Gå til innhold

Ny BMW i4 M50 bestillt :)


 Share

Anbefalte innlegg

Nyttig info :)

Mye trivielt og småtteri her, men det mest bekymringsverdige er at det generelt er kuttet i og ikke lagt til noe av verdi. 

Laserlys burde vel i det minste vært en option?

Hvordan er disse nye adaptive LED lysene kontra laserlys? Er sistnevnte oppskrytt, eller er dte verdt oppgradringen (om man kunne)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, BMW har stort sett hatt for vane å oppgradere modellene underveis i produksjonsløpet og ved LCI, men nå har denne trenden snudd ved at man degraderer.

Laserlys burde vært en opsjon, men BMW har et massivt spareprogram (de skulle vel spare inn ca. 25% de neste årene ref. artikkel fra 2022-ish) på gang om dagen.

Paradegrenen til laserlys er den ekstra lysrekkevidden. Ellers antar jeg lyktene opptrer og fungerer relativt likt, men det er jo verdt å merke seg at LCI-modellen kun har to nærlyskilder, mens laserlysene har fire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, BMW har stort sett hatt for vane å oppgradere modellene underveis i produksjonsløpet og ved LCI, men nå har denne trenden snudd ved at man degraderer.

Laserlys burde vært en opsjon, men BMW har et massivt spareprogram (de skulle vel spare inn ca. 25% de neste årene ref. artikkel fra 2022-ish) på gang om dagen.

Paradegrenen til laserlys er den ekstra lysrekkevidden. Ellers antar jeg lyktene opptrer og fungerer relativt likt, men det er jo verdt å merke seg at LCI-modellen kun har to nærlyskilder, mens laserlysene har fire. 

Okay. Men hvordan fungerer disse adaptive LED lysene da? Er det slik at dem bare "svinger" fra side til side? I såfall er vel ikke dette noe nytt. Dette er noe jeg hadde på en gammel Touran jeg hadde... Dog var dette Xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjerknez skrev:

Okay. Men hvordan fungerer disse adaptive LED lysene da? Er det slik at dem bare "svinger" fra side til side? I såfall er vel ikke dette noe nytt. Dette er noe jeg hadde på en gammel Touran jeg hadde... Dog var dette Xenon.

De svinger og maskerer ut bilen foran eller motgående trafikk med fjernlys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjerknez skrev:

Okay, så dem fungerer i praksis omtrent på samme måte som laserlys?

I teorien ja, men du får som sagt kun to lyskilder mot laserlysenes fire lyskilder, og du får ikke lengden på opptil 600 meter som laserlysene gir. Det er i mine øyne nærliggende å tro at to lyskilder mot fire lyskilder uansett vil være generelt dårligere, men jeg har ikke prøvd de nye lysene og kan ikke uttale meg om faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

I teorien ja, men du får som sagt kun to lyskilder mot laserlysenes fire lyskilder, og du får ikke lengden på opptil 600 meter som laserlysene gir. Det er i mine øyne nærliggende å tro at to lyskilder mot fire lyskilder uansett vil være generelt dårligere, men jeg har ikke prøvd de nye lysene og kan ikke uttale meg om faktum.

Jeg har prøvd dem, men sammenligningsgrunnlaget mitt er så som så. I forhold til en 2021 mod. Caddy med Xenon så er det jo natt og dag. jeg opplever lysene som meget bra. 

Men har ikke testet opp mot laserlys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker her om du har gode eller kjempegode lys. Har aldri prøvd BMW sine laserlys i dårlige forhold så kan ikke uttale meg om hvor mye bedre de faktisk er, men har aldri savnet noe når jeg har kjørt med adaptive led i hvertfall. Takker ikke nei til en bil med laser, men ser ingen grunn til å sette det som et absolutt krav.

Pussig hvor forskjellig man kan oppleve den samme bilen, for øvrig. Jeg hadde nesten bestemt meg for at det skulle bestilles en i4 da den kom. Men etter å ha prøvd den la jeg det hele på is. Den var ikke dårlig, men "må ha"-refleksen visnet etter hvert som prøveturen skred frem. Etterpå satt jeg bare å tenkte på 440i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rart det der. 

For meg er kravet at bilen er elektrisk. Ferdig snakka. Etter å ha prøvekjørt en drøss biler så ble jeg solgt når jeg satt meg inn i en i4 M50. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg fossilt drevet bil igjen. Føler som om jeg går tilbake i tid når jeg gjør det. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjerknez skrev:

Hvordan er disse nye adaptive LED lysene kontra laserlys? Er sistnevnte oppskrytt, eller er dte verdt oppgradringen (om man kunne)?

Jeg har testet begge deler, har Laserlys på min X5 men kjørte i5 en liten uke med disse nye Adaptive LED lysene. Mitt umiddelbare inntrykk er at det ikke er store forskjellen, men på en uopplyst vei i hastigheter over 80 km/t så har laserlysene merkbart lenger rekkevidde. Men der jeg merker aller mest effekt med laserlys er når man kjører på motorvei uten veibelysning, da er virkelig laserlys helt fantastisk.  

24 minutter siden, Bjerknez skrev:

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg fossilt drevet bil igjen. Føler som om jeg går tilbake i tid når jeg gjør det. 

Da har du testa feil fossilbiler ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bjerknez said:

For meg er kravet at bilen er elektrisk. Ferdig snakka. Etter å ha prøvekjørt en drøss biler så ble jeg solgt når jeg satt meg inn i en i4 M50. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg fossilt drevet bil igjen. Føler som om jeg går tilbake i tid når jeg gjør det. 

Det er en ærlig sak. Folk er forskjellige. Jeg hadde et veldig åpent sinn mtp EV'er, og jeg ble derfor oppriktig overrasket over hvor mye fraværet av en fossil drivlinje ødela følelsen for meg.

Du er imidlertid fornøyd med ditt valg, og det virker som de fleste i4-eiere også er det. Jeg tror nok i4 er bortimot den beste elektriske kjørebilen som er på markedet i dag. (Kanskje sammen med Taycan/E-Tron GT, uten at jeg har kjørt de). Du har for øvrig rett i at en EV drivlinje fremstår mer moderne. På både godt og vondt. Så koker det ned til hva som er viktig for den enkelte. Med de økonomiske insentivene kunne jeg fint ha kjørt i4 som hverdagsbil, men for min del hadde den gjort samme jobben med 150-200hk.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, *MrB* skrev:

Det er en ærlig sak. Folk er forskjellige. Jeg hadde et veldig åpent sinn mtp EV'er, og jeg ble derfor oppriktig overrasket over hvor mye fraværet av en fossil drivlinje ødela følelsen for meg.

Du er imidlertid fornøyd med ditt valg, og det virker som de fleste i4-eiere også er det. Jeg tror nok i4 er bortimot den beste elektriske kjørebilen som er på markedet i dag. (Kanskje sammen med Taycan/E-Tron GT, utren at jeg har kjørt de). Du har for øvrig rett i at en EV drivlinje fremstår mer moderne. På godt og vondt. Så koker det ned til hva som er viktig for den enkelte. Med de økonomiske insentivene kunne jeg fint ha kjørt i4 som hverdagsbil, men for min del hadde den gjort samme jobben med 150-200hk.

Helt enig med deg. Vi er forskjellige. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da har du testa feil fossilbiler ;) 

Problemet jeg har med fossilbiler er den treige girkassa. 

Jeg står i et kryss og venter på å smette ut. Det kommer en luke og jegir gass. Da tar det 1-2 sekunder før det skjer noe som helst. Det er det mest irriterende jeg har opplevd i bilverdenen siden automatkassene kom. Dette gjelder alt jeg har kjørt av fossilbiler. Noen er LITT bedre enn andre, men generelt er alle håpløse med tanke på akkurat det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjerknez skrev:

Problemet jeg har med fossilbiler er den treige girkassa. 

Jeg står i et kryss og venter på å smette ut. Det kommer en luke og jegir gass. Da tar det 1-2 sekunder før det skjer noe som helst. Det er det mest irriterende jeg har opplevd i bilverdenen siden automatkassene kom. Dette gjelder alt jeg har kjørt av fossilbiler. Noen er LITT bedre enn andre, men generelt er alle håpløse med tanke på akkurat det. 

 

Har ikke det problemet med min 8 trinns sportsutomat i 530D, men jeg merker meg gjerne at andre står igjen når jeg er over krysset, nå er ikke 530D kjappeste av Bmw sine Diesel biler heller, der er 535/550D noe kjappere, men kassa oppleves iallefall veldig kjapp og det er heller ikke feil at ECU er optimert så 300ish hester vs 245 orginalt hjelper også en del på.

Forøvrig kan jeg godt skjønne at du ble solgt når du fikk prøve I4 uten at jeg har prøvd den, jeg har prøvd mye forskjellige biler, men på kjørekomfort synes jeg ikke det er mye som slår BMW, ser jo også at en del av de som går fra Tesla til Bmw eller har gått fra Bmw og til Tesla og tilbake igjen sier det er ett av de bedre valgene de har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...