Gå til innhold

Merkeverksted, moral, selvrespekt og presisjon. Nemlig.


 Share

Anbefalte innlegg

Legger denne i off-topic (eller tonic som stavekontrollen mener) for emne begrenser seg ikke til BMW som merke. Har tatt 2 saker her, som er så lite merkespesefike som mulig.


Husholdningens nyere biler og særlig de om omfattes av garanti får gjerne service og eventuelle forsikrings greier utført på merkeverksted i håp om at de kjenner modellen og at de vil at «sitt» merke tar seg best mulig ut når jobben er utført, både for eier og de som måtte sjekke i etterkant. For sånn er jeg i min jobb, er kunden litt mer en fornøyd så er jeg fornøyd med mitt arbeid.

Men, når jeg har gått over biler før salg (mine og andres) så lurer jeg innimellom på hva man har betalt for, disse er kun «behandlet» av merkeverksted foruten meg. Noen ting kan være utmerket utført, mens repeterende oppgaver ser ut til å løses med minst mulig innsats og stolthet. La meg ta to eksempler på det siste; a) skulle bytte bremser før EU og bilen hadde 4 måneder tidligere bytta et hjullager bak og året før bytta et foran (garanti). Kaliberbøylen skal trekkes til med ca 115nm. «Mine» to som ikke var rørt siden jeg bytta bremser sist løsna på 120-150nm mens de to der verkstedet hadde vært innom var 350nm+ (dro ikke nøkkelen videre, gikk over til latman) og skivene til boltene hadde bøyd seg. b) tok en oljeservice og der var alle skivene på boltene (10mm sekskant hode) til dekselet under motoren bøyd (paraply type)og alle skrueklips som var montert i plastdeler snurret rundt. En bolt var knekt. Noen bolter hadde fått en stor skive og der klips var snurret hadde de satt inn noen selvgjengende skruer i plasten, uten at det ga noe hold. Ikke veit jeg hva de har gjort, men jeg veit hva en ingersoll rand på 10bar er i stand til. Og eier er ikke blitt informert.

Er jeg fisefin? Jeg løsner opp og monterer det meste meste som er utsatt for vær og vind for hånd. 21mm hjulmuttere som er av og på flere ganger i året er en ting og jeg bruker el-verktøy jeg kjenner kraften til til det, men 10mm bolthoder? Blir fort en kort 1/4 Zebra skrale for min del…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder nok ikke bare merkeverkstedene. Så lenge kundene kun er opptatt av pris og og mekanikerne har estimerte tider på hvor langt tid en reparasjon skal ta så blir det dessverre slik.

En bekjent av meg jobbet på et BMW verksted for en god del år siden som også hadde et japansk merke. Han gikk over fra og skru BMW til og skru japansk. for som han sa på BMW blir det mye feilsøking og da går timene fort mens på japse bilene er det stort sett standardjobber som bremser og oljeskift. Når man da får bonus på slutten av året hvis man har holdt tidsfristene på jobbene blir det slik. Dette var for en 25 år siden, kan ikke tenke meg at det er blitt bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rune-K skrev:

Dette var for en 25 år siden, kan ikke tenke meg at det er blitt bedre nå.

Er verre nå. Skal ikke snakke for alle merkene, men hos oss får du 0 kr betalt for feilsøk - kun rep. Så du kan feilsøke feilen i 2t, og så utføre rep som tar 1t. Tidsbruk 3t, betalt 1t. 

Garantijobber vel og merke.

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problemstilling - uansett merke.. Skulle ønske bilmerkene jeg liker, hadde personlig bilmekaniker (som Bilia / Volvo (fysj))

 

Og med halvsprek bil, så blir man jævlig forbanna når bilen har gått 3,2 mil på en vanlig service - og det er fottøyavtrykk på begge sider i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for noen år siden en godt trimma bil på verksted og fikk ved avhenting mistanke om at den var grisekjørt. Neste verkstedbesøk var jeg lur nok til å bytte til et langt snillere map, og kommentaren "Bilen gikk sykt mye bedre sist gang" var bekreftende nok til at jeg aldri dro dit igjen 😓 Fant senere ut at GPS’n hadde logga 187km/t ved første besøk 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever selv en tendens til at mekanikere kan slurve en del med "siste finishen".  Jobber selv på verksted, rettnok tungbil men same same. Hos oss får vi hver vår rapport ved hver eneste månedslutt om hvor effektiv du har vært. Hvor effektiv du har vært blir målt opp mot tider som produsenten selv har satt, måten de har satt disse tidene på er at de har en helt ny bil, en kvalifisert mekaniker, som skal gjøre samme jobben 10 ganger på rappen. Å da tar de bestetiden av de 10 gangene, ikke gjennomsnitt. Så dette blir ikke reelt da vi sjelden skrur på helt nye biler, og sjelden gjør samme jobb 10 ganger på rappen. 

Det blir fort at folk måler seg opp mot hverandre med hvor fort de jobber. 

I mitt tilfelle føler jeg at det kun er jeg og to tre andre hos oss (og vi er rundt 20 mekanikere) som gir blaffen i disse "standardtidene", da vi heller fokuserer på kvalitet over kvantitet. Resten har innstillingen om at jo fortere de klarer å bli ferdig, jo flinkere er de. Selv om det er null gevinst som arbeidstaker å være ekstremt effektiv. Vi får samme lønnen uansett (selvsagt en skal jo jobbe effektivt, men ikke på bekostning av kvalitet).

Diverse slurv kan være, ikke vaske opp oljesøl etter reperasjoner, ikke tørke rent inni førerhuset, etterkontroll av eget arbeid osv.

Det mange mangler er litt god gammeldags yrkesstolthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...