Gå til innhold

Skoda Kodiaq men hjertet sier X5 M50D


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er klart at der det er to drivlinjer er det dobbel risiko, men jeg vil argumentere for at den doble risikoen er av langt mindre på dagens ladbare hybrider enn for de eldre modellene. 

Kjøper man en 20 modell så har man tre år igjen av garanti på el drivlinjen, etter det så overtar forsikringen som en god trygghet. 

Andrehåndsverdi og prisfall er vanskelig å si noe om, men jeg har en hypotese ang dette også. Andrehåndsverdien for ladbare hybrider har til nå vært dårlig, dette fordi utviklingen har skjedd fort for disse bilene som for elbilene. Men særlig  de ladbare hybridene ble fort utdaterte med rekkevidder på 20-30 km og forbruk over literen. Dagens ladbare hybrider er langt bedre, rekkevidden er lenger og forbruket lavere. Jeg tror at disse vil bli langt mer attraktive på bruktmarkedet i årene som kommer enn det vi tidligere har sett for ladbare hybrider. Det vil alltid være en stor prosentandel av de som kjøper bruktbil som vil ha en noe annet enn elbil og da vil disse ladbare hybridene være ett godt alternativ så lenge nyere bensin og dieselbiler (nyere enn 2020) blir stadig færre av på bruktmarkedet. 

Enig i det siste du skriver der, men det føler jeg generelt gjelder for alt med elektrisk drivlinje, de har blitt fort utdatert, og prisfallet har vært deretter, mulig det stagnerer litt nå som rekkevidden har blitt bedre. Men levetiden på batteriene har vel ikke blitt bedre? Og hvordan er det med motorforsikring på feks et utbrukt batteri på 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

. Men levetiden på batteriene har vel ikke blitt bedre? Og hvordan er det med motorforsikring på feks et utbrukt batteri på 10 år?

Batteriene blir bedre for hvert år. Levetiden på elbilbatteri er i snitt 22 år. Noe tap på kapasitet må en regne med. Det fine med BMW er at de har en solid buffer på topp og bunn av det man ser i bil, derfor blir ikke det man opplever et så stort tap av kapasitet. Man ser 10 år gamle i3 som nesten ikke har mistet kapasitet. Tesla f.eks. har ikke så god buffer, så her vil man merke reduksjon i en større grad. Oppbrukt derimot, nei. Bilen er nok oppbrukt før batteriet. Men klart, som med alle biler - vedlikehold og service. Et hybridbatteri er tiltenkt å vare i minst 10 år, eller minst 160000km, ifølge Honda iallefall. Men som BMW flest så har de ekstra buffer her også, litt mindre grad enn ren elbil, men likevel. Jeg tror nok fossilbiten "får det" før eldriften i en hybrid, eller iallefall at noen deler må skiftes. Men igjen, service og vedlikehold. Som alt annet. Det kryr enda av Toyota hybrider på veien som er eldgamle. 🤷‍♂️

Er 45e oppnåelig så får trådstarter en bunnsolid totalpakke. Likevel må man nok kjøre deretter, en vil ikke at en iskald bensinmotor skal plutselig tennes og hoppe rett på 5000 omdreininger. Idet du gir litt på i eldrift. Denne grunnen er sikkert den største feilkilden til hybridproblemene. Vil jeg tro iallefall.
 

Jeg kjenner ikke Oslo, men en barndomskompis flyttet ned dit. Etter 1 år kvittet han seg med 1-serien og byttet til ren elbil. Sparer 4000,- i måneden kun på bom(!!). Så tar man med gratis lading på jobb så sparer han omtrent 7000,- i måneden i ren drift(bom og drivstoff, mulig ha la på litt i bom, men likevel). Nå har det skjedd litt på bomfronten der nede, så jeg vet ikke tallene. Jeg vet ikke hvor trådstarter bor eller hvor mange bommer en må igjennom hver dag eller strekningen på jobb så jeg kan ikke anbefale noe. 
 

Ta med alt i betrakningene. Uansett- er X5 50d den man vil ha, peis på. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor/gir-forsikring  er obligatorisk når man snakker om litt mer avanserte biler. Da må bilen være nøye fulgt opp med service fra ny. 

Jeg tegnet dette dagen garantien gikk ut på min M2 som har gått 60k km. 

Så lenge motoren ikke er svartelistet eller det er urimelig dyrt er dette en deilig trygghet å ha. 

Har brukt den en gang på en annen bil og da kosta det oss 5k istedet for 30k å få bilen på veien igjen.

På en 45e/50d er det gjerne helt andre summer. 

Jeg ville prøvd/sett på både F15 og G05 før jeg bestemte meg. Svært lekre biler begge to, men G05 er uten tvil mer moderne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke skal dra henger er vel g05 45e en nobrainer vs m50d. 

Ytelsen er vel ikke langt unna, og generelt en langt mer moderne, bedre og penere bil. Men hybrid er latterlig dyrt når man skal trekke henger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...