Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bmw e90 320D 2006 mod

Sliter med å få ordntlig temperatur i kupeen. Blir smålunket men når gradestokken bikker over -10 så blir det småkjølig. Blir heller aldri 24-28 grader om jeg stiller den på det uansett sommer eller vinter, selv om den er nærmere på sommern.

Fullt klar over at dette er en gammel bil men skal den virkelig slite så mye?

Isåfall va er det «enkleste» å prøve å skifte?

Skrevet

1. Hva er temperatur på motor, når du har kjørt i 15-20 min?

2. Sjekk om radiator slangene blir varme, før du oppnår driftstemperatur på motor. Det skal de ikke være.

Skrevet

Driftstemperatur er definert som, over 75 grader. Men. Termostaten skal ikke åpne før 88 grader.

Men sjekk det jeg sa først. Og meld tilbake. 

• 2 weeks later...
Skrevet
På 6.12.2025 den 20.06, Otis skrev:

Driftstemperatur er definert som, over 75 grader. Men. Termostaten skal ikke åpne før 88 grader.

Men sjekk det jeg sa først. Og meld tilbake. 

Starta bilen nu etter jobb i -5, kjørte avgårde etter 30sek-1 minutt på butikken, lot den bakke mens jeg var inne i 3-4 minutter å når jeg kom hjem var radiator slangene «lunka». Skal få skjekket med carly i ettermiddag

Skrevet (endret)

Det høres feil ut. Men sjekk mer nøyaktig. 

Eller skifte termostatene uten å sjekke mer. 

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet
3 timer siden, Otis skrev:

Det høres feil ut. Men sjekk mer nøyaktig. 

Eller skifte termostatene uten å sjekke mer. 

IMG_0174.thumb.jpeg.495ccc8d75cf2f959171308202bd3977.jpegDer har du fra Carlyen. Det er etter 15-20 minutt med kjøring å vis 75grader er driftstemp så er dt jo ikke i nærheten

Skrevet

Ja, det der er dårlige greier, om det er kun -5 ute og du ikke får noe særlig varme i kupe. Nytt termostat som gjelder da. Kjøp originalt selv om det er dyrt, skal du gamble med billigere er det Mahle/Behr til nød.

Skrevet

Har ikke 3 serien sånn varme element for kjølevann? E46 hadde jo det. 

Mulig den også er gåen i tillegg til termostatene. Du har vel 2 termostater, 1 for motor og 1 for egr. Skift begge. 

Kjøp kjølevæske også da. Du trenger nok 8 liter ferdig blandet. 

Om du søler på reimene, så skyll godt med vann, da berger du reimene. 

Skrevet
17 minutter siden, Otis skrev:

Har ikke 3 serien sånn varme element for kjølevann? E46 hadde jo det. 

Tror kanskje E9x var levert med PTC varmeelement som varmet luft (hvis cold clima utgave?), og ikke med varmer på kjølevannet. Men kan være jeg husker feil.

Skrevet

Stemmer det, laffe. 

Sjekket delekatalog og alle e9x med diesel har ptc varmer. Det var vel gamle bjørnoen eller noe sånt, som skrev om dette...? Det var en her inne som hadde info/problemer med dette. 

Uansett. Om den er defekt for trådstarter, så hjelper ikke det på mtp varme.

Men.

Du skal uansett få rett temperatur på motoren, til slutt. Når kupé er oppvarmet så får motoren lov å varme seg opp. Så 15 min vil jeg tro det tar å få en n47 opp i rett temperatur ved -5.

Skrevet
9 minutter siden, Otis skrev:

Stemmer det, laffe. 

Sjekket delekatalog og alle e9x med diesel har ptc varmer. Det var vel gamle bjørnoen eller noe sånt, som skrev om dette...? Det var en her inne som hadde info/problemer med dette. 

Uansett. Om den er defekt for trådstarter, så hjelper ikke det på mtp varme.

Men.

Du skal uansett få rett temperatur på motoren, til slutt. Når kupé er oppvarmet så får motoren lov å varme seg opp. Så 15 min vil jeg tro det tar å få en n47 opp i rett temperatur ved -5.

Er M47, men er det uansett likegreit å få dt gjort på verksted? 
Syns å det er litt for lite trøkk i viftene i kupeen men kan være dt bare er at det er en bil fra 2006😅

Skrevet

Jaja, m47/n47, nesten samme greia. Mulig at m47 blir litt fortere varm da den bruker bittelitt mer drivstoff. 

Men det er en relativt kurant jobb å skifte termostatene. Men det forutsetter jo at man har skrudd før, litt hvertfall. 

Ser for meg at dette koster 5-6k på verksted. 

Ang manglende luft fra viften. Så kan du ta ut kupéfilter og se om det blir bedre. Hvis det blir bedre, så er det på tide å skifte kupéfilter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...