Mr. Erling Skrevet Tirsdag kl. 10:19 Skrevet Tirsdag kl. 10:19 Kom over denne annonsen på Facebook siden Hartge Owners & Fans en Hartge H5 som skal selges. Sjelden sak. (sitat): Hartge ble etablert på 1970-tallet og spesialiserte seg på å lage ekstreme BMW-varianter. De laget H50 fordi de ofte ikke kunne få tak i de nyeste M-modellene da de var nye, så de bygde sine egne versjoner med enda mer ekstrem ytelse ved hjelp av motorbytte og andre modifikasjoner for å skape et "masterpiece'' Dessverre måtte Hartge legge ned fabrikken, men deres rykte var på linje, om ikke bedre enn Alpina, ...trur eg?
Orjan Skrevet Tirsdag kl. 11:33 Skrevet Tirsdag kl. 11:33 Hartge var en anerkjent tuner og konkurrerte med Alpina og AC Schnitzer. De leverte både komplette biler og enkeltkomponenter frem til konkursen i 2018/19 (?). Noen eksempler: Hartge H35 (med M30B35, 240hk) Hartge H35-24 (også kjent som H36, med S38B36, 330hk) Hartge H50 V8 (S62, 400hk) Hartge H50 V10 (S85, 507hk) sveigis, Lars S, Ampera og 2 andre reagerte på dette 5
Yngvejos Skrevet Tirsdag kl. 16:00 Skrevet Tirsdag kl. 16:00 (endret) Hartge H1 et heller ikke feil. 1-serie med 5.0 V8 fra E39 M5 https://www.pistonheads.com/news/bmw/hartge-h1/13409 Endret Tirsdag kl. 16:00 av Yngvejos Orjan reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 07:21 Skrevet Onsdag kl. 07:21 Synd den bilen i første post er høyrestyrt, da blir den egentlig ganske verdiløs for veldig mange der ute på de globale klassiker markedet. Men historisk sett så er det veldig synd at Hartge har lukket dørene, de har kommet ut med mange artige kreasjoner opp igjennom. For meg som er motormann og jeg liker at biler er overmotorisert og "hot rodd" så har det vært kult å følge med på Harte. For meg har E34 Hartge H5 V12 vært en favoritt, sjukt å putte en V12 på 5 liter ned i en 5 serie i 1989. Kjøremessig var det ingen suksess, den var fremtung og ytelsesmessig var den treigere enn M5 3,6 og B10 Biturbo. Og det er her for min del at Hartge alltid har fremstått som litt sånn hjemmesnekret kontra Alpina. Alpina utforsket også muligheten for V12 i E34 (før BMW kom med V8 i 1992) men konkurrerte med at man vant mer ytelser og kjøreegenskaper på å turbomate M30 motoren som sto der fra før. Føler vel egentlig man ikke en gang kan sammenlikne disse Alpina med Hartge, selv om Hartge helt klart har en del imponerende kreasjoner på samvittigheten. Mye gromme biler, særlig opp til ca 2000 tallet men etter det så synes jeg mye av det ble litt harry og lite stilfullt. mr.pingu, Orjan og fupsaker reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå