Bimmerproblemos Skrevet Lørdag kl. 22:56 Skrevet Lørdag kl. 22:56 (endret) Bmw e90 m47 2006 mod Beklager da det finnes sikkert 100 tråder men fant ikke me svar jeg så etter. Er det verdt å få ettermontert webasto eller motorvarmer hos verksted? Noen som vet ca hva det ligger på i pris? Er det noe som enkelt kan gjøres selv? Endret Lørdag kl. 22:57 av Bimmerproblemos
E.C. Skrevet Lørdag kl. 23:47 Skrevet Lørdag kl. 23:47 Webasto hos verksted vil koste mer enn bilen din er verdt. Motorvarmer + kupevarmer som går på strøm er mer overkommelig, men på verksted er det fra typ 10k og opp. Eksempel: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=66125850 teerex og Yngvejos reagerte på dette 2
teerex Skrevet Søndag kl. 00:16 Skrevet Søndag kl. 00:16 Håper jeg får montert disse greiene før neste vinter iallefall, de har bare lagt på hylla mi i 2 år Men bedre sent enn aldri. Ikke så dyrt, men håper det funker bra. Blåtann, lader, kupevarmer og kontaktvarmer for motorblokk. Betalte vel ca 7 løk for alt. Det er som regel kampanje/tilbud et eller annet sted på DEFA-pakken 471282 med kabler og alt (eks. kontaktvarmeren til N57).
TurboJens Skrevet Søndag kl. 03:06 Skrevet Søndag kl. 03:06 Monterte komplett på en Passat i 2011, veil. pris på komplett kit var ca 20.000kr og det er noko inflasjon sidan det. Montering på verksted, kosta sikkert like mykje eller kanskje meir avhengig av kor mykje jobb det er....
Otis Skrevet Søndag kl. 12:52 Skrevet Søndag kl. 12:52 Jeg kjøpte det aller meste brukt, men allikevel noen nye deler til min ettermontering av webasto. Og med litt hjelp fra et verksted for å montere diesel tilførsel korrekt, så ble det nok 20k for min del. Fordelen med webasto er jo at den fungerer overalt. Ulempen med den er at du uansett må lade batteriet ditt, om du kjører korte turer.
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 13:59 Skrevet Søndag kl. 13:59 Jeg er veldig fornøyd med oppsettet jeg monterte på min F10. Består av en DEFA bunnpannevarmer (300w) og en eller annen "made in china" kjølevannsvarmer med integrert sirkulasjonspumpe (2kw). Var ikke store pengene det kostet for noen år siden, usikker på pris idag. Siden det er en integrert termostat, så får du i utgangspunktet maks rundt 75°c, og tiden det tar avhenger naturligvis av hva utetemperaturen er. Om jeg ikke husker feil, må du regne med litt over 1t brukstid for å nå 75°c i motor ved 0°c utetemperatur. Temperaturen på motor synker gjerne 10-15 grader ved oppstart, men reduseres noe om man kjører varmeoppsettet lenger. Ulempen er naturligvis at man er avhengig av strømuttak for å dra nytte av dette, kontra webasto. Uten at jeg testet det ut, skal man i teorien kunne bruke funksjonen i idrive under "ventilation" til å muligens tine ruter osv mens motorvarmeren går. teerex reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Søndag kl. 14:06 Skrevet Søndag kl. 14:06 3 minutes ago, ///M-ini95 said: Uten at jeg testet det ut, skal man i teorien kunne bruke funksjonen i idrive under "ventilation" til å muligens tine ruter osv mens motorvarmeren går. Den originale luftefunksjonen? Den skiller ved + 15 grader. Over dette vil den ventilere, under kjøres Webasto. Så du vil behøve å lurte utetemperatursensoren i tillegg, om du tenker å hente ut varme ved ventilering. Videre tror jeg at ventilering går rett fra friskluft, ikke via varmeveksleren fra motoren mot kupe, for å ikke snakke om at ventilene til nevnte varmeveksler muligens er stengt. Alt i alt tror jeg det er langt enklere å strekke kabel til en dedikert kupevarmer. ///M-ini95 reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 14:14 Skrevet Søndag kl. 14:14 @E.C. Tenkte kanskje den fungerte litt som "rest" funksjonen, men da var det nok ikke tilfelle. Uten tvil enklere med å bare benytte seg av en kupévarmer da om man ønsker å sette seg i varm bil. E.C. reagerte på dette 1
TurboJens Skrevet Søndag kl. 23:56 Skrevet Søndag kl. 23:56 Eg har også kjøpt en slik kinavarmer med innebygd pumpe, på 3.3kW ellernoko som eg tenkte å få montert. Men det er ikkje mange ledige plassar i motorrommet på en 2serie så den ligge fortsatt å støva ned. Bunnpannevarmer har eg tru på, det monterte eg på en V70 diesel eg hadde, det var noko fra amerika som ein limte til undersida av bunnpanna. Trur den hadde vore til stor hjelp, men fekk aldri kobla den til og laga styring på den. Den hadde jo dieselvarmer så det var ikkje høgt prioritert... Har en DEFA kupevarmer og, så mi utfordring er at det samla blir over 5kW, så må dele det på to uttak. Det eine eg har blir allerede relativt god temperatur i ved bruk så trur eg må over på ein annan type kontakt til den store vannvarmaren.
///M-ini95 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden @E.C. Du hadde helt rett. Testa ut funksjonen i idrive etter å ha fått opp varme i motor. - Temp.måler til motor = c.a 75°c. - Ute temp. = c.a 0°c. - Temp fra dysene i bilen = -2.7 °c 😅 Men! Om man aktiverer rest funksjonen, så switcher den over til varme. Men det er jo hassle deluxe å gå inn i bilen og aktivere dette hver gang før man skal ut og kjøre. E.C. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå