Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge AC service Schia er AC kondenser en på min F31 fra 2015 skadet. Er det noen som har link til video som viser fremgangsmåte. Skal også bytte høyre demper til bakluka. Kjøper denne brukt hos hogger, trenger den å kodes opp mot bilens nøkkel? 

Skrevet

Se bort ifra at frontfangeren er demontert, har ingenting med skifte av kondenser å gjøre. Er muligens noe AC gass igjen i rørene, så prøv å ikke puste for mye av det inn når du skrur dem ut. Husk nye pakninger :)

29 minutter siden, BIGGA skrev:

Skal også bytte høyre demper til bakluka. Kjøper denne brukt hos hogger, trenger den å kodes opp mot bilens nøkkel? 

Må ikke kodes mot nøkkel, men skal initialiseres. Trolig vil det fungere som tiltenkt, men hvis ikke så vet du årsaken. 

1466710327_Screenshot_20240512_104738_SamsungInternet.thumb.jpg.c59312551a740bb9286a81c29d048d9d.jpg

Skrevet

Viss det er gass igjen på AC anlegget så reiser du til der du skal fylle gass og ber dei gjenvinne gassen først.

Då slepp du å betale for den gassen som er i anlegget når du skal fylle på igjen og så tar du bedre vare på miljøet. Er jo ein grunn for at det er 1130(?)kr+mva i miljøavgift per kilo på denne gassen.

Men sidan dei seier kondenseren er defekt er det vel stor fare for at den er lekk og at det ikkje er gass igjen. Dersom dei har fylt på gass på eit lekk AC anlegg har dei gjort noko dei ikkje har lov til. Spør dei om korleis situasjonen er :-)

Skrevet

Dette er vel en jobb jeg ikke ville brydd meg om å gjøre selv. Så lenge du må på et autorisert verksted for og fylle opp gassen igjen så er kostnaden med og bytte kondensatoren antagelig den minste utgiften.

Skrevet (endret)
51 minutter siden, Rune-K skrev:

Dette er vel en jobb jeg ikke ville brydd meg om å gjøre selv. Så lenge du må på et autorisert verksted for og fylle opp gassen igjen så er kostnaden med og bytte kondensatoren antagelig den minste utgiften.

Tja jeg fikk pris fra (den gang) Svendsen eksos på nesten 10 000 kroner for skifte av kondensator på min F10. Bestilte AC kondensator og gjorde jobben selv, betalte nevnte verksted for å fylle opp systemet igjen og endte opp på 4000 kr. Med andre ord sparte jeg nesten 6000 kr på å gjøre det selv til tross for at den måtte inn igjen hos dem for å fylle gass. 

Dette var i 2019, så trolig er det enda dyrere idag for samme jobb. Da kjøpte jeg kondensator fra Behr som hadde BMW merket slipt vekk. 

Bare sånn tilleggsinfo: Pristilbudet deres var ikke med BMW originaldeler. Mener det var Nissens. Så besparelsen er med andre ord ikke pga jeg brukte noe annet enn deler fra BMW.

Endret av ///M-ini95
Skrevet
11 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Tja jeg fikk pris fra (den gang) Svendsen eksos på nesten 10 000 kroner for skifte av kondensator på min F10. Bestilte AC kondensator og gjorde jobben selv, betalte nevnte verksted for å fylle opp systemet igjen og endte opp på 4000 kr. Med andre ord sparte jeg nesten 6000 kr på å gjøre det selv til tross for at den måtte inn igjen hos dem for å fylle gass. 

Dette var i 2019, så trolig er det enda dyrere idag for samme jobb. Da kjøpte jeg kondensator fra Behr som hadde BMW merket slipt vekk. 

Bare sånn tilleggsinfo: Pristilbudet deres var ikke med BMW originaldeler. Mener det var Nissens. Så besparelsen er med andre ord ikke pga jeg brukte noe annet enn deler fra BMW.

Jeg byttet dette på min M5 i 2021, fikk pris fra Svensen Eksos kr. 15400.- Bavaria gjorde samme jobb med OEM deler for kr. 15700.- Har du superforsikring kan dette bli dekket fra forsikringselskap.

Skrevet
1 minutt siden, Ampera skrev:

Jeg byttet dette på min M5 i 2021, fikk pris fra Svensen Eksos kr. 15400.- Bavaria gjorde samme jobb med OEM deler for kr. 15700.- Har du superforsikring kan dette bli dekket fra forsikringselskap.

Antar det er noe mer demonteringer på en M5 som gir prishoppet, men det beviser igjen bare at det faktisk er verdt å ta seg bryet med å gjøre jobben selv om man kan. Det er ikke snakk om å spare 1000-1500 kroner i dette tilfellet.

Skrevet

Takk for fine svar. Tror nok jeg kommer til å gjøre denne jobben selv. Da AC ikke virket etter att bilen ikke hadde vært i bruk på 6 måneder dro jeg til  AC service Schia på Slependen som fylte opp for 1720 kr. Etter å ha vært på ferie med bobilen virket ikke AC lenger og anlegget var igjen tomt. De mente da att det var kondenser som var gåen og lakk ut gassen. 

Kommer til å dra ut til Schia og få tømt anlegget helt. Tapper kjøle anlegget for kjølevæske og plukker ut vifte og radiator og bytter ut kondenser med ny fra netter 1300 kr. Setter alt tilbake og fyller ny kjøle væske. Jobben avsluttes med å fylle opp AC anlegget hos Schia for 1720 kr. 

Videoen i linken har jeg sett allerede. Lurte bare på om det var en enklere vei inn til kondenseren. Så en video fra en annen modell enn F31, hvor de fikk relativt grei tilgang til kondenseren etter å ha skrudd ut metall braketten som sitter helt i front av motoren. 

Skrevet
12 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Se bort ifra at frontfangeren er demontert, har ingenting med skifte av kondenser å gjøre. Er muligens noe AC gass igjen i rørene, så prøv å ikke puste for mye av det inn når du skrur dem ut. Husk nye pakninger :)

Må ikke kodes mot nøkkel, men skal initialiseres. Trolig vil det fungere som tiltenkt, men hvis ikke så vet du årsaken. 

1466710327_Screenshot_20240512_104738_SamsungInternet.thumb.jpg.c59312551a740bb9286a81c29d048d9d.jpg

Hei. Denne initialiserimgen må vell gjøres i et diagnose program. Da må jeg kanskje til et BMW verksted? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...