Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger input på hva som er fornuftig å gjøre med min bil.

Jeg skiftet olje på girkassen min og nullstilte adapsjoner, for ca 3 eller 4 år siden. Da ble den passelig idiot å gire, når girkassen er kald, på 1-3 gir.

Forsøkte å nullstille adapsjoner flere ganger, over en periode på en del uker. Ble ikke bedre.

Har bare kjørt med det sånn og tenkt at jeg skal overhale mechatronic en gang. Nå har jeg kjøpt alle deler til mechatronic og er nesten klar... men..

Er det likegreit å kjøpe ei brukt kasse å montere på? Så kan jeg heller sende den gamle inn for overhaling? 

Vi har bare en bil og all jobbing resulterer i driftsstans. Som mange ganger er greit, andre ganger ikke.

Kan si at den er grei nok når den er var, men absolutt ikke god. Motoren er justert også. Når jeg kjøpte den så var den heller ikke helt god.

Det var utført service på kassa på ca 155kkm og jeg tok selv en ny på ca 200kkm. Nå har den gått 279kk.

Skrevet

Logistikkmessig hadde jeg trolig kjøpt en brukt kasse med lavere km-stand og (eventuelt) sendt den til overhaling/sjekk, slik at man monterer inn noe som skal være "good to go". Da har du forhåpentligvis minst mulig nedetid.

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Har bare kjørt med det sånn og tenkt at jeg skal overhale mechatronic en gang. Nå har jeg kjøpt alle deler til mechatronic og er nesten klar... men..

Om du setter i nye solenoider og sleider så blir det jo bare halvveis, hullene i mechatronic som sleidene går i slites jo og med feil trykk i systemet som resultat. 

Da brotsjes de opp og det settes i overdimensjonerte sleider. 

Skrevet

skal du begynne å bruke en grei sum penger så kan du like gjerne bare kjøpe ei zf 8hp kasse, det har blitt veldig enkelt å bygge om nå som du får kjøpt cantcu fra canformance i sverige ! i din bil så er det veldig nærme plugandplay

 

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Logistikkmessig hadde jeg trolig kjøpt en brukt kasse med lavere km-stand og (eventuelt) sendt den til overhaling/sjekk, slik at man monterer inn noe som skal være "good to go". Da har du forhåpentligvis minst mulig nedetid.

Ja, det er vel kanskje best. Den jeg har nå er ikke helt god. Den fungerer dog ganske greit når den er varm.

1 time siden, 540is skrev:

Om du setter i nye solenoider og sleider så blir det jo bare halvveis, hullene i mechatronic som sleidene går i slites jo og med feil trykk i systemet som resultat. 

Da brotsjes de opp og det settes i overdimensjonerte sleider. 

Zip-kit som jeg har kjøpt er laget med overdim o-ringer og tettinger, så det er en enkel løsning for å få ting bra igjen. Hvor bra det er sammenlignet med brotsjing vet jeg ikke, men sikkert bra nok. Det viktigste er jo at ting blir tett og ikke tett, alt ettersom.

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

skal du begynne å bruke en grei sum penger så kan du like gjerne bare kjøpe ei zf 8hp kasse, det har blitt veldig enkelt å bygge om nå som du får kjøpt cantcu fra canformance i sverige ! i din bil så er det veldig nærme plugandplay

 

Ja, er det nå egentlig det? Jeg må jo ha ny girkasse, så det er jo det samme. Men så må jeg ha styring og adapterplate. Hvordan passer fordelingskassen på? Det har jeg ikke klart å lese meg frem til.

Skrevet
13 minutter siden, Otis skrev:

Zip-kit som jeg har kjøpt er laget med overdim o-ringer og tettinger, så det er en enkel løsning for å få ting bra igjen. Hvor bra det er sammenlignet med brotsjing vet jeg ikke, men sikkert bra nok. Det viktigste er jo at ting blir tett og ikke tett, alt ettersom.

Jeg har ikke mye personlig erfaring med sånt, men her er hva Netlandet ? skrev inne på Rats hjemmesiden om disse girene  :

 

ZF6HP19/21

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003. Dette er den minste utgaven, og den finnes i blant annet BMW E60 520i-530i/520d/525d LCI, E90 320i-330i/320d. osv. Ble oppdatert med små tekniske endringer i 2007 og fikk nytt navn, ZF6HP21. Et meget fint gir som girer kjapt og har moderne lock-up funksjon, men her er det forholdvis vanlig med slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige, og av og til med turtallssvigninger. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bushinger/opplagringer internt i giret pga. redusert smøretrykk og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram. Vi har utstyr til å reparere ventilhus og monterer alltid forbedrede deler ved overhaling.

 

ZF6HP26/28

‘’Storebroren’’ til 6HP19/21. Stort sett samme konstruksjon, men kraftigere dimensjonert. Lider også av nøyaktig de samme slitasjeproblemene. Dette giret finner man i blant annet 530-535D og 730D, samt V8 bensinmodellene og BMW X5. Disse girene tåler mye effekt og moment om de er i orden. Vi ser også her at den hydraulikse delen av Mecatronicenheten slites ved reguleringsmekanismene. Disse er det forholdsvis mange av i et slikt ventilhus, men de kan enkelt repareres ved hjelp av brotsjing av ventilløp og erstaning av nye ventiler i overdim.  

Skrevet

Cantcu koster 1050 eur, og jeg trenger ledningsnett til 465 eur. I tillegg til adapterplate for 379 eur. Da begynner det å røyne på mtp pris, på en bruksbil. Selv om 8hp hadde vært veldig kult.

At motoren er justert, tror vi at det kan være dårlig utført som gjør at motor ikke sender reelle verdier til girkasse? Og dermed tror girkassen at den får mindre effekt/nm og da blir ting feil?

Skrevet
16 minutter siden, Otis skrev:

Ja, er det nå egentlig det? Jeg må jo ha ny girkasse, så det er jo det samme. Men så må jeg ha styring og adapterplate. Hvordan passer fordelingskassen på? Det har jeg ikke klart å lese meg frem til.

fordelingskasse og resten er bolt on. cantcu er styringen, resten ligger til rette siden du allerede har 6hp bil med elektrisk spak

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Otis skrev:

At motoren er justert, tror vi at det kan være dårlig utført som gjør at motor ikke sender reelle verdier til girkasse? Og dermed tror girkassen at den får mindre effekt/nm og da blir ting feil?

har du jallatrimm så er det høyst sannsynlig.

5 minutter siden, Otis skrev:

Cantcu koster 1050 eur, og jeg trenger ledningsnett til 465 eur. I tillegg til adapterplate for 379 eur. Da begynner det å røyne på mtp pris, på en bruksbil. Selv om 8hp hadde vært veldig kult.

At motoren er justert, tror vi at det kan være dårlig utført som gjør at motor ikke sender reelle verdier til girkasse? Og dermed tror girkassen at den får mindre effekt/nm og da blir ting feil?

ja litt koster det nok, men du nevner jo å overhale en girkasse. det er heller ikke småpenger.. kanskje langt høyere sum.  med canformance kan du kjøpe girkasse fra G serie som ikke er mange år gammel også.  

men om 8hp er veldig mye bedre en 6hp iforhold til driftsikkkerhet vet jeg ikke ? vet mechatronic kan skape seg litt men tror det er langt imellom. kanskje @Netlandet har fakta rundtom dette. men inbiller meg at det er en bedre girkasse når det kommer til driftsikkerhet.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Passer G serien på en e70?

Jeg finner ingen dokumentasjon på hvordan det går med fordelingskassen på nyere kasser? Noe info der?

Skrevet
21 minutes ago, Otis said:

 I tillegg til adapterplate for 379 eur.

Kunne du dele link? Jeg har vurdert en litt mer spesiell applikasjon med 8hp og da var adapterplate på forsiktige 2000 EUR 🥲

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Otis skrev:

Passer G serien på en e70?

Jeg finner ingen dokumentasjon på hvordan det går med fordelingskassen på nyere kasser? Noe info der?

den passer rett på den nye girkassa, b57 å n57 har samme flens. det opptil flere grupper på facebook for 8hp bytter, den ene heter vell cantcu community.  

 

8hp70 er på f-serie og 8hp75 er G serie. atc 350 og atc 35L har samme flens

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
2 minutter siden, Otis skrev:

Men jeg har jo atc300 mener jeg, siden jeg har pre-lci.

ser ut som alle xdrive kasser har lik flens, her er det en som bytter fra gm kassa på bensin e53 facelift til 8hp 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...