Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 535xd, gått utrolig nokk bare 149xxxkm.

skulle skifte toppdekksel så kjente jeg bare på kjedet mens jeg hadde alt av, syns dette var en del slakke for å ha gått så lite?

 

Uansett, så må vell dette skiftes snart. Kan det være bare strammeren som begynner å bli dårlig, eller er det trolig nokk bare å skifte alt? Noen som vet sånn ca pris på dette

Skrevet

Det der var ikke ille.

Men.

Du burde sjekke strammeren først. Om den er makset ut, så er det der veldig kritisk. Når strammeren er sjekket/ skiftet, da kan du måle/sjekke kjedet på nytt.

Skrevet

Dette er fra min N47 da den var kjørt c.a 130'km. I videon har bilen stått stille i 2 uker, så hva enn oljetrykk som skulle vært i strammeren, var for lengst borte.

"Oppgradert" øvre kjedestrammer ble montert på c.a 80'km. 

Ville først prøvd med nyeste typen kjedestrammer. Denne er noe lenger enn de som ble montert da disse motorene ble produsert. 

 

 

Skrevet

Det der var like mye slakke som jeg hadde på min m57n2. Det vil jeg si er ingen slakke.

Nå er ikke jeg ekspert på motorer, men har litt generell forståelse for diverse.

Skrevet (endret)

 

Du kan kjøpe dette verktøyet og bruke til å måle slakk i øvre registerkjede, ved å demontere øvre kjedestrammer og skru inn denne. (https://www.koedbmw.com/no-no/product/83302353281)

83302353281 - Genuine BMW Chain Tensioner | Turner Motorsport

Her vil det komme en tapp ut i midten som skal indikere hvor mye slakk det er i kjede. 

Du får da 5 alternativer i manualen som man skal sjekke verktøyet opp mot. 

Grafikk A :

1VnXTEw22N

Grafikk B

1VnXgkicpO

Grafikk C :

1VnXgAvN6X

Grafikk D

1VnXdLahAb

Grafikk E :

1VnXfpOZ3s

Når du velger i ista hvilken grafikk som ligner mest på hva du ser på verktøyet, så får du en av to beskjeder. Enten er kjede OK, og du blir anbefalt og bytte til siste versjon kjedestramer. Eller så får du beskjed om å kontrollere videre (dette har jeg ikke fullført selv, dersom jeg bare bytter komplett register dersom den ikke kommer ut som OK.

Har kontrollert på flere motorer, ene jeg kontrollerte var lik grafikk D, altså at verktøyet lå helt flush, her fikk jeg OK, og byttet bare kjedestrammer. 

På en annen motor hadde jeg et utslag som var langt værre enn grafikk E, og her legger jeg med video om hvordan det så ut. Dette måtte byttes!

 

Håper dette var en grei forklaring på den ?"riktige"? måten å bestemme om kjede er for slakkt eller ikke. :) 

 

Endret av Larssoyl
fatfingers
Skrevet

Takk for mange gode svar og litt misunnelse for dere som har uslakke kjeder :D

Når det kommer til nye strammere, hvordan vet jeg at jeg får nyeste versjonen? Er det samme nummer på alle?

Skrevet
4 minutter siden, Funkyi skrev:

Takk for mange gode svar og litt misunnelse for dere som har uslakke kjeder :D

Når det kommer til nye strammere, hvordan vet jeg at jeg får nyeste versjonen? Er det samme nummer på alle?

Du skal bestille denne.. Det er den nyeste. 

Når jeg bytter strammer så tar jeg det sammen med et oljeskift. Pleier bytte olje og filter, starter opp slik at ny olje kommer rundt i systemet også bytter jeg strammer. Sikkert ikke noe betydning, men betyr noe i mitt hode. 😅🙈

Den skal trekkes til med 70nm.

PXL_20250512_092825171.thumb.jpg.ba8202984d82bfa4985ae0ab038f517c.jpg

Skrevet (endret)

Kan legge til at om du bruker Realoem.com som delekatalog. Vil det noen ganger så «ENDED» (utgått del) bak noen delenumre slik som her, da er den delen ikke i produksjon lenger, og det kan ha kommet en ny versjon.

IMG_3991.thumb.jpeg.51ffb77d41b471c0e91435b4027f7566.jpeg

Og dersom du trykker videre på delenummeret (link) så kan det noen ganger stå superseded by (erstattet av) eller supersedes (erstatter). Dette vil da si deg om delen er byttet ut eller om det er den nyeste. Står det ingenting så er det nok bare laget en versjon av delen. Denne fremgangsmåten gjelder forsåvidt for alle deler i katalogen på Realoem.com 🙂

IMG_3992.thumb.jpeg.492d5c73dd9ee8fcc3099d809ea63bce.jpeg

Endret av Larssoyl
skriveleif
Skrevet

Det var som fryktet…

Hadde bestilt opp ny kjedestrammer, tviler på at dette hjelper noe særlig, men men.

 

Har sett litt rundt og ser at det er verksteder som gjør dette mye billigere enn merkeverksted. Har noen noe erfaring med disse?

IMG_9510.jpeg

Skrevet (endret)

Av interesse, hvordan skal kjedestrammeren oppføre seg, om den fungerte? Trenger vel ikke si at jeg ikke er mekaniker.

 

edit: nå skjønner jeg hvordan det fungerer. Ser rimelig enkelt ut å bytte også med motor i bilen. Er dette noe man kan gjøre preventivt? Eller bør? N47 med 168’ km og antakelig aldri byttet kjedestrammer

 

Endret av F25x3
Skrevet

Har en 2010 X5 30d (N57) som jeg skifta øvre registerkjede på i 2024 på ca.228000 km.

Det var Sulland som gjorde arbeidet. Fikk en fastpris på kr.22000,- på forhånd.

Det ble imidlertid mye dyrere fordi de knakk to dyser og ødela toppdekselet..... 🤔

Skrevet

Jeg har nylig byttet på to stk N47, da havnet delekost på 15k fra koed. Da med alt av pakninger/oljer og bolter som også skal byttest ifølge boka, kun orginale bmw deler.

Så 22k hos sulland hørtes ut som en grei pris, uten at jeg vet hvilket merke og hvor mye deler de har brukt. 🙂

Skrevet
22 hours ago, Funkyi said:

 

IMG_9510.jpeg
 

Den er toast ja..🥲 Nytt komplett register er eneste fornuftige løsningen her etter min mening 🙂

Skrevet
30 minutter siden, Sverre 2468 skrev:

Har en 2010 X5 30d (N57) som jeg skifta øvre registerkjede på i 2024 på ca.228000 km.

Det var Sulland som gjorde arbeidet. Fikk en fastpris på kr.22000,- på forhånd.

Det ble imidlertid mye dyrere fordi de knakk to dyser og ødela toppdekselet..... 🤔

Hvordan fikk du det så billig? Skiftet de bare det øvre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...