chiller Skrevet April 7 Forfatter Skrevet April 7 (endret) Vi tok fredagen fri og kjørte nedover mot mantorp rundt 10:30. Sverige er et fascinerende land, og ungdommen der borte slipper å kjøre rundt i mopedbiler. Selve racet startet med oppvarming på lørdag 09:00. Jeg gikk først ut og ble etter 2 runder svartflagget. Dette viste seg å være svartflagg for støy, noe vi fikset med 20 minutter i pit ved å vri eksosstussen vekk fra den siden lydmåleren på banen var på. Føler det er litt juks, så vi burde nok få dempa lyden permanent for å ikke gå på lignende problemer i fremtiden. Vi sendte så ut nestemann for å teste bilen før løpet. Alt virket greit, men han mistet servoen under testingen. Dette var noe som ikke helt kom som en overraskelse, da vi alt byttet servopumpe da vi handla, men selv etter mange liter flushing var det endel metallspon igjen i servoolja. Det som derimot var en overraskelse var at det lakk vann ut ned under bilen da han kom inn i pit. Klokken var da 10:10 og løpet skulle starte 11:00. Etter litt titting så vi hva som hadde skjedd. Akslingen på servopumpa hadde knekt av, som gjorde at løpehjulet på servoen kunne skli fremover. Der hadde den gnagd igjennom ekspansjonskarret. Vi hadde heldigvis med ekstra, men det vi manglet var et kortere belte som bypassa servoen. Vi sendte derfor ut en mann til biltema, som kom tilbake med et belte vi fikk satt på og som holdt resten av løpet. Dessverre betydde dette at vi starta 30 minutter etter alle de andre, så det var ikke noen vinnersjanser. Bilen var veldig tung på styringa, men selv med det handicappet satte vi den beste rundetiden for dagen (1:33.469), så det var gøy! Bilen var helt konge å kjøre, gleder meg til å få fiksa servoen og sett hvor bra den blir da. På vei hjem så fikk nok en BMW problemer med kjølinga. Denne gangen var det teamsjefen sin som plutselig mista varmen i varmeapparatet, og noen sekunder etter sa at den var for varm og gikk i nødmodus. Denne står nå forlatt 5 timer inn i sverige, så vi får se hvordan det skal fikses... Og en liten update på veibilen. I dag banket det på døra. Da jeg åpnet var det ingen der, men det stod en pakke til meg. så nå er det bare å skru den på veibilen og se om det løser alle vibrasjonsproblemene. Endret April 7 av chiller laffe, E.C. og Ampera reagerte på dette 3
Lars89 Skrevet April 7 Skrevet April 7 Morro å se hvordan dere holder på! All motorsport er vel gjerne dyrere enn man tenker. Men dere får jo kjørt veldig mange runder kontra trackdays o.l så kostnad per runde blir vel ganske lav. Det med servoen skjedde med meg en gang på E46 også. Ble greit tung på styringa da ja... Dere kan jo vurdere å bygge om til elektrisk servo?
chiller Skrevet April 8 Forfatter Skrevet April 8 Er en grunn til at jeg har "dårlige finansielle avgjørelser" som trådnavn. Man tror alltid det ikke skal bli så dyrt, men så baller det fort på seg. Men som du sier er det jo utrolig masse kjøring. Det var 1 time warmup, og 6 timer race. Det var ingen code 60 (gult på hele banen), og bare et fåtall gulflagg. Jeg som gjerne trenger å kjøre 30 minutter før jeg får roet meg nok til å fokusere på kjøringen så er dette mye bedre enn 20 minutter stinter på en banedag. Tror vi i første omgang kjøper et pully kit for å gire ned servoen. Vurderer også å sette på kjøler til servoolja.
E.C. Skrevet April 8 Skrevet April 8 Er vel mulig å oppdrive OE servokjøler fra f.eks. E60 M5 som muligens blir bolt on på alle koblingene.
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 (endret) On 4/8/2025 at 1:30 PM, E.C. said: Er vel mulig å oppdrive OE servokjøler fra f.eks. E60 M5 som muligens blir bolt on på alle koblingene. Kanskje? Fant ikke noe billig på nett med litt rask søking. Bare å spikke seg inn på returen hvor trykket er lavt så går det greit å ikke ha "bolt on" koblinger tror jeg. Fikk i dag satt veibilen i bukken for å se på mellomakselen. Snapchat-695290007.mp4 Holder lenge den der? Valgte å bytte den ut med den nye jeg fikk her om dagen. Var spent på hvor mye som skulle være fastrusta, men absolutt alt gikk knallbra, utenom eksosboltene. Den første kom ikke, selv om jeg fikk bra grep med ryobien. Måtte da ut med "Big Bosh" (bosh sin største dakkdakk) og da kom den umiddelbart. Tar ikke så lett på å bruke den siden den skal ha 1600nm med tiltrekking og 2200 nm løsrivning. Bolt nummer 2 knakk bare av. 3 kom etter å ha måtte lirke inn en wisegrip siden hodet var helt rundt. Den siste løsnet etter noe banning, men ville ikke skru seg helt ut. Klarte til slutt å jamme inn en fastnøkkel som var noen hakk for lite og fikk kjørt den ut. Eksosen var drøyt tung. Tror det er mye kilo å spare på å bytte det ut. Er det noen som har noen tips om bra (og billig!) eksos som ikke veier et tonn? Etter at eksosen var nede fikk jeg plukket ned varmeskjoldet og gitt det en liten vask. Viktig med mest mulig bling under bilen. Er det noen som vet om det er normalt at mellomakselen ser ut til å være "off senter" til den alu-bracen under? I følge tidligere eier er diffen en e36 LSD modda for å funke i e46, vet ikke om det har noe å si. Dette så ikke helt ut som på realoem, og matcha ikke de nye boltene jeg hadde handlet for å bruke. Gikk greit å plukke ned den gamle mellomakselen, og fikk da sammenlignet ny og gammel. Var ikke 100% match. Siden festet inn mot diffen var anderledes måtte jeg bruke de gamle boltene / mutterne på nytt. Selve bolten hadde et rundt hode med et flatt parti som på den gamle mellomakselen ikke hadde plass til å rotere. På den nye hadde den plass til det så måtte være kreativ for å få strammet nok. Brukte loctite, så håper det ikke løsner. Her er ny og gammel ved siden av hverandre. Det ser ut som at senter-lageret er motsatt vei på den nye, og at den gamle har fått bytta det lageret på ett eller annet tidspunkt. Man skal etter sigende preloade den i midten fremover en halv cm, men på min var den alt makset fremover, så usikker på hva jeg ikke har skjønt / gjort rett. Her kan dere se hvordan bakboltene bare kunne "spinne rundt" på den nye: Gammel aksel (se hvilken vei lageret er montert): vs ny: Fikk til slutt festa det godt nok (Güten' Tight). Brukte noen nye eksosbolter jeg fant liggende og smekka alt sammen. Tok da også av piggdekka og satte på de brukte løpsfelga/dekk fra 6 timers løpet. Mye gummi igjen her å kjøre gris på grus og gras (og asfalt) (er noen gamle nok til å ta referansen?). Fikk den ned på bakken og null eksoslekkasje og den syke vibrasjonen var borte. Fremdeles litt igjen, men tipper de 3 kilo med dekkrester festa inn i felgene kan være noe av årsaken. Bilen ser ganske bra ut på avstand med sommerfelger/dekk. Nice from afar, but far from nice. Endret April 13 av chiller E.C. reagerte på dette 1
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 Glemte også å si en takk til E.C. som satt og fant moment på bolter til meg mens jeg var under bilen og bannet. E.C. reagerte på dette 1
chiller Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 (endret) Har fått slengt sammen videoen fra selve racet forrige helg. Hvis noen lurer på hvordan det er å race bmw så se de første 30 sekundene. Endret April 17 av chiller BMWE39turbo og Lars89 reagerte på dette 1 1
chiller Skrevet April 23 Forfatter Skrevet April 23 Fått gått over bilen litt etter løpet og ikke alt var bra. Servoen var død, og det visste vi jo om. Vi hadde Luk LF-20 pumpa, men tror vi skal prøve LF-30 nå, da den skal være litt mer robust. Er litt varierende info på nett om den blir mer eller mindre styrefeeling men siden dette er en langløpsbil er det viktigste at den ikke raser. Tror vi skal kaste på en servooljekjøler også. Noe vi ikke hadde fått med oss underveis i løpet var dog at begge festene til anti-roll-baren var røsket løs. Jeg var klar over at det er en svak del på karosseriet og at det finnes forsterkningsplater man kan kjøpe, men her var det altså selve braketten som var ødelagt, ikke chassiset. Det ser ut som at ene hadde brukket før og vært forsøkt sveiset. Er det noen som har vært borti dette før? Er det noen oppgraderte braketter å få kjøpt? Dynamoen har begynt å gi noen ulyder, har 2x valeo liggende mens det som er på bilen er bosch. Er det bare å swappe over? Internett er ikke enig med seg selv når jeg søker. Ellers har jeg fått rigga opp litt bedre fester til kameraer og mobiler. Fikk også litt pakker i posten. Bestilte radiatoren på black friday salg. Kom nå. Usikker på om den burde på løpsbilen eller veibilen. Har noen erfaring med E46 på banen? Jeg tror egentlig at orginal radiator burde fungere flott. Noen nye deilige stolfester for veibilen Og studs conversion På banebilen tror jeg egenlig at jeg har mest lyst til å gå over til M14, er det noen som har noen erfaringer? Shifterkit til veibilen Og noen headers til veibilen (kanskje banebilen?) Spent på hvor ræva headers til 69 USD kan være Fikk også på sommerhjula på bruksbilen. Spent på hvor lenge de holder, da første sett ikke holdt to sesonger engang...
chiller Skrevet Onsdag kl. 22:53 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 22:53 On 4/23/2025 at 10:59 PM, chiller said: Fikk også litt pakker i posten. Bestilte radiatoren på black friday salg. Kom nå. Usikker på om den burde på løpsbilen eller veibilen. Har noen erfaring med E46 på banen? Jeg tror egentlig at orginal radiator burde fungere flott. Mye har skjedd siden sist! Det ble i et svakt øyeblikk handlet inn en E46 328 til fra sverige, for å ha en reservemotor klar hvis noe skulle skje med banebilen. Den trengte radiator så denne CSF radiatoren ble satt i den. Kan ikke anbefales, da den bygger ut så mye at det blir issues med å ha plass før det rubber i belter og hjul foran motor. Jeg endte opp med å 3d-printe noen offset-foringer for radiatorfestet som hjalp noe. Kombinert med masse tilpassing av plastikk-kåpa rundt vifta, og polyurethan-motorfester (fra aliexpress) så virker det kanskje som at det går fint. Til andre vil jeg bare anbefale å bruke orginal radiator. Vi har kjørt i hele år med det på banebilen uten problemer. Mer om dette senere i posten. On 4/23/2025 at 10:59 PM, chiller said: Noen nye deilige stolfester for veibilen Disse endte opp i banebilen på passasjersiden. Vi fant ut det var hyggelig å ha mulighet til å være to i bilen for å diskutere sporvalg / lære seg banen da vi ofte bare har 20 minutter warmup på en ny ukjent bane før vi skal kjøre 6 timers langløp. Da er det greit om alle sjåførene i hvert fall har vært med ut på banen og sett seg rundt først. Stol + fester + belter klokker inn litt over 10Kg, så det er en unødvendig straffevekt (nødvendig på landskampen!), men vel verdt det. Bilen som den står nå veier 1260kg med full tank uten fører. On 4/23/2025 at 10:59 PM, chiller said: Og noen headers til veibilen (kanskje banebilen?) Disse ble satt på veibilen etter EU, og passformen var egentlig... bra? Langt unna mye av ramaskriket som er rundt på nett om at ingenting går. Måtte bruke det bakre lambdafestet på ene banken, og da måtte jeg kutte det litt ned så sensoren kommer "inn" i eksosflowen. Ellers måtte jeg bare kode vekk post cat lambdaene i ecuen, noe som er en smal sak. Når jeg først triksa med ECUen la jeg like så greit inn litt pops and bangs, som kan slåes av og på basert på cruise-kontrollen. Ganske tåplig men føler det måtte til. On 4/23/2025 at 10:59 PM, chiller said: Fikk også på sommerhjula på bruksbilen. Spent på hvor lenge de holder, da første sett ikke holdt to sesonger engang... Fasiten kom da jeg i oktober la om til vinterdekk igjen. Disse holdt under 1 sesong, og var nok farlige å kjøre på mot slutten. Må finne ut hva jeg skal gjøre med dette neste sesong... Kan ikke svi av 25k i dekk hver sommer. Kommer oppdatering om banebilen i neste post.
chiller Skrevet Onsdag kl. 23:27 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 23:27 (endret) Banebilen: Sist jeg postet hadde vi testet den i ett løp, hvor servoen døde. Dette løpet var vi derfor langt unna å vinne, men som et lite plaster på såret satte vi dagens raskeste rundetid. Resten av året har vi kjørt STEC, som er en 6 timers langløps-serie med tre hovedklasser (A, B og C) basert på vekt/hester hvor A er opp mot 450-500 hester, og C er opp mot rundt 210-220 basert på hvor tung bil du har, og B er da midt i. Vår bil har 205 hester i motoren så vi klasser med vår vekt inn i C (kan ha 208 basert på vekta vår). De kjører også en egen C1-klasse, som tar navnet fra den engelske C1-serien hvor de kjører Citroen C1 med 68 hester. I resten av europa er det gjerne da også lov med "søsterbilene" Peugeot 107 og Toyota Aygo, da de utenom lysene er dønn identiske. Billigste måten å komme i gang med "skikkelig" racing. Vi har kjørt AD08RS dekk hele sesongen. Dekkene har ikke supert grep, men de holder mange 6 timers løp, med maks attack! De er like bra (dårlige?) på starten av dagen som på slutten av dagen, noe som er hyggelig når vi bytter på å kjøre. De er også relativt rimelige. Han som skulle kjøpe ny tannstang etter havariet klarte å bestille noe fra skruvat som ikke engang passet på. Da neste løp nærmet seg, og plan B om å stjele den fra veibilen ble forkastet etter at to liter servoolje kom ut da vi tok av mansjettene på den så måtte jeg i panikk finne plan C. Jeg fant da en yellow tag ved gjøvik på finn og hoppa i bilen for å hente den. Fikk den på, inkludert LK-30 pumpa og nye slanger rundt om for å ha en sjans for at det skal holde. Første løpet vårt der var på Gotland Ring 3. Mai. Helt sykt kul bane. Er som noen som har sett endel runder av Nürburg ring og så flåklypa grand prix skal bygge en "fan fiction"-utgave. Ikke helt samme lengde som Nürburg ring men med 7.3 km tar det fremdeles litt tid å lære alle svingene! Vi dro ned så vi hadde en full dag å lære oss banen på før selve løpet, og det kom godt med! Relativt dyrt å komme seg dit, siden du må ta en dag ekstra fri fra jobb, og betale for ferge over til Gotland. Jeg vil anbefale alle som ikke har vært der å ta med familien dit. Fantastisk feriested, og har du muligheten til å snike deg unna en dag så er det åpne banedager nesten hver dag på gotland ring. Dessverre var oppmøtet litt labert. En rå, modifisert GR yaris i klasse A, to biler i klasse B, oss og en annen bil i klasse C, og en bil i klasse C1. Det var også et par biler som møtte opp for å kjøre bare 2 timersløp. Med 7.3km så betyr det veldig lite kniving med andre, men banen er så gøy så vi kunne fokusere mer på å kjøre bra rundetider oss i mellom. Vår beste tid ble 3:37.220 og vi klarte 92 runder på 6 timer. Vi tok klasseseieren, og overall seier gikk til klasse A-bilen GR Yaris (med beste tid 3:24.692). De kom 2 runder mer enn oss, noe som er litt surt, siden vi hadde så god ledelse i vår klasse at vi tok ekstra tid og sjekka kameraer og feilsøkte litt telemetrigreier. Hadde vi skjønt at vi hadde en mulighet for totalseier hadde vi gunna litt mer på og kanskje klart å komme på førsteplassen. Litt humor at han ene har brukt hele vinteren for å foliere bilen blå, så vi skal skille oss ut, og det første som skjer i depo er dette: Endret Torsdag kl. 01:26 av chiller E.C. og Eystein Ose reagerte på dette 2
chiller Skrevet Onsdag kl. 23:43 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 23:43 (endret) 24. Mai var det STEC-løp på Tierp. For de som ikke kjenner til den banen så er det en liten bane bygd rundt en dragstripe. Det betyr at det i store deler av banen bare er betong, og ingen avkjøringssoner. For å gjøre det enda mer stressende var det bare 2 av oss som kunne kjøre, så vi måtte kjøre 3 stint av 1 time hver. Normalt sett går det "greit" men på Tierp er det ingen langstrekker å snakke om (de har satt opp sjikaner med store traktorhjul) så hodet får aldri "slappet av". Tror det var 3x klasse A-biler (inkludert GR Yarisen som vant forrige og en 450 hester Audi S4), 3x B-klassen, og 6x C-klassen (ink oss) biler og 5x C1 som kjørte hele 6 timers løpet. I tillegg var det 5 biler som kjørte 4 timers løpet som går "samtidig" (staggered start, så de har samme målflagg). Det ble hard fighting hele løpet og til slutt kom vi ikke bare i mål med klasseseieren, men også med totalseieren! Med våre hockey-puck-dekk og 205 hester kjørte vi runde etter runde i nærheten av beste rundetiden vår (1:21.930), mens Audien (med beste runde 1:18.441) klarte 3 kjappe runder, før dekk og motor måtte kjøles i 10 runder. De sleit også med dekkforbruk så de måtte inn og bytte dekk støtt og stadig. Vi endte på 226 runder, mens Audien kom på 223. Mot slutten av mitt siste stint var nok dekket borti sjikanen, og jeg mistet ABS'en frem til jeg restarta bilen. Før jeg fikk med meg at ABSen døde klarte jeg å flatspotte fordekka litt inn mot neste sjikane. Ristingen fra flatspotsa kombinert med generelle raslelyder fra bremseskjold / brass sliders gjorde at jeg trodde noe var ødelagt. I det vi kjører inn i pit drar dessverre en bil inn i betongen, og banen blei rødflagga. Dette ga oss litt tid til å feilsøke og bli enige om å bare kjøre på siste stintet. Har ikke redigert ferdig noe video fra dette løpet, da det tar veldig mye tid og det har jeg ikke hatt mye av denne sommern. Derfor alle oppdateringene kommer her nå. Jeg har livestreamen men den er ikke best kvalitet. ett stykk sliten sjåfør: Endret Onsdag kl. 23:51 av chiller Eystein Ose reagerte på dette 1
chiller Skrevet Onsdag kl. 23:48 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 23:48 (endret) 7. Juni var det et løp på ACR (Mo i rana) som vi gjerne skulle vært på. Desverre gikk ikke tidstabellen opp for oss så vi måtte stå over det løpet. Hadde vært gøy å fått testet den banen en siste gang før den blir bygd om. 26. Juli var det et løp som passet oss bedre på Mittsverigebanan. Tror det var 17 biler totalt, så var greit med trafikk. Vi klinket til med både klasseseier og totalseieren igjen, og den eneste feilen som skjedde var at jeg dro utenfor banen og ble svartflagget. Skjønte heldigvis hvor dette bar så fikk byttet sjåfør på samme depostop, så mistet egentlig bare 10-15 sekunder på det. Har heller ingen ferdig redigert video, men livestreamen ligger ute. Endret Torsdag kl. 00:01 av chiller
chiller Skrevet Torsdag kl. 00:04 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 00:04 (endret) Så var det på tide å få bilen litt mer synlig! Vi tok med bilen en kjapp testtur på bmwccn sin kjøring på rudskogen. Teknisk kontrollant klarte å miste bremsevæskereservoarlokket inn under ABS-enheten, så det var klin umulig å få den ut. Heldigvis hadde jeg kjørt veibilen ned for å ha i tilfelle vi trengte noen deler, så da blei det lånt lokk av den for å få kjørt. Fikk fiska ut lokket da vi kom hjem heldigvis. Siden vi egentlig ikke ante hvor mye hester som var i bilen tok vi med den på rulle for å passe på at vi faktisk er lovlig i klasse C. Endra også så DISAen ikke lukker seg over 6000 rpm, så vi ikke lenger "møter veggen" like hardt der. Fasiten ble 183 hester på hjula, så 205 hester i motoren etter omregningsreglene som skal brukes i STEC. 16. August var vi på plass på Sviestad, hvor vi nok en gang(!) tok hjem totalseieren! Ca 15 minutter før målgang løsna dempertårnet venstre foran, som satte et skår i gleden vår. Vi hadde heldigvis nok runder på 2. plassen til at det gikk bra, men måtte fikses litt bedre før vi kjørte den hjem på hengern. Her har vi også bare livestreamen (foreløpig) Vi fikk på dette racet også valuta for penga når det gjelder bremseklosser! Endret Torsdag kl. 00:06 av chiller Eystein Ose reagerte på dette 1
chiller Skrevet Torsdag kl. 00:23 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 00:23 23 August kjørte STEC nok et løp på Mittsverigebanan, men det blei for langt for oss å kjøre enda en gang i år, spesielt siden helgen etter var det...: Vålerbanen, 30. august! Her dukket det nødvendigvis opp mange nordmenn, og jeg tror C-klassen hadde 10 biler, inkludert en som ble kjørt av Rune Rudberg. Med langt over 20 biler på banen ble det et utrolig fint løp, og det var ingen (0!) gulflagg hele løpet. Det vil jeg si er eksepsjonelt bra gjort! For oss startet det bra, stint 1 gikk uten problemer. Under stint 2 låste plutselig hjula seg under en innbremsing, og alle dekka blei flatspotta hardt. Dette skjedde et par ganger til i løpet av det stintet. Hver gang det skjedde kom også ASC tilbake på. Da jeg tok over på stint 3 virket det som at bilen fungerte bra en stund, helt til jeg begynte å pushe litt og så skjedde det samme med meg. Ikke veldig deilig å kjøre når man er usikker på hvordan bremsene vil funke i neste sving. Utover dagen sluttet også tankmåleren å fungere, og det var først da vi skulle starte bilen etter parc fermé at vi fant feilen: Løs batterikabel! Heldigvis hadde vi ikke slått av motoren i pit, for hadde vi det hadde vi fort tapt en runde eller to. Det var hard fighting hele dagen, spesielt med Ismet Racing i en rask Toyota Yaris. De endte opp 2 runder bak oss til slutt, og vi tok nok en gang både klasseseier og totalseieren hjem! Beste rundetiden vår ble 1:08.140 og det kan da også skjønnes hvor dårlige dekkene (AD08RS) er, for vi testet ut AD09 dagen etter for å se forskjellen, og innen et par runder satte vi en rundetid på 1:05.noe. Tipper 1:04 hadde gått hvis vi hadde prøvd litt mer. Eystein Ose reagerte på dette 1
chiller Skrevet Torsdag kl. 00:34 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 00:34 (endret) 13. September kjørte STEC nok et løp på Gotland som vi alle hadde lyst til å dra på, men ingen kunne. Derfor måtte vi stå over det løpet. Siste løpet i sesongen gikk 27. September på Kinnekulle. En veldig kul bane som vi alle har kjørt et par ganger før, så det løpet gledet vi oss masse til. Siden finalen teller dobbelt så var det ekstra viktig å gjøre det bra der. ... Og det klarte vi! Vi tok hjem totalseieren for løpet og også for hele sesongen! Vi kan derfor pryde oss med å være både Svenske og Skandinaviske mestere i langløp! Endret Torsdag kl. 00:35 av chiller GtiGtr, Otis og Eystein Ose reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå