TorsteinAa Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Hei, Fjær på passasjersiden og kanskje platen hvor denne står på demper knakk og er ødelagt på vår F34 fra 2013. Det er vanskelig å få bilen til verksted ( må ut parkeringskjeller med mange hårnålssvinger bare for å få bilen løftet på en "redningsbil". Så ser på muligheten med å bestille deler og fikse selv. Nå har jeg ikke skrudd så mye siste 4 årene, så pr nå er det litt jakt på DIY guides og verktøyliste. Jeg har funnet flere ulike beskrivelser på nett samt listet verktøy - men om noen har tips til en god video, DIY de fulgte og som stemte bra, så tar jeg gjerne i mot tips. Bilen har ikke xdrive, eller elektroniske dempere osv. Har laget en foreløpig handleliste på eurodel da det ikke var stort utvalg dempere på GS og Koed fant jeg ikke frem i nettbutikken på. Når gummi og annet er 10+ år, tar jeg også med slikt på byttet. Burde jeg ta med noe mer?
E.C. Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Fjærklemmer? Hvis du kjøper absolutt alt nytt så er jo det veldig greit å montere det nye fjærbeinet sammen først, slik at det blir en ut og inn-operasjon på hele fjærbeinet. Du kan trolig få et verksted til å montere det sammen for deg om du ikke skal styre selv med fjærklemmer. fupsaker, Otis, PIIIPower og 1 annen reagerte på dette 4
PIIIPower Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Det eneste jeg finner som avvik i forhold til realoem er plasten i bunn, pos 6. "Spring pad lower 31336787114" og evnt pos 7, den er metall hos meg og ble gjenbrukt. TorsteinAa reagerte på dette 1
Otis Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 Kjøp også stabilisatorstag, om du må av med de på F34. TorsteinAa reagerte på dette 1
dopus Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 5 timer siden, E.C. skrev: Fjærklemmer? Hvis du kjøper absolutt alt nytt så er jo det veldig greit å montere det nye fjærbeinet sammen først, slik at det blir en ut og inn-operasjon på hele fjærbeinet. Du kan trolig få et verksted til å montere det sammen for deg om du ikke skal styre selv med fjærklemmer. Meget god ide. Er det noe jeg har respekt for så er det kraften som ligge i en spennt fjær. Skiftet fjærer framme på min 5 serie, og måtte bruke "gammeldags" fjærklemmer, og disse måtte trykkes veldig samme for å få topplager og låseskrue på. Skal en gjøre det selv så er skikkelige fjærklemmer å foretrekke, dyrt, men mindre sjange for at dem glipper og fjær som fyker vegg i mellom. For eksempel noe slikt: https://www.bildeler.no/fjarklemmer/v/46186/ E.C. og TorsteinAa reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 "Klør"-klemmer er faktisk veldig bra på lange rette fjærer, som bak på E39 sedan. Foran derimot er jeg helt enig i at disse passer særdeles dårlig, ettersom fjæra ofte er litt tønne-formet. Har tilsvarende klemmesett i rød koffert fra Biltema og det funker bra. TorsteinAa reagerte på dette 1
PIIIPower Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 (endret) Kommer faktisk litt an på lengden på fjæra. På min E90 med standard fjærer foran fikk jeg ikke nok plass til å bruke settet som er linket til. Enten kom topparmen på kompressoren i klem, eller så fikk den ikke grep om den nederste (smaleste) ringen på fjæra. M-Sport har ett annet design. BMW vil at man skal klemme ned lager sammen med fjær, men det egner ikke settet seg til da det ikke følger med en flat topp og hele operasjonen blir sketchy. BMW vill at man gjør det på denne måten på F34 Endret Juni 18, 2024 av PIIIPower TorsteinAa reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Juni 18, 2024 Skrevet Juni 18, 2024 vist du er ment på å ha bilen over flere år så hadde jeg byttet ut meyle demperen med sachs eller bilstein PIIIPower reagerte på dette 1
TorsteinAa Skrevet Juni 19, 2024 Forfatter Skrevet Juni 19, 2024 (endret) Takk for tilbakemeldinger og info, jeg har lagt til bestilling og justert litt, så håper jeg det blir levert til helga. Jeg skal prøve å få et lokalt verksted her til å montere fjær og demper for meg - så håper jeg at et Oslo verksted kan gjøre slikt. Om ikke får jeg leie eller kjøpe, for ønsker ikke å tulle med slikt med noe halvveis og skranglete. Endret Juni 19, 2024 av TorsteinAa E.C. og dopus reagerte på dette 2
dopus Skrevet Juni 21, 2024 Skrevet Juni 21, 2024 (endret) på min f11 så måtte disse fjærene framme kneppes noe sinnsykt sammen,og det et problem, måtte opp i 3-4 klemmer pr fjær for å få den nok koprimert til å få på topplageret. I tilleg så har f11 fremre støtdemper gaffel nede, så for å få gjengestagene på topplagrene til å passe i kaosseriet, og gaffelen til å passe nede, så måtte jeg justere lageret flere ganger. Da er jo fjæren sikret i og med at jeg kun trengte å komprimere fjær uten å ta av topplager, men dritt jobb med gamle fjærklemmer. Din bil har vel rund nedre del på demperen. så da er det jo enkelt for et verksted å montere sammen demper og fjær. Jeg har en plan om å skifte dempere framme på min bil , men da skal jeg få lånt meg et slikt sett som jeg linket til. For vanlige kloklemmer brukes med livet som innsats hehe. Resten av montering/demontering er som regel plankekjøring Lykke til. Endret Juni 21, 2024 av dopus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå