Gå til innhold

Forvarsel på dårlig servopumpe?


 Share

Anbefalte innlegg

kom fra en lang kjøretur på ca 20 mil, da jeg skulle svinge hjem ble rattet veldig tungt å styre, prøvde å øke rpm når jeg stod stille og svinge på rattet og ja det ble enklere. Antok med engang at det er servopumpa som er gåen, men etter ca 1 time skulle jeg teste bilen igjen for å dobbelsjekke, og nå fungere styringen, er heller ingen ulyder ved styring eller opp og nedstart av motor, finner heller ingen servovæske som er lekket, og er fortsatt like mengde i selve beholder. Hva skjer? Er snakk om en x3 e83 2004 model med m47tu motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
5 hours ago, Otis said:

Sjekk svingningsdemper foran på motor. Den kan gå i stykker og fa kan reima spinne/stoppe.

Skal sjekke, lite sannsynlig da batteri symbol også hadde slått inn. Svingingsdemperen er også relativt ny, ble installert i høst 2023. Sjekket feilkoder med INPA og ISTA men ingenting der.

Endret av thansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn et spm. her, litt «ule-lyd» og litt nøkkete servo på min e61 520d, primært ved kald motor. Tegn på lite olje? Isåfall hvilken type olje skal denne ha, funnet utrolig mye forskjellig på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peak skrev:

Skyter inn et spm. her, litt «ule-lyd» og litt nøkkete servo på min e61 520d, primært ved kald motor. Tegn på lite olje? Isåfall hvilken type olje skal denne ha, funnet utrolig mye forskjellig på nett.

Det pleier og stå på lokket til servoolje beholderen hva slags olje du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Peak skrev:

Skyter inn et spm. her, litt «ule-lyd» og litt nøkkete servo på min e61 520d, primært ved kald motor. Tegn på lite olje? Isåfall hvilken type olje skal denne ha, funnet utrolig mye forskjellig på nett.

Skru av lokket og sjekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "bare" grønn og rød. Et par dråper på tørkepapir fra peilepinna så ser du det. Nesten alle CHF 11s har grønn ring på lokket. Den røde med ATF har ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe gjort det, ser noe snaut ut så skal forsøke å etterfylle. Grønt klistremerke så etterfyller med CHF 11S, takk for svar. Noe annet en må ta høyde for eller bare å etterfylle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Peak skrev:

Hehe gjort det, ser noe snaut ut så skal forsøke å etterfylle. Grønt klistremerke så etterfyller med CHF 11S, takk for svar. Noe annet en må ta høyde for eller bare å etterfylle?

Det er bare å fylle til max merket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, thansen skrev:

kom fra en lang kjøretur på ca 20 mil, da jeg skulle svinge hjem ble rattet veldig tungt å styre, prøvde å øke rpm når jeg stod stille og svinge på rattet og ja det ble enklere. Antok med engang at det er servopumpa som er gåen, men etter ca 1 time skulle jeg teste bilen igjen for å dobbelsjekke, og nå fungere styringen, er heller ingen ulyder ved styring eller opp og nedstart av motor, finner heller ingen servovæske som er lekket, og er fortsatt like mengde i selve beholder. Hva skjer? Er snakk om en x3 e83 2004 model med m47tu motor.

Olja er tynnere når den er varm. Så om pumpa er slitt, så KAN den klare å bygge mere trykk på tomgang på kald olje enn varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peak skrev:

Hehe gjort det, ser noe snaut ut så skal forsøke å etterfylle. Grønt klistremerke så etterfyller med CHF 11S, takk for svar. Noe annet en må ta høyde for eller bare å etterfylle?

Lokket har en tendens til å ha en peilepinne på undersiden, ta en kikk på den er et tips.
Ellers er det ikke dumt å se etter skum i beholderen, det er et tegn på luft hvis nivået har vært lavt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen skum men det var første tanke da den er litt nøkkete ved kald motor, lavt turtall og mye rattutslag. Ordner det i dag så kommer med en tilbakemelding. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...