chiller Skrevet April 7 Forfatter Skrevet April 7 (endret) Vi tok fredagen fri og kjørte nedover mot mantorp rundt 10:30. Sverige er et fascinerende land, og ungdommen der borte slipper å kjøre rundt i mopedbiler. Selve racet startet med oppvarming på lørdag 09:00. Jeg gikk først ut og ble etter 2 runder svartflagget. Dette viste seg å være svartflagg for støy, noe vi fikset med 20 minutter i pit ved å vri eksosstussen vekk fra den siden lydmåleren på banen var på. Føler det er litt juks, så vi burde nok få dempa lyden permanent for å ikke gå på lignende problemer i fremtiden. Vi sendte så ut nestemann for å teste bilen før løpet. Alt virket greit, men han mistet servoen under testingen. Dette var noe som ikke helt kom som en overraskelse, da vi alt byttet servopumpe da vi handla, men selv etter mange liter flushing var det endel metallspon igjen i servoolja. Det som derimot var en overraskelse var at det lakk vann ut ned under bilen da han kom inn i pit. Klokken var da 10:10 og løpet skulle starte 11:00. Etter litt titting så vi hva som hadde skjedd. Akslingen på servopumpa hadde knekt av, som gjorde at løpehjulet på servoen kunne skli fremover. Der hadde den gnagd igjennom ekspansjonskarret. Vi hadde heldigvis med ekstra, men det vi manglet var et kortere belte som bypassa servoen. Vi sendte derfor ut en mann til biltema, som kom tilbake med et belte vi fikk satt på og som holdt resten av løpet. Dessverre betydde dette at vi starta 30 minutter etter alle de andre, så det var ikke noen vinnersjanser. Bilen var veldig tung på styringa, men selv med det handicappet satte vi den beste rundetiden for dagen (1:33.469), så det var gøy! Bilen var helt konge å kjøre, gleder meg til å få fiksa servoen og sett hvor bra den blir da. På vei hjem så fikk nok en BMW problemer med kjølinga. Denne gangen var det teamsjefen sin som plutselig mista varmen i varmeapparatet, og noen sekunder etter sa at den var for varm og gikk i nødmodus. Denne står nå forlatt 5 timer inn i sverige, så vi får se hvordan det skal fikses... Og en liten update på veibilen. I dag banket det på døra. Da jeg åpnet var det ingen der, men det stod en pakke til meg. så nå er det bare å skru den på veibilen og se om det løser alle vibrasjonsproblemene. Endret April 7 av chiller laffe, E.C. og Ampera reagerte på dette 3
Lars89 Skrevet April 7 Skrevet April 7 Morro å se hvordan dere holder på! All motorsport er vel gjerne dyrere enn man tenker. Men dere får jo kjørt veldig mange runder kontra trackdays o.l så kostnad per runde blir vel ganske lav. Det med servoen skjedde med meg en gang på E46 også. Ble greit tung på styringa da ja... Dere kan jo vurdere å bygge om til elektrisk servo?
chiller Skrevet April 8 Forfatter Skrevet April 8 Er en grunn til at jeg har "dårlige finansielle avgjørelser" som trådnavn. Man tror alltid det ikke skal bli så dyrt, men så baller det fort på seg. Men som du sier er det jo utrolig masse kjøring. Det var 1 time warmup, og 6 timer race. Det var ingen code 60 (gult på hele banen), og bare et fåtall gulflagg. Jeg som gjerne trenger å kjøre 30 minutter før jeg får roet meg nok til å fokusere på kjøringen så er dette mye bedre enn 20 minutter stinter på en banedag. Tror vi i første omgang kjøper et pully kit for å gire ned servoen. Vurderer også å sette på kjøler til servoolja.
E.C. Skrevet April 8 Skrevet April 8 Er vel mulig å oppdrive OE servokjøler fra f.eks. E60 M5 som muligens blir bolt on på alle koblingene.
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 (endret) På 8.4.2025 den 11.30, E.C. skrev: Er vel mulig å oppdrive OE servokjøler fra f.eks. E60 M5 som muligens blir bolt on på alle koblingene. Expand Kanskje? Fant ikke noe billig på nett med litt rask søking. Bare å spikke seg inn på returen hvor trykket er lavt så går det greit å ikke ha "bolt on" koblinger tror jeg. Fikk i dag satt veibilen i bukken for å se på mellomakselen. Snapchat-695290007.mp4Fetching info... Holder lenge den der? Valgte å bytte den ut med den nye jeg fikk her om dagen. Var spent på hvor mye som skulle være fastrusta, men absolutt alt gikk knallbra, utenom eksosboltene. Den første kom ikke, selv om jeg fikk bra grep med ryobien. Måtte da ut med "Big Bosh" (bosh sin største dakkdakk) og da kom den umiddelbart. Tar ikke så lett på å bruke den siden den skal ha 1600nm med tiltrekking og 2200 nm løsrivning. Bolt nummer 2 knakk bare av. 3 kom etter å ha måtte lirke inn en wisegrip siden hodet var helt rundt. Den siste løsnet etter noe banning, men ville ikke skru seg helt ut. Klarte til slutt å jamme inn en fastnøkkel som var noen hakk for lite og fikk kjørt den ut. Eksosen var drøyt tung. Tror det er mye kilo å spare på å bytte det ut. Er det noen som har noen tips om bra (og billig!) eksos som ikke veier et tonn? Etter at eksosen var nede fikk jeg plukket ned varmeskjoldet og gitt det en liten vask. Viktig med mest mulig bling under bilen. Er det noen som vet om det er normalt at mellomakselen ser ut til å være "off senter" til den alu-bracen under? I følge tidligere eier er diffen en e36 LSD modda for å funke i e46, vet ikke om det har noe å si. Dette så ikke helt ut som på realoem, og matcha ikke de nye boltene jeg hadde handlet for å bruke. Gikk greit å plukke ned den gamle mellomakselen, og fikk da sammenlignet ny og gammel. Var ikke 100% match. Siden festet inn mot diffen var anderledes måtte jeg bruke de gamle boltene / mutterne på nytt. Selve bolten hadde et rundt hode med et flatt parti som på den gamle mellomakselen ikke hadde plass til å rotere. På den nye hadde den plass til det så måtte være kreativ for å få strammet nok. Brukte loctite, så håper det ikke løsner. Her er ny og gammel ved siden av hverandre. Det ser ut som at senter-lageret er motsatt vei på den nye, og at den gamle har fått bytta det lageret på ett eller annet tidspunkt. Man skal etter sigende preloade den i midten fremover en halv cm, men på min var den alt makset fremover, så usikker på hva jeg ikke har skjønt / gjort rett. Her kan dere se hvordan bakboltene bare kunne "spinne rundt" på den nye: Gammel aksel (se hvilken vei lageret er montert): vs ny: Fikk til slutt festa det godt nok (Güten' Tight). Brukte noen nye eksosbolter jeg fant liggende og smekka alt sammen. Tok da også av piggdekka og satte på de brukte løpsfelga/dekk fra 6 timers løpet. Mye gummi igjen her å kjøre gris på grus og gras (og asfalt) (er noen gamle nok til å ta referansen?). Fikk den ned på bakken og null eksoslekkasje og den syke vibrasjonen var borte. Fremdeles litt igjen, men tipper de 3 kilo med dekkrester festa inn i felgene kan være noe av årsaken. Bilen ser ganske bra ut på avstand med sommerfelger/dekk. Nice from afar, but far from nice. Endret April 13 av chiller E.C. reagerte på dette 1
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 Glemte også å si en takk til E.C. som satt og fant moment på bolter til meg mens jeg var under bilen og bannet. E.C. reagerte på dette 1
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 (endret) Har fått slengt sammen videoen fra selve racet forrige helg. Hvis noen lurer på hvordan det er å race bmw så se de første 30 sekundene. Endret April 17 av chiller BMWE39turbo og Lars89 reagerte på dette 1 1
chiller Skrevet April 23 Forfatter Skrevet April 23 Fått gått over bilen litt etter løpet og ikke alt var bra. Servoen var død, og det visste vi jo om. Vi hadde Luk LF-20 pumpa, men tror vi skal prøve LF-30 nå, da den skal være litt mer robust. Er litt varierende info på nett om den blir mer eller mindre styrefeeling men siden dette er en langløpsbil er det viktigste at den ikke raser. Tror vi skal kaste på en servooljekjøler også. Noe vi ikke hadde fått med oss underveis i løpet var dog at begge festene til anti-roll-baren var røsket løs. Jeg var klar over at det er en svak del på karosseriet og at det finnes forsterkningsplater man kan kjøpe, men her var det altså selve braketten som var ødelagt, ikke chassiset. Det ser ut som at ene hadde brukket før og vært forsøkt sveiset. Er det noen som har vært borti dette før? Er det noen oppgraderte braketter å få kjøpt? Dynamoen har begynt å gi noen ulyder, har 2x valeo liggende mens det som er på bilen er bosch. Er det bare å swappe over? Internett er ikke enig med seg selv når jeg søker. Ellers har jeg fått rigga opp litt bedre fester til kameraer og mobiler. Fikk også litt pakker i posten. Bestilte radiatoren på black friday salg. Kom nå. Usikker på om den burde på løpsbilen eller veibilen. Har noen erfaring med E46 på banen? Jeg tror egentlig at orginal radiator burde fungere flott. Noen nye deilige stolfester for veibilen Og studs conversion På banebilen tror jeg egenlig at jeg har mest lyst til å gå over til M14, er det noen som har noen erfaringer? Shifterkit til veibilen Og noen headers til veibilen (kanskje banebilen?) Spent på hvor ræva headers til 69 USD kan være Fikk også på sommerhjula på bruksbilen. Spent på hvor lenge de holder, da første sett ikke holdt to sesonger engang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå