Gå til innhold

Nå får du LifeTime FSC til kart med USB oppdatering :)

Anbefalte innlegg

Når bestilller / man har kjøpt og en aktiv USB-kart-oppdaterings tjeneste i ConnectedDrive får du nå BMW ut lifetime FSC uansett. Så om du ikke har benyttet deg av USB kart oppdatering  enda er det i dag siste dag med BF-rabatt. 

Bare lag ved bruk av BMW Download Manager en ny kart-oppdaterings USB så skal du finne følgende FSC i FSC mappa på kart-USBpinnen. Etter oppdateringen har du Lifetime FSC for kart oppdateringer. 

For å sjekke om du har fått lifetime FSC, se på USB'en i FSC mappa om du har 1 av  følgende filer:
For EVO / ROUTE / WAY / LIVE / JOY
FSC_SHORTVIN_01200FFF.fsc eller FSC_SHORTVIN_01209912.fsc
for CIC / NBT (eldre)
FSC_SHORTVIN_xxxx008F.fsc eller FSC_SHORTVIN_xxxx2512.fsc

Hvorfor BMW har valgt å gjøre det vet jeg ikke. I mine øyne er det veldig spesielt at den også støtter 'pirat-kopi' kart og til og med nevner det i kommunikasjon dems :P 

PKW_076_24_1.1_en.pdf

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, papertiger said:

Jeg har NBT EVO 6, skal jeg da ha 

FSC_SHORTVIN_01200FFF.fsc og FSC_SHORTVIN_xxxx008F.fsc ?

EVO skal det slutte med 0FFF i FSC mappa på USBen.

9 minutes ago, awt said:

Er det denne?

IMG_3430.thumb.jpeg.de18ce85ae58deb05a05a374bedda9f6.jpeg

ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede hatt lifetime FSC i vår F11 LCI med NBT (kjøpt på eBay) et par år, så regner med den er like god som den kjøpt via BMW.

Jeg tolker det dithen basert på teksten under at Lifetime FSC for NBT og CIC betyr ut 2025, og dermed mulig at de slutter med kartoppdateringer for disse etter 2025 da? Ville ikke vært overrasket, da disse begynner å bli noen år. 
Og at Lifetime FSC for NBT EVO går til 2099. 

Fra beskrivelsen du la ved: 

———————
Affected
All existing vehicles with these card products:
The term of the Lifetime FSC is 31.12.2025 for
the following products:
– CIC = Car Infotainment Computer ⇒ Premium
– CIC Mid = Car Infotainment Computer Middle ⇒ Motion
– Champ2 = Champ2 ⇒ Move
NBT = Headunit High ⇒ Next

The term of the Lifetime FSC is 31.12.2099 for
the following products:
– NBT Evo = Headunit High 2 ⇒ Evo
– Entry Nav = Headunit Basic Navigation ⇒ Route
– Entry Evo = Headunit Basic Navigation 2 ⇒ Way
– MGU 18 = Headunit High 3 ⇒ Live
– MGU 21 = Headunit High 4 ⇒ Joy
Not affected
– MGU22 (SFA [Secure Feature Activation] replaces FSC)
– IDC (no FSC used, no USB card update)
– New vehicles produced after the changeover. The FSC is
still only valid to a limited extent here

————————-

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, papertiger said:

Jeg har allerede hatt lifetime FSC i vår F11 LCI med NBT (kjøpt på eBay) et par år, så regner med den er like god som den kjøpt via BMW.

Jeg tolker det dithen basert på teksten under at Lifetime FSC for NBT og CIC betyr ut 2025, og dermed mulig at de slutter med kartoppdateringer for disse etter 2025 da? Ville ikke vært overrasket, da disse begynner å bli noen år. 

Fra beskrivelsen du la ved: 

———————
Affected
All existing vehicles with these card products:
The term of the Lifetime FSC is 31.12.2025 for
the following products:
– CIC = Car Infotainment Computer ⇒ Premium
– CIC Mid = Car Infotainment Computer Middle ⇒ Motion
– Champ2 = Champ2 ⇒ Move
NBT = Headunit High ⇒ Next

The term of the Lifetime FSC is 31.12.2099 for
the following products:
– NBT Evo = Headunit High 2 ⇒ Evo
– Entry Nav = Headunit Basic Navigation ⇒ Route
– Entry Evo = Headunit Basic Navigation 2 ⇒ Way
– MGU 18 = Headunit High 3 ⇒ Live
– MGU 21 = Headunit High 4 ⇒ Joy
Not affected
– MGU22 (SFA [Secure Feature Activation] replaces FSC)
– IDC (no FSC used, no USB card update)
– New vehicles produced after the changeover. The FSC is
still only valid to a limited extent here

————————-

Den er nesten like god ;) Den fra EBay er nok mest sannsynlig ikke orginal BMW FSC men en såkalte 3rd party FSC. Om du har fått den gjennom «Feature Installer» kan jeg med 100% sikkerhet si at den er ikke fra BMW så om BMW skulle programmere bilen din kunne det skje at du ikke får åpnet kart lenger.

Når BMW programmeren en bil henter de FSC fra BMW serveren, så om BMW mener du skal ha FSC til 2022 og du har 2024 kart installert  navigasjon slutte å funke fordi BMW vi erstatte den lifetime du hadde med en 2022 igjen.

Til du kjører «Feature installer» igjen og få installert den non-BMW  lifetime FSC igjen.

jeg skriver «du» siden jeg antar du har fått en 3rd party FSC men dette er ikke spesifikt til deg og muligens har du en OEM FSC likevel ;)

Uansett;  Nå kan du få offisielt lifetime FSC fra BMW, men du må fortsatt betale for det 1gang. 

Men selv om du får lifetime FSC, BMW Download Manager vil fortsatt sjekke hvilken siste kart du har kjøpt. Men fordelen med lifetime .FSC som er installert på HU, trenger du bare kart filene og trenger ikke å tenke på FSC fordi lifetime ligger i HU’en :)

Jeg tror den store tilbakekalling kan ha noe å gjøre med det. Mange har benyttet seg av disse EBAY FSC og BMW får mange klager at navigasjon sluttet å funke etter de hadde programmert den inn. Tar for mye tid å fikse opp i det så tar de denne veien. Eller de vil bare utfasere hele FSC greia. På de nyeste biler med secure coding finnes det ikke FSC lenger heller.

Min CarPlay og Lifetime Maps er begge 3RD-party FSC, så jeg gidder ikke å kjøpe USB oppdatering heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker i 2018 når vi var på Europatur med F36’en med NBT, og ferske 2018-2 kart + lifetime FSC fra eBay var installert. Jeg ringte Concierge services da navigasjonen sluttet å fungere, og han såg i sitt system at bilen hadde 2015 kart. Så gir mening det du sier, at FSC fra eBay da kommer fra tredjepart. 
Tror ikke jeg gidder å kjøpe lifetime FSC fra BMW på F11’en da den kun gjelder 1 år ser det ut som, men på i3’en med NBT EVO kjøper jeg nok i kveld etter ditt tips. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alternativ lifetime FSC" i F34 til EVO kartet, og som du nevner, hvis bilen skulle bli oppdatert, så er det bare å kjøre inn "installasjonspakken" på nytt.

I dokumentet står det:
As before, the Lifetime FSC can be transferred and installed in the vehicle by the dealer via ENCS;
this does not change the "Navigation map update" work process

Er du sikker på at BMW sin lifetime FSC blir lagt inn når man kjører vanlig kartoppdatering via USB, og man ikke må legge den inn med Esys/ISTA?

Vurderer å kjøpe til den andre bilen som også har EVO, så er man sikret oppdatering en god del år til.

Endret av Makky123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Makky123 said:

Jeg har "alternativ lifetime FSC" i F34 til EVO kartet, og som du nevner, hvis bilen skulle bli oppdatert, så er det bare å kjøre inn "installasjonspakken" på nytt.

I dokumentet står det:
As before, the Lifetime FSC can be transferred and installed in the vehicle by the dealer via ENCS;
this does not change the "Navigation map update" work process

Er du sikker på at BMW sin lifetime FSC blir lagt inn når man kjører vanlig kartoppdatering via USB, og man ikke må legge den inn med Esys?

Vurderer å kjøpe til den andre bilen som også har EVO, så er man sikret oppdatering en god del år til.

Ja fordi FSC filen ligger sammen med med kartoppdateringer på USB’en. Du kan sjekke selv hvilken FSC du får på USB og du kan til og med ta FSC derfra og laste den opp med E-sys. 

Hvordan skulle ellers BMW oppdatere FSCen på HU for å få nyere kart til å fungere for alle kunder? Det kan ikke være sånn at alle må innom forhandler eller må laste ned e-sys for å få det lagt inn i HU’en ;) 

Edit: Eneste hva man må være obs på når abonnement går ut på CD, får du ikke bruke BMW download manager lenger for å lage en oppdaterings USB så du må få kart/filene fra en annet sted.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Takk, tror jeg står over jeg også basert på det du skriver. Bruker veldig sjeldent navigasjonen uansett. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Hvordan skulle ellers BMW oppdatere FSCen på HU for å få nyere kart til å fungere for alle kunder? Det kan ikke være sånn at alle må innom forhandler eller må laste ned e-sys for å få det lagt inn i HU’en ;) 

Sant nok.
Men, de gir ikke noe info om dette "til den vanlige bruker" heller på Connected shop siden 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Øyvind L. said:

Slik så min fil i FSC mappen ut: FSC_xxxxxxx_01200FFF.fsc.( står VIN nr istedenfor xxxxxx) 😛

F31 2018 med NBT EVO.

Betyr det liftetime FSC

Ja; lifetime for Europa for å være presis :) 

0120 betyr Europa 

0FFF betyr lifetime (for EVO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Makky123 said:

Sant nok.
Men, de gir ikke noe info om dette "til den vanlige bruker" heller på Connected shop siden 😛

Det her er ikke info for «til den vanlige bruker» heller ;) Hele ordet  FSC blir ikke nevnt «til den vanlige bruker».

For å sette det på spissen.
Fleste brukere av nettsider aner ikke noe om teknikken bak den heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mr.pingu said:

Edit: Eneste hva man må være obs på når abonnement går ut på CD, får du ikke bruke BMW download manager lenger for å lage en oppdaterings USB så du må få kart/filene fra en annet sted.

Jeg kjøpte nettopp til i3’en i kveld. Oppdateringen er gjeldende 1 år ser jeg. Betyr det at jeg kan laste ned kart nå (eks. 2024-2 om det er den gjeldende) og deretter laste ned nye kart når når de kommer (eks. 2025-1 og -2), så lenge de er innenfor abonnementsperioden? Eller gjelder kjøpet for 1 oppdatering kun. Hvis sistnevnte er jeg troende til å drøye nedlastingen noe, da vi har en del nye veier i omegn som jeg skulle hatt med :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...