Jump to content

Travers e90


Gyppie
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg må bytte travers bak på min e90. Jeg har diesel med automat gir. Oem nr på travers til min bil er 33 31 6 783 715. Jeg lurer på om jeg kan benytte travers til manuelt giret bil som har oem nr 33 31 6 783 714? Er det noe forskjell på disse ang montering av diff osv?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er forskjell, tror ikke BMW lager 2 forskjellige traverser bare for moroskyld, det står jo også uthevet i delekatalog "For vehicles with automatic transmission"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm, er det kommet nye krav på EU kontrollen? Jeg måtte også bytte travers i August i fjor. Ja, den var rusten men den var intakt og det var ingen tegn til brudd på noe sveisepunkter. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, warg skrev:

hmm, er det kommet nye krav på EU kontrollen? Jeg måtte også bytte travers i August i fjor. Ja, den var rusten men den var intakt og det var ingen tegn til brudd på noe sveisepunkter. 

Det tror jeg ikke, kan være en litt ivrig kontrollør kanskje, det er jo kjent feil på disse bilene.

Link to comment
Share on other sites

For å svare litt på mitt eget spørsmål, så er traversene like. Jeg har kjøpt en ny tredjepart travers av Grønnvolds Bildemontering. Og disse passer om hverandre mellom de forskjellige OE numrene. Han sier at han selv har solgt mellom 4-500 stk av disse uten reklamasjon. Så dette vil først vise seg når jeg starter monteringen av den nye. Traversen er laget av Shipman bildelar og har art.nr SBBB071

https://www.shipmanbildelar.se/bakvagn/bmw/bakvagnsbalk-bmw-1-serie-04-11-3-serie-04-13-diesel/

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=325455137

Link to comment
Share on other sites

Ikke så gal pris når den kommer med foringer presset inn. Spørs litt hva slags kvalitet det er på disse, men trolig veldig greit å slippe å styre på med dette for de aller fleste. Delenumre kan sikkert være forskjellige pga. revisjoner eller braketter av mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, E.C. said:

Ikke så gal pris når den kommer med foringer presset inn. Spørs litt hva slags kvalitet det er på disse, men trolig veldig greit å slippe å styre på med dette for de aller fleste. Delenumre kan sikkert være forskjellige pga. revisjoner eller braketter av mindre betydning.

Kan også være at de har laget en uorginal del som passer begge deler :)

Link to comment
Share on other sites

Den ser helt identisk ut til den som jeg kjøpte på Koed for 6K. En liten heads up før du starter arbeidet, kjøp inn bremserør eller eventuelt lag disse selv. Mulig du trenger litt smådeler som festebrakett til håndbrekk da disse er sikkert rustet i stykker. Det er også noen gummipropper som du mest sannsynlig ikke får ut fra den gamle traversen, disse er for å feste plastdekslene. 

Du har også disse trykkstagene som pleier å vere ganske rusten, jeg bytta også boltene til disse

Trykkstang, venstre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt nesten alle bolter nye på koed til bakdtillingen. Jeg har kjøp også nye øvre bærearmer og bakre bærearm. Det eneste jeg beholder fra gamle bakdtillingen er nedre bærearmer og trailing armer. Knokene får nye knirkeforinger. Trykkstangene ser ok ut på bilen min men har fått lit brun farge (rust). Men blir shinet på litt med ny farge før de blir satt på plass. Her kommer det også nye skruer i fra koed. Bremserørene på bakstilling ser bra ut. Men jeg har tenkt på det samme å kjøpe nye da jeg er redd jeg ikke får de av hele. Kan i værste fall lage nye til jeg får kjøpt nye hvis de ryker. Nye klips til å henge opp bremserør og abs/slitasje varsler er også i boks. Nye bremseslanger har blitt kjøpt. Ytre og inne. Skal skru denne herligheten på plass neste helg. Denne helgen har jeg hatt bilen på bukken og brukt penetreringsolje på hver eneste skrue og mutter jeg skal røre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ett godt stykke arbeid det kan jeg love deg. Ønsker deg lykke til i hvert fall. Som du ser på bilde her er det virkelige problemet med bremserørene, noe skikkelig sinte bolter baki der 

20230926_151629.jpg

20230923_190354.jpg

20230923_190405.jpg

Screenshot_20230929_152342_Photo Editor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal selv til med denne jobben til våren, har brukt rustfri travers liggende (Kommer fra bil ifra Portugal) Gøy med litt utfordringer, ikke er det noe bruksbil heller så ingen hast 🙂

Link to comment
Share on other sites

@warg

Den mutteren på bremserøret var rusten ja. Var det noe større problem / vanskelig å bytte de 2 bremserørene som går fra bakstilling og fremover? Blir nok bytting av de for min del også hvis jeg skal skifte ut indre bremseslanger. Har bestilt rørene som sitter på traversen.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Gyppie said:

@warg

Den mutteren på bremserøret var rusten ja. Var det noe større problem / vanskelig å bytte de 2 bremserørene som går fra bakstilling og fremover? Blir nok bytting av de for min del også hvis jeg skal skifte ut indre bremseslanger. Har bestilt rørene som sitter på traversen.

Ja, hvis du allikevel skal bytte slangene er det bare å klippe slangene og hive en sveisetang på for å stoppe lekkasje av bremsevæske. Det er såpass trangt oppi der når traversen står i veien. Så er nok like greit å regne med at de må byttes også sparer du en god del tid i stedet for å fikle baki der, for de må løses fra før du kan senke traversen. Fra punktet som du ser på bilde og fremover ligger bremserørene under ett plastdeksel ved kanalen som er lett å få av så det er ikke noen stor sak. Jeg endte opp med å skjøte bremserørene i stedet for å bytte helt fram til ABS enhet. Kanskje litt fikling over bensintanken og muligens senke denne litt men det finner du nok ut av.

En annen ting som jeg glemte å nevne, kjøp også disse metalbøylene som brukes mellom rør og slange, det er 6 total baki der. Det er ikke sikkert disse er like hele eller du får de ikke av intakt så de kan brukes igjen

 

Edited by warg
Link to comment
Share on other sites

Titta på en e87 i helgen og ble litt usikker på hvor mye jeg skal bekymre meg for rust på traversen. Tok noen bilder, men der er kanskje ikke de beste bildene. Om noen har noen innspill så er jeg takknemlig:

IMG_20240218_141017.jpg

IMG_20240218_141008.jpg

 

IMG_20240218_141021.jpg

Forøvrig ikke meningen å kuppe tråden, men det var så tett på topic at jeg følte det var bedre å ta det her enn i en egen tråd.

Edited by laffe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...