Gå til innhold

i4 eller Taycan ?


 Share

Anbefalte innlegg

Det fornuftige valget er uten tvil i4. Men, med en ny Volvo i garasjen må det være grenser for fornuft. Facelift Taycan virker imponerende, men sprenger mitt budsjett, må jo ha råd til noen motorsykler og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo se an behovet :) Porsche er uten tvil helt rå og en GTS Sport Turismo / Cross Turismo er jo kanonflotte biler. Er disse i lupen så peis på :) Likevel svarer vi jo på et spørsmål her som er stilt - i4 vs Taycan - og svarene er basert på preferanser til de som svarer. Jeg synes i4 krysser av for flere punkt enn Taycan, men Taycan er ikke dårligere av den grunn, tvert imot -> bruksområde.

Ang. lading så er jo alt i optimale forhold med forvarming og alt annet. NAF sin test på Taycan er jo bra, men som med alle elbiler så dropper ladingen vesentlig etter passerte 50%.

IMG_3671.thumb.jpeg.fe1549e4fdcbeaf3c4df5187725b5ccd.jpegIMG_3665.thumb.jpeg.dd5dd2a074421a76e54a15610c9be83d.jpeg

Mens på i4 M50 viser dette:

IMG_3670.thumb.jpeg.9a0cad50e6be4d7a2e404663e246603b.jpegIMG_3669.thumb.jpeg.fa05bc712c3b3315b2c2d6beff17140e.jpeg
 

I testen er Porsche Taycan dobbel så rask. Når sant skal sies så vet jeg i4 M50-eiere som har mye bedre laderesultat enn dette og vært å nikket på 209kW(over oppgitt). Jeg hører også de som sier den er omtrent slik og klager på ladetid. Jeg vet ikke. Men erfaringsmessig så er bilen ferdig ladet lenge før man er klar til å reise. Lad når man kan og ikke når man må. Har du 40-50% igjen og skal stoppe likevel, vel, lad opp! 30 mil er ca. 4 timer kjøring i 80km/t. Med Norges veistandard og hyppige fartsgrenseendringer så er det ofte enda lengre. Etter så lang tid så er det kanskje påtide med en strekk uansett?

 

Her er en råflott GTS i riktig farge.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=346764158

IMG_3672.thumb.jpeg.95548dcdf69286459612609d601cf0f5.jpeg
 

Et minus med Taycan er at de ligner på Tesla rett forfra langt unna. 🫢 Nå kjører TMYP selv, så jokes on me, men ja.. jeg erkjenner hva jeg har på godt og vondt.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marius2002 skrev:

Et minus med Taycan er at de ligner på Tesla rett forfra langt unna. 🫢 Nå kjører TMYP selv, så jokes on me, men ja.. jeg erkjenner hva jeg har på godt og vondt.

Helt off topic men hva i allverden er TMYP? 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Helt off topic men hva i allverden er TMYP? 😅 

TMY = Tesla Model Y
TMYP = Tesla Model Y Performance

Endelig noen som bruker korrekt forkortelse for Teslaer. Ser mange bruker "M3" for Model 3, hvilket er helt krise. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Saltkjelen skrev:

TMY = Tesla Model Y
TMYP = Tesla Model Y Performance

Endelig noen som bruker korrekt forkortelse for Teslaer. Ser mange bruker "M3" for Model 3, hvilket er helt krise. 😅

Aha..dette har gått meg hus forbi 😅

Da har jeg en BX5E (BMW X5 45e) 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Aha..dette har gått meg hus forbi 😅

Da har jeg en BX5E (BMW X5 45e) 😂

Du kan så si, men forkortelsen for en BMW X5 xDrive45e er vel faktisk intet mindre enn BMW X5 45e - all den tid BMW er en forkortelse for Bayerische Motoren Werke og det å forkorte tallet 45 er umulig. :P 

Ellers er det bare fint at Teslafolket (noen av dem) er flinke til å dra med Ten i Tesla i forkortelser. Hvis ikke ender man opp med at folk snakker om MY og M3 om hverandre, noe som bare er til forkleinelse og irritasjon for BMW-folket og M3-eiere. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...