Gå til innhold

Travers e90


Gyppie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg må bytte travers bak på min e90. Jeg har diesel med automat gir. Oem nr på travers til min bil er 33 31 6 783 715. Jeg lurer på om jeg kan benytte travers til manuelt giret bil som har oem nr 33 31 6 783 714? Er det noe forskjell på disse ang montering av diff osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er forskjell, tror ikke BMW lager 2 forskjellige traverser bare for moroskyld, det står jo også uthevet i delekatalog "For vehicles with automatic transmission"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmm, er det kommet nye krav på EU kontrollen? Jeg måtte også bytte travers i August i fjor. Ja, den var rusten men den var intakt og det var ingen tegn til brudd på noe sveisepunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, warg skrev:

hmm, er det kommet nye krav på EU kontrollen? Jeg måtte også bytte travers i August i fjor. Ja, den var rusten men den var intakt og det var ingen tegn til brudd på noe sveisepunkter. 

Det tror jeg ikke, kan være en litt ivrig kontrollør kanskje, det er jo kjent feil på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt på mitt eget spørsmål, så er traversene like. Jeg har kjøpt en ny tredjepart travers av Grønnvolds Bildemontering. Og disse passer om hverandre mellom de forskjellige OE numrene. Han sier at han selv har solgt mellom 4-500 stk av disse uten reklamasjon. Så dette vil først vise seg når jeg starter monteringen av den nye. Traversen er laget av Shipman bildelar og har art.nr SBBB071

https://www.shipmanbildelar.se/bakvagn/bmw/bakvagnsbalk-bmw-1-serie-04-11-3-serie-04-13-diesel/

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=325455137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så gal pris når den kommer med foringer presset inn. Spørs litt hva slags kvalitet det er på disse, men trolig veldig greit å slippe å styre på med dette for de aller fleste. Delenumre kan sikkert være forskjellige pga. revisjoner eller braketter av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, E.C. said:

Ikke så gal pris når den kommer med foringer presset inn. Spørs litt hva slags kvalitet det er på disse, men trolig veldig greit å slippe å styre på med dette for de aller fleste. Delenumre kan sikkert være forskjellige pga. revisjoner eller braketter av mindre betydning.

Kan også være at de har laget en uorginal del som passer begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser helt identisk ut til den som jeg kjøpte på Koed for 6K. En liten heads up før du starter arbeidet, kjøp inn bremserør eller eventuelt lag disse selv. Mulig du trenger litt smådeler som festebrakett til håndbrekk da disse er sikkert rustet i stykker. Det er også noen gummipropper som du mest sannsynlig ikke får ut fra den gamle traversen, disse er for å feste plastdekslene. 

Du har også disse trykkstagene som pleier å vere ganske rusten, jeg bytta også boltene til disse

Trykkstang, venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt nesten alle bolter nye på koed til bakdtillingen. Jeg har kjøp også nye øvre bærearmer og bakre bærearm. Det eneste jeg beholder fra gamle bakdtillingen er nedre bærearmer og trailing armer. Knokene får nye knirkeforinger. Trykkstangene ser ok ut på bilen min men har fått lit brun farge (rust). Men blir shinet på litt med ny farge før de blir satt på plass. Her kommer det også nye skruer i fra koed. Bremserørene på bakstilling ser bra ut. Men jeg har tenkt på det samme å kjøpe nye da jeg er redd jeg ikke får de av hele. Kan i værste fall lage nye til jeg får kjøpt nye hvis de ryker. Nye klips til å henge opp bremserør og abs/slitasje varsler er også i boks. Nye bremseslanger har blitt kjøpt. Ytre og inne. Skal skru denne herligheten på plass neste helg. Denne helgen har jeg hatt bilen på bukken og brukt penetreringsolje på hver eneste skrue og mutter jeg skal røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ett godt stykke arbeid det kan jeg love deg. Ønsker deg lykke til i hvert fall. Som du ser på bilde her er det virkelige problemet med bremserørene, noe skikkelig sinte bolter baki der 

20230926_151629.jpg

20230923_190354.jpg

20230923_190405.jpg

Screenshot_20230929_152342_Photo Editor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv til med denne jobben til våren, har brukt rustfri travers liggende (Kommer fra bil ifra Portugal) Gøy med litt utfordringer, ikke er det noe bruksbil heller så ingen hast 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@warg

Den mutteren på bremserøret var rusten ja. Var det noe større problem / vanskelig å bytte de 2 bremserørene som går fra bakstilling og fremover? Blir nok bytting av de for min del også hvis jeg skal skifte ut indre bremseslanger. Har bestilt rørene som sitter på traversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Gyppie said:

@warg

Den mutteren på bremserøret var rusten ja. Var det noe større problem / vanskelig å bytte de 2 bremserørene som går fra bakstilling og fremover? Blir nok bytting av de for min del også hvis jeg skal skifte ut indre bremseslanger. Har bestilt rørene som sitter på traversen.

Ja, hvis du allikevel skal bytte slangene er det bare å klippe slangene og hive en sveisetang på for å stoppe lekkasje av bremsevæske. Det er såpass trangt oppi der når traversen står i veien. Så er nok like greit å regne med at de må byttes også sparer du en god del tid i stedet for å fikle baki der, for de må løses fra før du kan senke traversen. Fra punktet som du ser på bilde og fremover ligger bremserørene under ett plastdeksel ved kanalen som er lett å få av så det er ikke noen stor sak. Jeg endte opp med å skjøte bremserørene i stedet for å bytte helt fram til ABS enhet. Kanskje litt fikling over bensintanken og muligens senke denne litt men det finner du nok ut av.

En annen ting som jeg glemte å nevne, kjøp også disse metalbøylene som brukes mellom rør og slange, det er 6 total baki der. Det er ikke sikkert disse er like hele eller du får de ikke av intakt så de kan brukes igjen

 

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta på en e87 i helgen og ble litt usikker på hvor mye jeg skal bekymre meg for rust på traversen. Tok noen bilder, men der er kanskje ikke de beste bildene. Om noen har noen innspill så er jeg takknemlig:

IMG_20240218_141017.jpg

IMG_20240218_141008.jpg

 

IMG_20240218_141021.jpg

Forøvrig ikke meningen å kuppe tråden, men det var så tett på topic at jeg følte det var bedre å ta det her enn i en egen tråd.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...