Gå til innhold

Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen

Share

Anbefalte innlegg

• 3 weeks later...

Fått unnagjort litt forberedelser til vinteren nå, så bilen lukter sau. Rakk til og med å knipse et bilde underveis.

Lånte meg en løftebukk og tok undersida og inni rammevangene, så skal jeg ta innsiden av kanalene og inni dører/bakluke/panser/hjulbuer osv. i løpet av uka. 

alltid bedre med forebygging enn reparasjoner når det kommer til rust.

IMG_1387.thumb.jpeg.34fc2abbd1eb146f334cac54a9313fc8.jpeg

Endret av bronstad_98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har nylig fjerna clutchvifta og satt inn elektrisk kjølevifte fra en E60. Dette da både AC-vifta og viskosekoblinga til clutchvifta var gåene, så gikk like greit for ei oppgradering som fikser begge problemene.

Det eneste som måtte til her var å bytte pluggen som tidligere gikk til AC-vifta, samt ei lita programvareendring så vifta begynner å skru seg på ved 90° i stedet for 100°.

Passform er grei nok. Radiatorpakken på en E60 er noen cm høyere enn på E39'en, men det sitter på plass etter noen små tilpasninger.

det ser litt tight ut på bilder, men i virkeligheten er det god klaring mellom motoren og kjølevifta.

IMG_1696.thumb.jpeg.1f5351ff613358382d6e89e0f4dbe3f9.jpegIMG_1697.thumb.jpeg.503f38571543ff0e9f3f930a02c2ff12.jpeg

neste ut er en mindre artig jobb: svinghjulet holder på å ta kvelden og separerer seg ved pådrag, så det skal byttes til et dobbelmassesvinghjul uten friksjonsplate, samt ny clutch. Da er jeg sikra at det problemet aldri dukker opp igjen😁

Når kassa først er ute skal den få seg en service, girspaka lener seg ganske greit mot 5. gir nå som det er kaldt ute. Mulig det også blir shortshifter i samme slengen, har ikke bestemt meg helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan passet viftekappen iforhold til intercooler ? blir det helt tett rundt der ? det fine med å ha kun ei elvifte bak er at du kan montere wagner intercooler fra nyere bmw som går litt opp framfor radiator. 

men skeptisk til hvordan det vil fungere i praksis når det blir varmt, elvifta på e39 har 2 steg og trekker vesentlig mindre strøm en den fra e60. der av er det vell også mye svakere sikring til den kursen. satt å leste meg opp på dette tidligere i år om dette siden jeg har en liten plan om å bygge om til nyere drivlinje.

men ser at bredden på kappen er fin så det betyr jo at det er håp for å montere wagner intecooler ment for e60, fint om man skal bygge om til 235 eller 286hk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsenutifra det jeg så, så forespør ECU PWM-verdier til presise turtall mellom 857 og 2800rpm, får også kjørt vifta mellom 10 og 90% med inpa helt smooth. Har enda til gode å sjekke hvordan det går i praksis da det har vært bikkjekaldt. men er et væromslag rett rundt hjørnet, så får jeg sjekka at vifta faktisk skrur seg på ved angitt temperatur, så langt har bilen lugget på 89° grader, med noen få turer innom 90 i -10 utetemp.

Stemmer at E60'en har større sikring og at det aller beste hadde vært å oppgradere ledningsnett ink sikring, noe som kan vurderes innen det blir sommer igjen. Sånn det er satt opp nå, vil den ikke gå for fullt før 105°, og med vanlig veikjøring har den forhåpentligvis klart å regulere ned temperaturen igjen innen da

Nå kjører jeg hovedsaklig på norske fylkesveger, så det er ikke så enkelt å få det *skikkelig* varmt uten å risikere trøbbel med lovens lange arm😅

angående passform måtte jeg trimme nedre del av radiatorkappa litt for å klare intercooleren, da den stikker noen mm lenger ut enn radiatoren gjør,usikker på hvordan dette eventuelt blir med kjøler fra nyere bil, mulig flere tiltak må til på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bronstad_98 skrev:

@Ingvaldsenutifra det jeg så, så forespør ECU PWM-verdier til presise turtall mellom 857 og 2800rpm, får også kjørt vifta mellom 10 og 90% med inpa helt smooth. Har enda til gode å sjekke hvordan det går i praksis da det har vært bikkjekaldt. men er et væromslag rett rundt hjørnet, så får jeg sjekka at vifta faktisk skrur seg på ved angitt temperatur, så langt har bilen lugget på 89° grader, med noen få turer innom 90 i -10 utetemp.

Stemmer at E60'en har større sikring og at det aller beste hadde vært å oppgradere ledningsnett ink sikring, noe som kan vurderes innen det blir sommer igjen. Sånn det er satt opp nå, vil den ikke gå for fullt før 105°, og med vanlig veikjøring har den forhåpentligvis klart å regulere ned temperaturen igjen innen da

Nå kjører jeg hovedsaklig på norske fylkesveger, så det er ikke så enkelt å få det *skikkelig* varmt uten å risikere trøbbel med lovens lange arm😅

angående passform måtte jeg trimme nedre del av radiatorkappa litt for å klare intercooleren, da den stikker noen mm lenger ut enn radiatoren gjør,usikker på hvordan dette eventuelt blir med kjøler fra nyere bil, mulig flere tiltak må til på det punktet.

arti at du har gjort jobben å har fått litt kunnskap rundt dette ! jeg har kun sammenlignet el-skjemaer på tis.  fra 100kmt å oppover betyr jo vifta null niks og alt handler om luftstyring inn mot kjølepakke, men under 100 er det vifta som gjør jobben så da er det greit at det er tett rund hele veien slik at vifta drar luft gjennom hele kjølepakka inkludert intercooler. så i norges land er det greit at alt er iorden så den ikke koker under belastning. 

jeg hadde tanker om å rett å slett ta hele kjølepakka fra en e60 eller e90, men det er vell kanskje unødvendig når det ser ut til å passe nogenlunde. kanskje nok å kun bytte til e60 radiator ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bare radiator og intercooler er nok ja, da er du ihvertfall garantert at passformen blir 100% i forhold til viftekappa. Ville gjetta monteringspunktene kan begynne å spille en rolle, men det er jo litt å gå på i retning nedover.

Største hinderet er egentlig dybden, det er plass, men ikke spesielt mer enn nødvendig. Skjønner godt hvorfor nyere M57 har strekkreim til AC-kompressor nå, for jeg måtte fjerne 5-6mm på den ene eiken på viftekappa for å ikke ta borti strammeren.

Har også planer om å ta vekk den gamle elvifta for å gi radiatoren frie luftveier over vinteren når jeg har mere fritid.

grunnen til at E39en bare har to steg er så vidt jeg har forstått på grunn av reléet som er innebygd i vifta. Vifta har konstant strøm, og et hastighetssignal, antall steg avgjøres altså da av vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser i TIS at e39 har 50a sikring og 4mm2 kabel, og e60 har 60A sikring og 6mm2 kabel. mulig det kan gå bra i lengden.

m57tu2 har jo strekkreim så da går det sikkert bra å montere dette sammen. enn annen ting som er litt interessant er at m57tu har annen/større impeller i vannpumpe, muligens for å kompensere for lavere turtall siden den drar bra fra bunnen og girkassa liker å holde høyt gir i lås fremfor å slure som de gamle gjorde.

angående giroverføring så gjør gjerne slik som @hsd gjorde i sin, den ble meget tight og fin å gire.

får plass til skikkelige ekstralys bak nyrer om du fjerne den gamle elvifta :D

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene.

og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁

Endret av bronstad_98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, bronstad_98 skrev:

Giroverføringa ble tatt i fjor , slakket ligger nok i returfjærer og stoppere internt i kassa, mulig jeg skal prøve å lage en mer detaljert post angående den jobben, for det er en ganske vanlig feil på manuelle ZF-kasser med årene.

og angående ekstralys, så har jeg allerede bi-Led, null behov for sånt😁

det blir aldri noe dårligere med enda mer lys, som samtidig kan skjules :P får plass til lazer sentinel lamper bak der. men ja når jeg hadde bixenon så var det ok lys, men det blir aldri som å ha litt ekstra.

edit: står det fortsatt DJ auto på de nye glassene man får kjøpt ? 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...