Gå til innhold

Coil S62 m.fl. - Merker og kvalitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snakk om S62 her, med det er vel samme coilene som går på det meste av motorer fra denne perioden. Bremi ser ut til å være OE-merke:

image.png.354616f45f0fde455eb44011f3c1f9b6.png

Med BMW-stempel koster de over 1000kr/stk. GS markedsfører forøvrig både Bosch og Vaico under Bremi-merket også, så det gjør jo det hele litt forvirrende:

image.png.7752ffc2e93ae1ff48e706472da0a19f.png

Jokeren her er imidlertid Autodoc, som selger Bremi (uten BMW-stempel såklart) til 4-500kr/stk. Det er jo selvsagt fristende. (Antar de to under er samme produkt med og uten plugghette). Bremi er vel Bremi. Eller? Noen med tanker eller erfaringer her?

image.thumb.png.9a9dac7176c1d3c12b1b6e96c64517c1.png

Løste det på kort sikt med en brukt originalcoil der jeg hadde feil, men dette kan jo balle på seg med 8 coiler fra forrige årtusen under panseret.

Skrevet

I utgangspunktet hadde ikke jeg vært redd for å kjøpe Bosch til motorting, de har nå laget det meste av tenningssystemer og drivstoffstyring på 90- og 00-tallet og både før og etter det. Bremi er Bremi, tja. Hvis det er "new old stock" så er jeg med, men problemet er at ting lages ikke på samme måte som for 25 år siden. Jeg jaktet spesifikt ned Valeo kupevifte for E39-en min da det var originalt i bilen. Delen jeg fikk hadde 3D-printede vifteblad, åpenbart ikke samme som den 25 år gamle vifta jeg hadde. Den stoppet også etter første prøvemontering og kom ikke i gang igjen før jeg tok en slap på dashbordet. Nå er det til tider litt vibrasjon i den, kun ett år etter. Får en til å tenke litt, åpenbart ikke alltid verdt det å jakte ned original deleprodusent fra produksjonsår da deres kvalitet kan ha gått ad undas. 

Skrevet (endret)
24 minutes ago, E.C. said:

Bremi er Bremi, tja. Hvis det er "new old stock" så er jeg med, men problemet er at ting lages ikke på samme måte som for 25 år siden.

Nettopp. Påstander fra div forum ute i verden sier at Bremi ikke er hva det var, men med litt tåkete spekulasjoner på om det spilte noen rolle om det var BMW-logo på eller ikke. For alt vi vet kan jo det samme være tilfellet for Bosch også. Autodoc selger for øvrig samme Boschcoil som GS. (Er, merkelig nok, oppitt med 14v i stedet fort 12v, men har neppe praktisk betydning):

image.thumb.png.c4237897fcce5ab31f6c9576cd8544bf.png

Og for å bli helt paranoid zoomet jeg inn på bildet til GS (joda, det er et generisk bilde, men likevel...), og det virker som det meste kommer fra samme sted. BMW-logo eller ei:

image.png.5f900aeabda0368e8532529826deeb0f.png

Spørsmålet bunner vel ut i om man får det man betaler for her, eller om en Bremi (eller Bosch) coil fra Autodoc gir meg teoretisk samme kvalitet som en original coil kjøpt hos BMW.

Endret av *MrB*
Skrevet

Jeg personlig hadde trolig kjøpt Bosch.

Angivelse av spenning mellom 12 og 14V er hipp som happ. 12V er systemet nominelt, men med dynamo i gang er man ofte nærmere 14V i praksis. Produsenter og butikker kan oppgi mye rart. Mange nok elektriske ting kjører primært med motor i gang (tenning på hakk 2) og da gir det også mest mening å beregne f.eks strøm via en ledning basert på 14V, der systemet befinner seg mesteparten av tiden.

Skrevet
4 minutes ago, E.C. said:

Angivelse av spenning mellom 12 og 14V er hipp som happ. 12V er systemet nominelt, men med dynamo i gang er man ofte nærmere 14V i praksis.

Det var mitt resonnement også. De har nok uansett en range der de opererer som de skal, uavhengig av hvilket tall de oppgir som nom verdi. Argumentet for Bremi er et det er "nærmest" BMW OE, men Bosch klinger litt bedre hos meg også. Får la det synke litt inn. Takker for innspill.

Skrevet (endret)

På min E61 (M54) skiftet jeg ut coilene litt sånn preventivt da alle 6 er 20 år gamle. Bestilte Bosch coiler siden de originale åpenbart bar samme logo. 

Rent fysisk er det noen små forskjeller mellom original og "uoriginal".  Bosch delenummeret på de originale slutter på 100, der de nye slutter på 464. De nye er produsert i Slovenia vs Tyskland på de fra "BMW". I det minste er de ikke produsert i Kina. 

Har ikke kjørt mange mil siden skift, men bilen fungerer minst like bra som den gjorde. Pessimisten i meg har dog en følelse på at de nye trolig ikke varer 20+ år slik de fra fabrikken gjorde, men per nå har jeg ingenting vondt å si om Bosch. 

20250620_190454.thumb.jpg.e0f04be8372de815543cf919b2200369.jpg

20250620_152322.thumb.jpg.3a976f0aa922ac85c98d67e72ef10fd0.jpg

20250620_152314.thumb.jpg.49c6e36390a7bf899b6924bc88bb6265.jpg

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Bytte Bosch mot Bosch er jo veldig greit. Hadde ikke vært i tvil da. Men for disse gamle coilene var aldri Bosch OEM, og da ble jeg litt i tvil om hva som var veien å gå. 

Fikk også en bitteliten skrape i lakken i mitt Bosch-forhold, da min gamle N53 viste seg å ikke like Bosch tennplugger noe særlig. Ble ikke helt frisk før jeg skiftet til NGK.
Men generelt er jo Bosch kvalitet. 

Skrevet

De er fra 99, og en har alt vist seg å fuske. Den byttet jeg med en brukt en fra 01, og løste problemet der og da, men det var da jeg begynte å tenke litt fremover.

Skrevet

Ja, riktig. Ja, jeg tenker at det ikke er noe å stresse med hvertfall. Jeg tenker at den coil som har vart i 200kkm er testet såpass mye, så om den virker enda da, så holder den sikkert 200kkm til. 

Eller er den oppbrukt? Litt usikker. 

Skrevet

Min 1998 Z3 M Roadster med S50B32 begynte å fuske i fjor høst. 

Samtlige coiler var originale (produsert 11/97), men jeg byttet alle med Bosch + tennplugger.

Gikk som et skudd 6000km før den ble solgt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...