Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jada, det har sikkert vært skrevet om før men vær vennlig å heller bidra til emnet.

Jeg har de siste årene hatt stigende interesse for å finne ut av og reparere ting selv. Regner meg selv som absolutt ingen mekaniker eller koder, her er det ren AMATØR. (husk det når du leser innholdet...=)

Det startet med at jeg ville ha en diagnose på bilen min, selv om den ikke viste noen symptomer. Skaffet meg da ISTA+ og en enet-kabel og fikk kjørt en diagnose med 0 feil.

Så ser jeg at det nærmer seg bytte av drivstoff-filter, og tenkte at jeg ville forsøke dette selv. Kloke hoder sa da at man må bruke ISTA til å prime. Filter er kjøpt inn.

Så ville jeg sjekke DPF tilstanden og leste av sot-mengde til 23,50 g som er rett før grensen til at bilen prøver å regenerere selv. I og med at jeg har mye småkjøring, tenkte jeg derfor å kjøre en regenerering gjennom ISTA. Startet derfor en ny diagnose, og da dukket det opp  feilmelding; 283400 o2 sensor etter katalysator, varmekrets åpen. Jeg har så vidt merket etter start av bilen at den "rister" bitte litte grann, noe som kan indikere at det er denne oksygen-sensoren som må byttes.

Det viser seg at når denne feilen er aktiv, kan man ikke kjøre regenerering manuelt eller gjennom ISTA. Dette kan være defekt varmekrets i sensoren, eller brudd i kabel eller kontakt. Da ser det ut til at jeg må ha en ny oksygen-sensor.

Feil er forsøkt slettet flere ganger, men dukker opp igjen, noe som tyder på et "reelt" problem.

Jeg har sjekket 30 a sikringene i hanskerommet - de var ok, så det er utelukket.

Det sies at denne bilen har 2 stk o2-sensorer, en før og en etter katalysator (sistnevnte som gir utslag hos meg) og den skal visstnok under bilen langs eksosanlegget etter DPF. Vedlagt bilde er fra x3.xbimmers.com/forum

Gått ca. 133xxx km

Spørsmålet er da om noen har gjort dette, og eventuelle tips til what to do next?Spørsmålet er da om noen har gjort dette, og eventuelle tips til what to do next? Litt sånn grundig forklart gjerne med linker både til DIY og verktøy/deler.

1000009442 (1).jpg

Endret av F-11
  • F-11 changed the title to Jakten på min første feilkode B47 med ISTA+
Skrevet

For å være helt sikker på at det faktisk er defekt del, selv om vi absolutt kan si med ganske stor sikkerhet allerede. Så må du egentlig måle pinnene på kontakten til o2 sensoren for å sikre at det ikke er ledningsbrudd eller dårlig kontakt med o2 sensoren.

Men gitt BMW sin historikk for relativt gode ledningsnett, i ikke hengselsområder, så vil jeg gjette på defekt sensor.

ISTA har veldig gode feilsøkingsmetoder/guider, som du burde følge for å 100% sikre rett diagnostisering.

Skrevet

På min N57 530xd låg det inne feilkode på NOx sensor nedstrøms katalysator når jeg kjørte diagnose med ISTA, uten at det trigget feilmelding eller at jeg merket noe. Resatte men kom tilbake. Fikk byttet sensoren, men feilen kom tilbake. Først når jeg hadde byttet begge sensorene (oppstrøms og nedstrøms katalysator) ble det i orden. BMW-verkstedet jeg brukte til jobben skjønte heller ikke dette, men etter samtale med teknisk support hos BMW fikk han vite at disse burde byttes i par da sensormaterialet slites ut (altså det forbrukes, og vil derfor være en del som må byttes etterhvert, vår bil hadde gått ca 140 000 km), og avvik mellom disse to (ny vs gammel) gir dårlig avlesning. Kostbare greier, koster nesten 7000kr per sensor. Sjekk i tråden min, så tror jeg det ligger bilde av feilkode tilbake fra i fjor vinter.

Skrevet

Dette er varmekrets åpen feilkode, og burde ikke være samme feil som deg papertiger.

I TS sitt tilfelle burde dette være feil på varmeelementet i sensoren.

Skrevet
53 minutter siden, Otis skrev:

Dette er varmekrets åpen feilkode, og burde ikke være samme feil som deg papertiger.

I TS sitt tilfelle burde dette være feil på varmeelementet i sensoren.

Ja, får håpe det ikke er samme kostbare feil. Det opplyses at prisen på denne sensoren ligger mellom 1000-1600 kr. Men kan det være slik at dersom en sensor er kaputt, bør også den andre byttes? Slik som f.eks. både ventilblokk og overtrykksventilen i luftkompressoren? Begge sitter samme sted, utsatt for samme korrosjon og kan ofte ende opp med samme feil...? 🤔

Jeg får legge meg under bilen og prøve å finne denne sensoren og se om jeg kan få målt spenningen. 

Skrevet

Brudd i varmekrets i o2 sensor etter katalysator er ikke uvanlig på BMW diesel rundt 2015 årgang etter at de har gått 100 000 ish km. Ingen vits i å bytte mer, men bruk Bosch eller original. Som oftest enkel å bytte, men gjerne varme skikkelig først 

Skrevet
9 minutter siden, 540is skrev:

Brudd i varmekrets i o2 sensor etter katalysator er ikke uvanlig på BMW diesel rundt 2015 årgang etter at de har gått 100 000 ish km. Ingen vits i å bytte mer, men bruk Bosch eller original. Som oftest enkel å bytte, men gjerne varme skikkelig først 

Når du skriver varme skikkelig først, er det for at den skal bli lettere å løsne?

Skrevet

Etter en liten tur fikk jeg opp følgende;

1. 282E00

Beskrivelse: Oksygensensor etter katalysator, oppvarming, aktivering: Kortslutning

Status: Ikke aktiv

2. 283400

Beskrivelse: Oksygensensor etter katalysator, oppvarming, aktivering: Åpen krets

Status: Aktiv (Yes)

3. 284E00

Beskrivelse: Oksygensensor etter katalysator, Nernst-spenning, signal: Åpen krets

Status: Ikke aktiv

Resatte disse og kjørte ny diagnose og står da igjen med nr. 1 og 2.

17544993454178237269189744395915.jpg

Skrevet
54 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Kjøp ny sensor også tar du derfra... 

Ja tenker nok det blir det. Har du noe link til riktig sensor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...