Gå til innhold

i4 eller Taycan ?


 Share

Anbefalte innlegg

Ettersom fruen får Volvo XC60 som ny firmabil, så trenger jeg ikke lenger fullt så praktisk bruksbil. Vurderer derfor å bytte min 330ext i noe litt mer gøy.  Tenker på enten ny i4, eller brukt Taycan (4S el turbo). Ser det er folk her med erfaring fra begge, hva sier dere ? Hvordan funker bilene i det daglige, noen irritasjonsmomenter ? Liker egentlig utseende på e-tron GT bedre enn Porschen, men virker som det er endel småkluss med Audien ? Og om jeg går for i4, burde jeg vente på faceliften ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt Taycan. Har kjørt i4 flere ganger, og jeg klarer ikke med min beste evne å definere den som gøy. Konas 330e er langt kjekkere sånn sett. Men den er komfortabel og fin i det daglige. Riktignok ganske trang ut fra utvendige mål, men det er jo ikke bilen man kjøper om plass er hovedkriteriet.

Om valget faller på I4, ville jeg ikke ventet på noen facelift. Kampanjen som er nå er meget god, og den blir neppe billigere enn det med det første.

Du finner for øvrig masse erfaringer og info i denne tråden: 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt både i4 og Taycan og om du er ute etter noe gøy så synes jeg du bommer litt. I dette prisleiet finnes det VELDIG mye annet som er vesentlig artigere enn to blytunge elbiler. Men da må du selvsagt over på en bensinbil. Jeg nevner M340i, F80/82 M3/M4, M2, Audi RS4, Porsche 911 (991), Golf R mk8. Hvis du vil ha noe som kan kjøre billig når du kun skal kjøre korte turer så har du biler som G30 545e og Panamera 4S e-hybrid.

Jeg vet ikke hva du legger i "gøy" men slik jeg ser det så er "gøy" litt mer enn kjapp akselerasjon. Det er gøy å kjøre Taycan…men uten den følelsesmessige feedbacken som en ordentlig fossilmotor gir så går jeg fort lei av kun akselerasjon alene. Har kjørt Panamera 4S e-hybrid back to back med Taycan 4S og det er ikke tvil om at Taycan er raskere og mer effektiv. Men i forhold til Panameraen så føltes den likevel tam, og nettopp pga lyd OG god akselerasjon så opplevdes Panamera som den var raskere og mer brutal. Der Taycan var artig så var Panamera en fest å kjøre, og sånn føler jeg man kan beskrive de fleste elbiler vs tilsvarende fossile alternativer.

Dette til side. Hvis du er fast bestemt på disse to bilene så ville jeg tatt Taycan 4S. Den er mest gøy av de to og føles ikke så tung på veien som i4 gjør, styringen er som natt og dag i forhold til i4. Hadde det derimot handlet om mine penger så hadde jeg valgt en 2022 i4 M50 da det er mer bil for pengene, enkelt og greit. Jeg hadde aldri i verden kjøpt ny i4 sånn som ting er nå, det ville vert å kasta veldig mye penger ut av vinduet. Andrehåndsverdien på disse er høyst usikker, det ligger alt for mange til salgs. Videre så har BMW valgt å nedgradere facelift betydelig ved å fjerne en hel rekke utstyr som en slik bil bør ha. De har også valgt å gjøre nybilgarantien dårligere med å redusere total km fra 200 000 km til 100 000 km. 

Så min konklusjon til deg er følgende: Kjøp brukt Taycan 4S, dette er en gøyal bil som det nå er mulig å gjøre gode kjøp på. I4 M50 kjøper du kun om det er snakk om en 2022/2023 modell. Skal du derimot ha noe som virkelig gir deg ett smil om munnen, noe som får deg til å ville at kjøreturen aldri tar slutt så velger du M340i/M440i. På kjøpet får du en fantastisk motor og en andrehåndsverdi som vil stå fjellstøtt i årene fremover  👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man enkelt kan si det slik: Taycan er en sportsbil, i4 er mer GT. Jeg er i og for seg enig med Fredrik over her at en bensinbil er morsomst, men at du med Taycan får begge deler i ett. Komforten er også helt rå. :) Porschen kan du også utvide garantien på inntil bilen er 15 år eller har gått inntil 200k km. Så vil si det kan bety et svært langt eierskap som er ganske bekymringsfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Taycan og i4 er flotte biler du vil få mye glede av. Personlig hadde jeg nok gått for i4 da jeg opplever Taycan som svært trang, og så er det jo en bonus at du sparer en del kroner sammenlignet med Taycanen. I motsetning til @Fredrik 90 ville jeg nå heller kjøpt meg en i4 som er produsert etter 11/2022, da biler produsert fra og med denne datoen har mulighet for manuell forvarming av batteri (på biler før må man navigere til en ladestasjon). Alle andre duppeditter som eventuelt ikke er på bilen, kan fint ettermonteres om det er ønskelig. Hva gjelder nybilgaranti er det viktig å bemerke at det er signeringstidspunktet på kjøpekontrakten som er det gjeldende, slik at du vil kunne finne 2023 modeller med 100 000km garanti og 2024 modeller med 200 000km garanti. Kilometergrensen ble nedjustert på kjøpekontrakter signert fra og med 1. januar 2022. Personlig mener jeg den beste i4en er å finne nå, og at faceliften som kommer til juli (offentliggjøres 24. april) vil gjøre bilen mindre attraktiv (bortfall av funksjoner og finesser).

Hva gjelder i4 er det verdt å merke seg at det er litt varierende datoer for årsmodeller. Årsmodell identifiseres med utstårskode 993 "Model Year by VIN" i utstyrslisten og det tiende tegnet i VIN.

11/2021-07/2022 = 2022
07/2022-03/2023 = 2023
03/2023-07/2024 = 2024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i4 M50. Det er den bilen med best totalpakke. Mulighet for 1600kg henger er også et pluss. Bilen er stødig, kontant og komfortabel. BMW har skjult vekten godt og bilen er som et lokomotiv langs veien, krenger ikke i svingene og samtidig kanongode seter som gjør at man kan kjøre mil etter mil uten å bli sliten. Seter er individuelt. At Taycan er mer dedikert sportslig er mye mulig og forståelig, men i4 M50 har som sagt en totalpakke som overgår det meste på markedet idag av elektriske biler. Da også som bruksbil tatt i betraktning. Vær oppmerksom på nyttelast. Jeg ser noen nyere bilen har omtremt ca. 350kg, mens 22/23 har ca. 450kg - selv de med mye utstyrt. Uten at jeg vet hvorfor. Bilen er lav, kun 12,5cm, noe som kan være en utfordring, men de fleste kan leve med dette. 

Rekkevidden på 24 mod er vel også lavere enn tidligere modeller om jeg husker rett? Fordi i5 M60 skulle være hakket over - @Saltkjelen hjelp?! 😂

Så kan man selvsagt ikke sammenligne med bensin M-modeller. Men heller ta bilen for det den er. Selv om vekten er skjult så er det en fortsatt en tung bil(ca. 2.2t) med alt dette medfører, så det må en ha i bakhodet.

Så er det kampanjer osv., men sett deg inn i hva du trenger og hva du får. Jeg klarte ikke å få kampanjepris på ønsket utstyr inkl. vinterhjul, mulig jeg er sær 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for begrunnede tilbakemeldinger, ser det er delte meninger. Syns brukte i4 er vel høyt priset i forhold til nye, men kanskje bare jeg som er gjerrig. Helt klart en flott bil, det er noen greie priser på kampanje for tiden. Har kjørt begge biler, men bare et par timer om gangen, og med flere ukers mellomrom. Men med det jeg husker av kjørefølelse så heller det kanskje litt mot Taycan. Etter flere 928 og 911 er jeg godt fornøyd med historisk Porsche kvalitet, vet lite om hvordan Taycan er med hensyn til feil. Har også god erfaring med BMW etter 5 x 3 serie generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt Taycan, men har prøvd noen andre Porsche'r så tipper Taycan er den morsomste å kjøre. 

Samtidig tror jeg i4 vinner infotainment biten og betjening av funksjoner, men det er utfra det jeg har lest av andre. i4 kan trekke 1600 kg henger også.
Selv om du kan få PAW på Taycan, så tenker jeg servicekost er ganske mye billigere på i4. Jeg betalte 5500,- for 4 års serviceavtale. Den kan forlenges til 10 år. Men med Porsche på blokka, så er vel sikkert ikke det som bekymrer mest for din del. For min del så betyr det en del, hører va en del kollegaer betaler for service på Etron så er jo BMW imponerende billig.

Kunne helt sikkert hatt det mye morsommere i en ren M bil innimellom, men da hadde ikke mitt regnestykke for driftskostnader gått opp. Synes i4 leverer en veldig bra total pakke som jeg digger å kjøre til hverdags og fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i4 har den beste totalpakken, uten tvil. Lave servicekostnader, hengerfeste etc. Men Taycan lader styggraskt, kjører ekstremt bra og har luftfjæring rundt baut (på Cross Turismo er det standard). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fupsaker skrev:

i4 har den beste totalpakken, uten tvil. Lave servicekostnader, hengerfeste etc. Men Taycan lader styggraskt, kjører ekstremt bra og har luftfjæring rundt baut (på Cross Turismo er det standard). 

Facelift Taycan blir jo ett råskinn på ladefart! Samt at høyde i hjulbuer er helt riktig fra fabrikk, selv på lav bil. Det gjelder vel med og uten luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, mslello skrev:

Facelift Taycan blir jo ett råskinn på ladefart! Samt at høyde i hjulbuer er helt riktig fra fabrikk, selv på lav bil. Det gjelder vel med og uten luft?

Nå er jo den "aldrende" Taycan et råskinn uansett, 270kW er veldig bra. Den nye har 320kW fra lavere temp på batteriet. Men jeg antar at valget står mellom en 2021-2023 Taycan og 2022-2023 i4. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fupsaker skrev:

Nå er jo den "aldrende" Taycan et råskinn uansett, 270kW er veldig bra. Den nye har 320kW fra lavere temp på batteriet. Men jeg antar at valget står mellom en 2021-2023 Taycan og 2022-2023 i4. :) 

Hadde glemt at den ladet så fort allerede 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Etter å ha eid 4 elbiler, er vel teoretisk ladehastighet noe av det mindre viktige aspektet for mitt bruk.

Men folk har ulike bruksmønster og behov. 😀

Såvidt jeg forstår er den hurtige ladehastigheten på Taycan med facelift (som i realiteten er som en helt ny modell) temmelig realistisk. Jason i Engineering Explained forklarer nærmere i denne videoen. Dette kvantespranget i teknologisk utvikling er ikke morsomt for eksisterende Taycan eiere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...