Gå til innhold

530xi 3.0 2007


sophokles
 Share

Anbefalte innlegg

"Problemfri" - Ja.

Problemfri - Nei.

Det er en direkteinnsprøytet bensinmotor med EGR, så den er utsatt for det samme nedsotingsproblemet som dieselmotorer. Videre har den HPFP og dyser som akilleshæl. Men det er en flott motor, som ikke har noen fatale designsvakheter. Med den km-standen høres det attraktivt ut om den er godt tatt vare på i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* EGR fører ikke til sot i innsugsmanifolden eller ventiler på n53, så det er på ingen måte sammenlignbart med diesel. Demonter manifold på en n53 og så på en diesel med samme km stand så skjønner du hva jeg mener. N53 manifolden er ren innvendig så lenge veivhusventilasjon er i orden. Om det er tilfelle er det olje i manifolden, ikke sot og drit som på diesel.

Til TS: ville ikke bekymret meg over EGR, det har tross alt flere positive enn negative egenskaper for denne motoren. Og har til gode å høre om EGR relaterte problemer på n53. Men som MrB sier, dyser er en gjenganger. Så om de allerede er byttet og disse er index 11, så er det et stort pluss, disse er ikke billige. Høytrykkspumper som feiler er ikke så vanlig som internett skal ha det til, men det hender jo. Når de blir byttet er det ofte(ikke alltid) til tross for at de egentlig fungerer, pga problemer med lavtrykkspumpe gir feilkode på hpfp. Men om den har vært byttet er det selvsagt bare fint.

Jeg har forøvrig kjørt biler med n53 motor sammenhengende i ca 8 år nå og har vært veldig fornøyd. Fantastiske motorer når de fungerer som de skal og har hatt lite trøbbel med mine. Kraftige motorer med lavt forbruk til å være bensin sekser. Og ikke minst herlig lydbilde, spesielt med oppgradert eksos.

Andre ting som er verdt å vite og sjekke: se etter oljelekkasje fra toppdeksel og oljefilterhus. Kjøleslangen fra termostat til topp er en svakhet. Sjekk strammer til multireim. Sørg for at nox systemet fungerer som det skal, dette er viktigere enn man kanskje skulle tro og fint om sensor allerede er byttet til siste revisjon(gen5). Fordel om motor er kald når du skal prøvekjøre, da kan du sjekke at turteller ikke hopper nevneverdig ved kaldstart. Ps: tikking fra motor er normalt, spesielt ved kald motor. Det er piezo dysene og ikke noe å bekymre seg over.

 

Edit: Siden det er en 2007 så er det mulig den har n52, overgangen var i 2007 en gang. 258hk=n52, 272hk=n53. Litt svakere, men en solid og ganske lik motor sett bort fra direkteinnsprøytning. Isåfall trenger du ikke tenke på det jeg nevnte relatert til DI, men den har valvetronic, noe n53 ikke har. Resten gjelder fortsatt; kjøleslangen+toppdeksel/pakning, oljefilterhus pakning, reimstrammer. N52 tikking er ventil løftere.

Endret av Marlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En EGR gjør det samme enten det er bensin eller diesel: Sender eksos tilbake i innsuget. Men en bensinmotor produserer betraktelig mindre sot sot enn en diesel, så du har rett der. Det er ikke uvanlig med et oljete lag i manifolden på disse. Har i hvertfall sett det i varierende grad på de jeg har vært borti. Har alltid tenkt at det er en miks av oljedamp og sot, men er kanskje mer av det første og mindre av det siste.

Dessverre er ikke veivhusventilasjonen noe man kan bytte som en enkelt enhet på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg burde ordlagt meg litt annerledes, måten det fungerer på er naturligvis sammenlignbart med diesel. Men som sagt det medfører ikke sot problemene man får med diesel🙂 veivhusventilasjon er integrert i ventildeksel, så man må evnt bytte hele dekselet ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marlo said:

 

Mulig jeg burde ordlagt meg litt annerledes, måten det fungerer på er naturligvis sammenlignbart med diesel. Men som sagt det medfører ikke sot problemene man får med diesel🙂

 

Null stress. Du hadde jo rett, og jeg var litt kjapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet også med det er den ovennevnte du referer til, fantastisk flott e61 med er artig utstyrskombinasjon. Allerede ligget ute en drøy måned så prisen kan nok justeres noe, en flott bil jeg godt kunne tenkt meg. Håper du beholder den original, da holder også prisen seg godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2,5L-utgaven av samme motor i min E91. Den har visst byttet stempler en gang i tiden pga oljeforbruk. Ellers er det oftere ventiltetninger disse sliter med, men ikke så ille som V8-ere. Motoren har ikke peilepinne, så det er greit med fungerende sensor for oljenivå.

Hadde jeg kjøpt en slik bil og ønsket å ha den lenge og beholde verdien så ville jeg ha tatt en storservice med vannpumpe (elektrisk), termostat, den nevnte kjøleslangen med mikke-mus-kobling mot topp, alle oljefilterhus-pakningene, toppdekselpakning med nye boltet og valvtronic pakning, samt oljenivåsensor. Gjerne plugger om disse ikke er byttet.  Kanskje 10-12k i originale deler og en helg i garasjen så bør den motoren være god for mange km og år med kun olje/filterskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...