Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er en 2012 modell. Jeg opplevde i vinter at det ofte ble fuktig på innsiden av vinduene. Ved rengjøring av bil innvendig nylig oppdaget vi at mattene på dørken venstre side foran og bak er våte. Vi har fått tørket ut mattene foran og jobber med de bak. 

Jeg har forsøkt følgende:

• Tips 1 fra verksted er lekkasje fra takluke. Helte vann oppe i renna i takluka; Det rant ut fra kanalene i forkant av dørene og bak bakhjulene. Som det skal antar jeg.
  • Tips 2 er at betylbandet som holder plastikken tett inne i døra har løsnet og at vannet kommer inn fra en av dørene. Jeg kan ikke se at deet blir vått på dørterskelen når jeg spyler dørene fra utsiden; Hvordan kommer vannet event. inn? Kan jeg legge ett papir på dørterskelen, lukke døra og spyle for å se om det er her vannet kommer inn?
  • På internett fant jeg tekst og videoer som gikk på at en tetteplate (gul/orange) i torpedoveggen ikke fungerte. Men; Denne eksisterer vel bare på biler med ratt på høyre side?
  • Tips 4 er løv og annet dritt som har tettet avløpet fra området under vindusviskerne; Ser ikke ut som ett lett tilgjengelig område men jeg har ikke sjekket ut dette helt ennå. Noen som har tips på hvor og hvordan jeg skal lete?

Er det andre teorier om årsaken til vannproblemene?
Og løsninger?

Skal på verksted mandag bare for å prøve å finne årsak.
I tillegg skal de sjekke ut hvorfor det av og til kommer olje ut i motorrommet (som svies og lukter).

Skrevet

Det som står under tips 2 er ofte årsaken. Du kan spyle på vinduet med døra åpen, defekt fuktsperre vises som regel ved at det kommer vann mellom dørtrekk og selve døra. Da følger vannet glasset og inn i døra. Ok dør vil ha vann kun ut av dreneringshull i bunn.

Brent oljelukt er som oftest defekt toppdekselpakning. 

Skrevet

Som nevnt over. Er jo veldig kjent problem dette.
Ble heller ikke vått på dørterskel hos meg heller, men mattene var klissvåt og "tapen" hadde løsnet, ser det veldig kjapt når en tar av dørtrekket.

Skrevet
1 minutt siden, Reef89 skrev:

Som nevnt over. Er jo veldig kjent problem dette.
Ble heller ikke vått på dørterskel hos meg heller, men mattene var klissvåt og "tapen" hadde løsnet, ser det veldig kjapt når en tar av dørtrekket.

OK

Da får jeg finne video på hvordan ta av dørtrekket.
Noen linker?

Hvor finner jeg Betylband lett tilgjengelig?

Bør vel kjøpe inn noen klips også? Er disse standard som jeg kanskje fåt tak ii på Biltema?

Skrevet

Det heter butyl bånd. Kjøpes feks direkte fra BMW. 

Klips er nok best fra BMW også.

Skrevet
36 minutter siden, guffen2012 skrev:

OK

Da får jeg finne video på hvordan ta av dørtrekket.
Noen linker?

Hvor finner jeg Betylband lett tilgjengelig?

Bør vel kjøpe inn noen klips også? Er disse standard som jeg kanskje fåt tak ii på Biltema?

Oppdater oss hvordan det går og hva du eventuelt bruker av klips etc.
Så kan tråden hjelpe andre med samme problem :)

Skrevet

Har kjøpt butylbånd fra AliExpress. Wurth har også, muligens noe billigere enn BMW.

Skrevet
4 timer siden, Reef89 skrev:

Takk. Litt omstendelig prosess men med litt tålmodighet skulle det gå bra.

Finnes det videoer på reparasjon av butyl båndet?

Kjørte på med varmevifte på dørken bak i går. Jeg har nå byttet ut den våte kattesanda som lå på gulvet bak i natt med tørr sand. (Framme er den fremdeles tørr). Nå står vannslangen og spruter på dør og tak. skal senere ned og se om det har kommet inn mer vann. Skal også forsøke, som E.C. foreslår, å spyle direkte på vinduet med åpen dør og se om det renner ut av drenshull under døra eller ved dørtrekket.

Skrevet
1 time siden, guffen2012 skrev:

Kjørte på med varmevifte på dørken bak i går. Jeg har nå byttet ut den våte kattesanda som lå på gulvet bak i natt med tørr sand. (Framme er den fremdeles tørr). Nå står vannslangen og spruter på dør og tak. skal senere ned og se om det har kommet inn mer vann. Skal også forsøke, som E.C. foreslår, å spyle direkte på vinduet med åpen dør og se om det renner ut av drenshull under døra eller ved dørtrekket.

Hageslangen har stått på mot dører og tak i ett par timer; Det har ikke kommet inn mer vann som jeg kan se.

Jeg brukte E.C.s forslag om å spyle direkte på vinduet med åpen dør. Det kom ikke vann ut mellom dørtrekket og døra foran. Men det gjorde det på begge dørene bak. Også på den sida hvor dørken så langt er tørr.
Det er vel noe enklere å demontere dørtrekket bak vil jeg tro? (har ikke video på det da).

Det som forundrer meg er at det ikke er hull (drens) under bakdørene. Det er ett hull der størrelse ca 2 cm i diameter men det er gummipakning i på begge sider. Skal det ikke være mulig at vann kommer inn i døra (ved vindu...)??

Skrevet

Skal være dreneringshull i bakdøra også, mulig det er tett? Da vil det kunne renne ekstra mye på "feil plass".

Det er egentlig ikke noe å "reparere" med gammelt butylbånd, skrap vekk mest mulig og legg på nytt. Du kan se litt i min tråd fra da jeg fikset alle dørene på min E91: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-ups-downs-nye-felger-og-en-understellsoppgradering/?page=14#findComment-3405743

Skrevet
3 timer siden, E.C. skrev:

Skal være dreneringshull i bakdøra også, mulig det er tett? Da vil det kunne renne ekstra mye på "feil plass".

Det er egentlig ikke noe å "reparere" med gammelt butylbånd, skrap vekk mest mulig og legg på nytt. Du kan se litt i min tråd fra da jeg fikset alle dørene på min E91: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-ups-downs-nye-felger-og-en-understellsoppgradering/?page=14#findComment-3405743

Finner ikke noe som kan være dreneringshull i dørene bak; Noen som har en F10 som kan sjekke ved anledning? (hullet har jo neppe forsvunnet..🙂

Vet ikke om det er samme teknikk med å demontere dørtrekket på en E91 som på F10?
Var det samme teknikk bak som foran på E91?

Skrevet

Du har jo en veldig "vanlig" bil, det finnes mange videoer på youtube hvordan man kan ta av dørtrekk, f.eks. her: 

Skrevet

FERDIG🤩

Sulland Tromsø hadde ikke inne butyl bånd for salg men jeg fikk med meg en remse av den de brukte selv. Kjøpte også med meg noen ekstra klips i tilfelle disse skulle ryke. Kjøpte i tillegg sprit på Clas Ohlson (husker ikke navnet på den) for rengjøring før ny butyl. 

Jeg fulgte oppskriften i videoene fra E.C for bakdørene. Greie videoer men en operasjon var problematisk; Å løsne dekslet under håndtaket. Trikset var å løsne klipset bak først (som vist i videoene) men så ble det uklart. De to siste festene er nemlig ikke klips men "haker" som vender opp og ned. Den oppe foran vender opp og spaken må presses inn samt bende dekslet ned. Når den er løs er det bare å løfte dekslet litt og trekke den ut.

image.png.bd13f71f565a7cf583f77e71e303950f.png

For øvrig fulgte jeg videoene. Dør 2 gikk på under halv tid av dør 1.

Takk for alle gode råd.🫶
I morgen blir det verksted for sjekk av oljelekkasje i motorrommet (toppdekselpakninga?).

Skrevet

Glemte ett par-tre ting:

• Det var selvfølgelig drens i døra. Holdt lykt framfor døra og så at det lyste inn helt fremst. På laveste punkt selvfølgelig.
  • Ettersom begge dørene bak har "lekkasjer" antar jeg at det er bare ett spørsmål om tid før dørene framme begynner å dryppe så de tar jeg i løpet av en ukes tid.
  • Er usikker på om det er nødvendig å lufte ut under teppet som er vått? Hvordan får jeg løsnet det uten å skjære i de

Verkstedet fant ut at det ikke var toppdekselpakninga som lak olje (heldigvis). De fant at lekkasjen var fra trakta som er mellom påfyllingslokket og motoren (Lokket er skrudd fast i denne). Bare å løsne en skrue, vri løs trakta og skifte pakninga; Har bestilt ny og gjør det selv.😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...