Gå til innhold

BMW E53 strømtyv


whobe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter litt med å finne ut av en strømtyv jeg har på min X5 E53 2002 mod. Bilen har Navi/GPS, bluetooth, 6 slots CD-veksler og skjerm. Har ikke sett noe ettermontert utstyr bak spiller eller venstre side i bagasjerommet.

Jeg har klart i komme meg frem til at strømtyven er relatert til sikring 72 i bagasjerommet. Bilen trekker 0.4A når denne sikringen står i, og synker til fornuftig nivå når sikringen blir tatt ut. Dette er etter 16 minutter ventetid på at bilen har gått i sovemodus som blir indikert ved at lysen ved girspaken slukkes.

Har forsøkt å koble på multimeter med sikringen i og deretter koblet ut følgende for å prøve å lokalisere feilen:

GPS modul (venstre side i bagasjerommet)

CD-veksler (venstre side i bagasjerommet)

Bluetooth (venstre side i bagasjerommet)

Forsterker (venstre side i bagasjerommet)

Skjerm/kassettspiller

Instrumentpanel

Ingen av enhetene jeg har koblet ut har gjort noe utslag på multimeteret, og den trekker 0.4 A helt til sikringen blir tatt. Er det flere ting som er koblet på denne sikringen som jeg ikke har tenkt på? Noe tips til hva jeg kan sjekke?

 

Endret av whobe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken år er bilen produsert? det er en skille fra 03.2002 ;)  Men mest sånnsynlig er det en av disse:image.thumb.png.d73e7404cdbd3fa9f5879d15e9525855.png

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandet noe benevning her? 0,4 mA er jo ingenting. 0,4 mA * 24 t = 9,6 mAh. Ergo over 100 dager før du har trukket 1 Ah fra batteriet, som er på hva 80-100Ah?

Normalt standby-trekk er vel < 35-50 mA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min e53 og der var det dvd/ navi enheten som ikke slukket seg av .

Ta av dekslet som er rundt altså selve luken som er til innredningen .

Se om enhet lyser rødt et par timer etter du har låst ,da har du nok feil .

Koplet bort sikring til jeg fikk skaffet ny enhet og med ny del ,alt iorden 😊😊

Ser nå at du har sjekket det meste ,likevel verdt å se på den dvd enheten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Blandet noe benevning her? 0,4 mA er jo ingenting. 0,4 mA * 24 t = 9,6 mAh. Ergo over 100 dager før du har trukket 1 Ah fra batteriet, som er på hva 80-100Ah?

Normalt standby-trekk er vel < 35-50 mA

Du har rett. Jeg mener 0.4 Ampere. Batteriet går tomt i løpet av kort tid med sikringen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mr.pingu skrev:

Hvilken år er bilen produsert? det er en skille fra 03.2002 ;)  Men mest sånnsynlig er det en av disse:image.thumb.png.d73e7404cdbd3fa9f5879d15e9525855.png

Min har produksjonsdato 2001-12-20.
Hvor befinner alle enhetene her seg, foruten de jeg har nevnt i innlegget at jeg allerede har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sveigis skrev:

Hadde samme problemet på min e53 og der var det dvd/ navi enheten som ikke slukket seg av .

Ta av dekslet som er rundt altså selve luken som er til innredningen .

Se om enhet lyser rødt et par timer etter du har låst ,da har du nok feil .

Koplet bort sikring til jeg fikk skaffet ny enhet og med ny del ,alt iorden 😊😊

Ser nå at du har sjekket det meste ,likevel verdt å se på den dvd enheten .

Jeg så mye på nettet om denne, men i mitt tilfelle ser den ut til å virke. Lyset slukker og ser tydelig på målingene at Amperen går ned når den er ferdig med sitt.
Uansett så regner jeg med at den ikke klarer å trekke strøm når den ikke er koblet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket motstand mellom sikring og X1543? Hvis ingen av enhetene trekker strøm, stikker den av ett annet sted.

Kan jo også sjekke en og en enhet fra X1543, eller på koblinger lenger ut (backprobe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PIIIPower skrev:

Har du sjekket motstand mellom sikring og X1543? Hvis ingen av enhetene trekker strøm, stikker den av ett annet sted.

Kan jo også sjekke en og en enhet fra X1543, eller på koblinger lenger ut (backprobe)

Har ikke sjekket dette. Hvor er X1543, dette er da et stikk man kan koble fra antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whobe skrev:

Har ikke sjekket dette. Hvor er X1543, dette er da et stikk man kan koble fra antar jeg?

Du bør måle før du kobler fra. Rører du nok kan du risikere å "reparere" feilen og du får ikke noe resultat. Bruk noe tynt og mål i kontakten bakfra først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en maken bil som ofte var veldig treg på å starte når det var kaldt i været. Pleide å kjøre en langtur i uka den vinteren, da holdt den seg ok. Men fant ut mye senere at problemet var en kobling til kompressor, husker ikke hva delen het, som var gåen. Var ikke store saken men den lille boksen kosta dyrt å kjøpe. Den sitter bak under et av dekslene på siden, mener jeg å huske. 

Solgte bilen til en privatperson som fiksa den og brukte den en stund. Sist jeg sjekka var den hos forhandler, mulig den er solgt igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, whobe said:

Fant ut hva som har trukket strøm. "TV-tuneren" som er montert med batteriet. Er rustet i stykker.

 

Takk for all hjelp !

Dette måtte nesten være den  for å svare på din forrige post ;) Det var den eneste enheten du hadde ikke nevnt i startposten som var på el-diagram ;)

Bra du fant problemet :)  

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...