Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med vibrasjon ved nedbremsing på min E39 M5. Dette kommer egentlig kun når bremsene har fått litt temperatur i seg, altså etter litt mer aktiv kjøring. Utover det så er det ikke så merkbart, selv om det antakelig er noe vibrasjon da også. Merket det best på siste tur når jeg skulle bremse ned fra ganske høy hastighet, da ristet det litt når jeg begynte å trykke inn bremsen, så ristet det VELDIG ved middels pedaltrykk, også tilbake til mer moderat vibrasjon ved hardere trykk igjen. Rister i hele bilen, og ikke så mye i selve pedalen. 

Bremsene er relativt nye, Zimmermann semi-flytende skiver osv. Sist bilen var innom EU ba jeg de se over og han sa han ikke fant noe kast i skivene. De sjekket også over understell og fant ingenting dårlig foruten indre endeledd framme, som jeg har byttet siden. Forrige eier hadde problemer med risting i bremsene etter vinterlagring og overhalte da fremre kalippere (byttet stempler osv) da de var rustne og det ble visst da bra igjen. Men ristingen kom tilbake for meg etter å ha kjørt bilen hjem etter handel, og det har blitt noe verre siden. Testet ikke bilen så hardt i starten av turen, så kan jo være at dette har blitt fremprovosert av aktiv kjøring. 

Kan det være at det er bak-kalipperne som er dårlig også? Ser ikke veldig godt utvalg av rehabiliteringskit til de, men Skruvat/Autodoc har jo noe kits med stempler osv, hvis de er OK.  Kan det være klosser? Eventuelt casterstag, kan de gi slike symptomer? Og vil casterstag da potensielt ikke ha vært synlig på hverken EU eller understell titt på verksted? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne feilsøkingen her, men vil få ordnet dette asap før jeg evt får kast i skiver eller lignende, da disse er forbanna dyre..

Skrevet

Har nettopp byttet casterstag på min. Kan i hvertfall si at de er nesten ikke mulig å inspisere på en god måte når de er montert. Indre foring sitter godt gjemt, så man må nesten bruke spettet litt i blinde. På den annen side: Dårlige casterstag merker du gjerne uten at bremsene er aktive også.

Har også Zimmermannskiver og har ingen problemer med vibrasjon.

Biter bremsene godt ellers? Sålenge du er skrukyndig, så vil jeg nesten begynne med å ta ut klossene, se over flatene og evt rufse de litt. Det koster ikke noe mer enn litt egeninnsats. Da kan du få inspisert stemplene og glidepinnene også. 

Skrevet
1 time siden, Gabz skrev:

da ristet det litt når jeg begynte å trykke inn bremsen, så ristet det VELDIG ved middels pedaltrykk, også tilbake til mer moderat vibrasjon ved hardere trykk igjen. Rister i hele bilen, og ikke så mye i selve pedalen. 

Dette problemet her hadde jeg på e34en og lenge .

Prøvde alt ,byttet det aller meste i fromt ,alt bak forringer ,nye skiver ja det vanlige .

Heldigvis hadde jeg delene liggende ,hvertfall så løste problemet seg når jeg oppdaget at glideboltene bak ikke bevegde seg skikkelig pga var rust rundt den gummien som gliderene går i.

Pusset gullene rent ,monterte ny gummi og glidere og da forsvant risting .

Og som du nevner her ,ristet veldig ved pedal trykk og mindre ved hard bremsing .😊

Om det er det som er ditt problem ,det vet man selvsagt ikke .

Og som @*MrB* sier casterstag er vanskelig å se om er defekte om man ikke har ut hele staget .

E34 fikk gjennom to eu kontroller og når jeg demonterte det var gummien helt ødelagt.

Skrevet

Tusen takk for innspill!

Da skal jeg sjekke kalipperne bak ved neste anledning. Og gjerne kjøpe overhalings-kit som jeg kan ha klart også. 
Får satse på at de som er å få tak i gjør jobben. Er jo i utgangspunktet veldig enkle deler så lov å håpe.
Ser de fleste har sett med kun gliderne, holder det kanskje med det som oftest? Eller er stempel like greit å bytte mens man er i gang?

Ser feks Skruvat har "Autofren" sitt kit med alt i (eller bare glider-kit). Ikke kjent med dette merket. 

image.png.7ea4f754630d339617ebb89b035a6c35.png

Ser eventuelt også at Koed har nye kalippere bak til 1500kr per side. Men igjen, helt ukjent med dette merket.

image.thumb.png.a82b542445f582d7b886c01c5fcbd1d6.png

@*MrB* Hva bør jeg se på på klossene, er det feks glasering eller lignende man bør sjekke? Hvordan bør jeg gå frem for å eventuelt rufse de opp? Stålbørste? 

Skrevet (endret)

hvilket klosser har du idag ? 

har du sprekker i casterforing ? 

ved rehabilitering av kaliper så har jeg god erfaring med frenkit stempel, resten kjøper du originalt ATE. 

klosser er det jurid og textar som originalt på e39, jeg har god erfaring med jurid.  dårlige klosser legger igjen ujevnt belegg på skiva, eller så kan de glasere seg å sende all varmen i skiva. vist du ikke har kast i selve skiva så kan du komme unna med å bare bytte klosser, så sant du ikke har gravrust i stempel og blanke glidepinner uten fett.

ut i fra den beskrivelsen din med at det kommer etter at bremser har fått varme i seg så holder jeg en finger på klosser.

når det kommer til casterforinger så får man vell ikke tyskproduserte lemførder uten logo lengere, du må kjøpe via bmw.  alternativ er å kjøpe original bmw gummi å bytte kun den vist kula er i god stand, eller så kan du kjøpe powerflex om du kan leve med at det kan knirke.  eller så kan du kjøpe kuleforing fra turner motorsport som jeg har gjort til min nå, men enda ikke montert.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet (endret)

Litt skudd i blinde det med klossene, men tenkte på om det var en form for glasering i overflaten ja. Om klossene er gamle kan det skje, men da merker du det som regel på bremseeffekten også. Hvis de biter bra ligger neppe problemet der. Legg litt grovt sandpapir på gulvet eller bordet og dra klossene over noen ganger. Gjorde dette på en bil som hadde stått lenge i ro en gang, men der var det lyd og ganske dårlig bremseeffekt. Ingen vibrasjon. Ble bedre etterpå da.

Har mer tro på stempel/pinner i en eller flere calipere.

Edit: Jeg satt inn Meyle HD casterstag forresten. Mest fordi jeg fikk det billig og det skal være bra på papiret, men ser det er delte meninger om de. Får se det litt an...

Endret av *MrB*
Skrevet
4 minutter siden, *MrB* skrev:

Hvis de biter bra ligger neppe problemet der. Legg litt grovt sandpapir på gulvet eller bordet og dra klossene over noen ganger. Gjorde dette på en bil som hadde stått lenge i ro en gang, men der var det lyd og ganske dårlig bremseeffekt. Ingen vibrasjon. Ble bedre etterpå da.

har prøvd dette med dårlige klosser uten hell, typisk hella pagid, promeister å diverse billig drit. men det er litt hit an miss uansett dette, det er nok uten tvil de med bmw logo på som er størst sjans for at fungerer 100%.  men jeg har nå hatt flaks å fått bra klosser fra både jurid og textar, og en kloss er ikke bra i mine øyner vist den ikke tåler harde nedbremsinger fra autobahn hastigheter. en bmw som ikke kan brukes på autobahn er en bmw i dårlig stand.

Skrevet

Min E39 ble først bra med powerflex i casterstag.

Selve styrepinnene i metall pleier ikke å bli dårlige og kan renses, men på de fleste biler koster ikke nye "originale" fra ATE så mye. E39 M5 sine bremser er ikke så svære i den sammenheng, sannsynligvis standard glidepinner på disse. Gummien (foringene) derimot bør byttes. Stempel og o-ring der er greit å bytte, men en del mer jobb og du må lufte etterpå. Kan også bli utfordrende å få på gummihetta der av og til. Frenkit selger monteringskit der. Bør også være OBS på stempel i alu vs. stål. Mine bremser på E61 var det visst alu-stempel på, men jeg endte nå opp med de i stål fordi jeg ikke visste bedre. Det funker, men om man har valget er det greiest å kjøpe i samme metall som man har originalt.

Skrevet
5 minutter siden, E.C. skrev:

Bør også være OBS på stempel i alu vs. stål.

e39 m5 er de e stål, husker jeg hadde gravrust på stempel på m5 bremsene jeg hadde på touringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...