Funkyi Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Har en 535xd, gått utrolig nokk bare 149xxxkm. skulle skifte toppdekksel så kjente jeg bare på kjedet mens jeg hadde alt av, syns dette var en del slakke for å ha gått så lite? Uansett, så må vell dette skiftes snart. Kan det være bare strammeren som begynner å bli dårlig, eller er det trolig nokk bare å skifte alt? Noen som vet sånn ca pris på dette att.eNWURYa8iIObd4vNh1RgjtSCxe1LUx0cztMWsxq2oN0.mp4
Otis Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Det der var ikke ille. Men. Du burde sjekke strammeren først. Om den er makset ut, så er det der veldig kritisk. Når strammeren er sjekket/ skiftet, da kan du måle/sjekke kjedet på nytt. sondre reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Dette er fra min N47 da den var kjørt c.a 130'km. I videon har bilen stått stille i 2 uker, så hva enn oljetrykk som skulle vært i strammeren, var for lengst borte. "Oppgradert" øvre kjedestrammer ble montert på c.a 80'km. Ville først prøvd med nyeste typen kjedestrammer. Denne er noe lenger enn de som ble montert da disse motorene ble produsert. Snapchat-1857582048.mp4
Otis Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Det der var like mye slakke som jeg hadde på min m57n2. Det vil jeg si er ingen slakke. Nå er ikke jeg ekspert på motorer, men har litt generell forståelse for diverse.
Larssoyl Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 (endret) Du kan kjøpe dette verktøyet og bruke til å måle slakk i øvre registerkjede, ved å demontere øvre kjedestrammer og skru inn denne. (https://www.koedbmw.com/no-no/product/83302353281) Her vil det komme en tapp ut i midten som skal indikere hvor mye slakk det er i kjede. Du får da 5 alternativer i manualen som man skal sjekke verktøyet opp mot. Grafikk A : Grafikk B : Grafikk C : Grafikk D : Grafikk E : Når du velger i ista hvilken grafikk som ligner mest på hva du ser på verktøyet, så får du en av to beskjeder. Enten er kjede OK, og du blir anbefalt og bytte til siste versjon kjedestramer. Eller så får du beskjed om å kontrollere videre (dette har jeg ikke fullført selv, dersom jeg bare bytter komplett register dersom den ikke kommer ut som OK. Har kontrollert på flere motorer, ene jeg kontrollerte var lik grafikk D, altså at verktøyet lå helt flush, her fikk jeg OK, og byttet bare kjedestrammer. På en annen motor hadde jeg et utslag som var langt værre enn grafikk E, og her legger jeg med video om hvordan det så ut. Dette måtte byttes! 8E6B43D7-E627-4883-BD11-C0B03CB8FD0B (1).MP4 Håper dette var en grei forklaring på den ?"riktige"? måten å bestemme om kjede er for slakkt eller ikke. Endret Mai 11 av Larssoyl fatfingers laffe, papertiger, ///M-ini95 og 2 andre reagerte på dette 5
Øyvind L. Skrevet Mai 11 Skrevet Mai 11 Kjedet på min F31 335d 2018 mod med 176 tusen km på telleren. PXL_20250308_152036224.mp4 Larssoyl og laffe reagerte på dette 2
Funkyi Skrevet Mai 12 Forfatter Skrevet Mai 12 Takk for mange gode svar og litt misunnelse for dere som har uslakke kjeder Når det kommer til nye strammere, hvordan vet jeg at jeg får nyeste versjonen? Er det samme nummer på alle?
Øyvind L. Skrevet Mai 12 Skrevet Mai 12 4 minutter siden, Funkyi skrev: Takk for mange gode svar og litt misunnelse for dere som har uslakke kjeder Når det kommer til nye strammere, hvordan vet jeg at jeg får nyeste versjonen? Er det samme nummer på alle? Du skal bestille denne.. Det er den nyeste. Når jeg bytter strammer så tar jeg det sammen med et oljeskift. Pleier bytte olje og filter, starter opp slik at ny olje kommer rundt i systemet også bytter jeg strammer. Sikkert ikke noe betydning, men betyr noe i mitt hode. 😅🙈 Den skal trekkes til med 70nm. Otis, papertiger, teerex og 2 andre reagerte på dette 5
Larssoyl Skrevet Onsdag kl. 19:22 Skrevet Onsdag kl. 19:22 (endret) Kan legge til at om du bruker Realoem.com som delekatalog. Vil det noen ganger så «ENDED» (utgått del) bak noen delenumre slik som her, da er den delen ikke i produksjon lenger, og det kan ha kommet en ny versjon. Og dersom du trykker videre på delenummeret (link) så kan det noen ganger stå superseded by (erstattet av) eller supersedes (erstatter). Dette vil da si deg om delen er byttet ut eller om det er den nyeste. Står det ingenting så er det nok bare laget en versjon av delen. Denne fremgangsmåten gjelder forsåvidt for alle deler i katalogen på Realoem.com 🙂 Endret Onsdag kl. 19:24 av Larssoyl skriveleif
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå