Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Screenshot_20260102_210312_Carly.thumb.jpg.3b7bf7eeb166a8a2c5e715eb198c9729.jpgHallo. Har ikke brukt Bimmers på mange år, men fikk tips av Egil K at det (fortsatt) var masse kompetanse her inne🙂 Jeg holder mest på med 70-talls BMW, så diagnose er som regel veldig enkelt. Der SER man problemet vanligvis😄

Så tid saken. Har kjøpt en veldig pen 118i 2007mod som har masse feilkoder. Jeg har hatt den stående noen mnd og tok den fram for å få testet litt, å her er det mye kluss... Har ikke begynt å fysisk feilsøke så mye, men har byttet Footwell modulen og venstre abs sensor. Men ikke noen forskjell. Traction kommer og går, og speedometeret er av og på. Håper det er noen kloke hoder som kan gi meg noen tips om startpunkter før jeg begynner å rive bilen fra hverandre😅

Screenshots av diagnosen vedlagt

Screenshot_20260102_210321_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210329_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210336_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210349_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210357_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210410_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210414_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210425_Carly.jpg

Screenshot_20260102_210432_Carly.jpg

Skrevet

Ville sjekket at alle ABS sensorene registrerer hastighet, for eksempel hvis noen kjører bilen mens du følger med på diagnose info/livedata. Hvis sensor er ny, så må jo toneringen være defekt eller noe lignende...full av rust osv. Har også opplevd at en helt ny sensor var defekt ( på en bekjent sin e61)

Defekt abs sensor/tonering kan gi mye rare følgefeil, slik som at traction controll ikke virker, eller 4wd om man har det, eller at dsc ikke virker,eller at speedometer ikke virker korrekt. Var rene juletrebelysning i den e61en med defekt abs sensor.

Skrevet

Ista-d kan vise hastighet for alle abs sensorene i samme skjermbilde. Lett å se om en eller flere har feil verdi (vanligvis 0 kmt)

Skrevet

Tror @dopus er inne på det aller meste her men noe som og er verdt og nevne kanskje er alle jordingspunktene på bilen .

x3en til kompis hadde lignende som deg og der var en dårlig Jordingskabel løsningen .

Selv om jeg også tror det er sensor eller ring så kan det være greit og ta en titt på nevnte kabler.😊

Skrevet

Ville ha skaffet ISTA og brukt det til diagnose, mye bedre til feilsøking enn mobilløsningene.

Sjekk signaturen til Otis for å laste ned en ferdig virtuell maskin f.eks., da får du med både INPA og ISTA som funker.

Så trenger du bare en K+DCAN kabel hvis du ikke har.

Skrevet

Takk for tips!

Fant ut i dag at det muligens kan være noe med strømtilførsel/ jording.

Våknet opp til -20 grader i dag, å da vil den ikke starte. Klikket bare. Testet batteriet (60%) så får å unngå å bli lurt av et kaputt batteri dro jeg på biltema å kjøpte det beste batteriet de hadde. Kjørte testeren på det også (100% 12,46volt). Men samme problem.

(Har kodet inn nytt batteri).

Må måle mere, men jævlig kaldt på småfingrene akkurat nå😅

Morro med automat også da... må ta den på henger for å få den til garasjen.

Skrevet

Det er sannsynligvis at du har defekt jordledning fra motor til chassis. Det er under bilen en plass. 

Så du kan teste dette ved å koble på ekstra jording fra motor til chassis, med feks startkabler. Om bilen starter da, så er det defekt jording. 

Dette er etterhvert et relativt vanlig problem, pga korrosjon på selve ledningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...