Gå til innhold

Bremser - innkjøring


Anbefalte innlegg

Hei

Kom over en YouTube video med "innkjøring" av bremser - gikk i korte trekk ut på å bremse fra 80 til 10 km x antall ganger for å belegge skivene med materiale fra bremseklossene for å bedre bremseegenskaper og minske slitasje. Aldri hørt/sett noen info om dette tidligere. Noen som gjør noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nye skiver og klosser får nok ikke full klem fra første tråkk, jeg pleier å ta en tur etter bytte og bremse litt så klossene og skiva blir litt mer kompiser, samt for å høre etter eventuelle ulyder og kjenne etter potensielle vibrasjoner. Bremse helt ned til 10 km/t gidder jeg ikke, men litt forsiktig fra ca. 100 til 70 er like bra i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett hatt Zimmerman skiver på mine BMW'er og der skal man bremse jevnt og fint noen ganger de første x antall km, har alltid fulgt disse anvisningene og aldri hatt noe som helst problemer med disse skivene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst på å behandle nye bremser pent de første milene, men å bremse kontrollert ned gjentatte ganger fra 80 til 10km/t høres litt voldsomt ut. 
Kjører du normalt pent, får strengt tatt bremsene den innkjøringen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det handler om bremse med jevnt trykk med flere rotasjoner av bremseskiven. 
om det er 1 gang fra 80 til 10 eller 3 ganger fra 80-50 har ikke stor betydning i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de skriver over, jeg har og praktisert å la skivene venne seg litt til varmen med rolig bruk av bremsene i starten, ikke bruke de for tøft så de slår seg, men ikke som beskrevet med nedbremsing fra 80 til 10 kmt nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet skiver på de to forrige bilene mine (brukte Zimmermann skiver på begge), så har jeg bare bremset jevnt og rolig i begynnelsen.

Egentlig slik jeg alltid bruker bremsene. Enkelte bruker jo nesten bremsepedalen som en av/på bryter 😆

Har lest om ymse innkjøring (innbremsing?) prosedyrer men av egen erfaring så ser jeg ikke helt nødvendigheten i det.

Så lenge alt er rengjort skikkelig før montering, ting er montert skikkelig og du bremser rolig i begynnelsen så burde det vel gå fint 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...