperrebolter på kassa og montert shortshifter fra E60 545i, ble såpass omfattende jobb at jeg ikke rakk å ta mye bilder, men her er noen. resultatet: kassa kjennes som ny, skikkelig tight og fin. Prikken over i'en ble ny girspake så man ikke må ro så langt mellom girene. Definitivt verdt jobben mens man først er nede med kassa. Bytta også simmerring bakpå motoren med det samme. har også bytta regulator på dynamoen, smelt inn AGM-batteri og bytta komplett panserwire med låser. Benytta anledningen til å fjerne AC-vifta som var gåen. Tenker å montere på en brakett på de gamle festepunktene så jeg får noen lamper bak nyrene alikevel😂 har også utvidet funksjonene til radioen med en Can-bus interface. Dette gir mye raskere oppdateringsfrekvens inn på ibus-appen, samt live utlesning av rattvinkelsensor og G-krefter😅 1C278574-ED31-4AA9-9F6E-B9839324171F.mov neste ut blir å montere midtkonsoll i skinn som jeg fikk plukka opp for en billig sum RemyNG, E.C. og ///M-ini95 reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet Februar 9 Skrevet Februar 9 1 time siden, bronstad_98 skrev: Tenker å montere på en brakett på de gamle festepunktene så jeg får noen lamper bak nyrene alikevel😂 arti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå