Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Match UP7 i min F11 og sub utenom baki og lurte muligens på å oppgradere resten av høytalerene med Match sine, er det noen som har gjort dette og ble det merkbar forskjell/verdt det?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Otis skrev:

Hvilket anlegg har du i din bil som standard?

Har Hifi 676 og som sagt så har jeg en MatchUP7 BMW forsterker 

Endret av Haug530D
Skrevet

Jeg vil anta, men jeg vet ikke, at du får bedre lyd med andre høyttalere. For 676 er ikke direkte dårlig, men heller ikke kjempebra.

Men jeg har ikke testet dette, så derfor kan hvertfall ikke jeg konkludere.

Skrevet

Hva er du ute etter?

Meste er å vinne med bra delefilter, ikke selv høyttalere.

Med mindre du går for high end høyttalere som Focal ES-100K eller Morell IR-BMW42 (ikke IP) er det lite å hente å ved selve høyttalere. Sistnevnte har betydelig høyere Xmax enn noen andre 100mm som passer til BMW. 

Sub i kombinasjon med Match UP7 er en del å hente om man velger riktig 2-ohm sub. Helix eller Morell er beste kandidater; 

Spredd gjennom tråden min står en del om audio utbygging men svakeste er inline 6db/okt høypass delefilter på bare diskanten som BMW bruker. Ved å sette inn en 12db lowpass på mellomtone og 18db highpass på diskanten får man mye klarere lyd med originale høytalere. Da får de spille mindre frekvenser som de egentlig ikke kan og derfor klarere lyd.

Har også merket det er litt å hente om du har gode ettermarkeds subber og man avlaster mellomtone ved sette delefilter i forsterker høyere enn standard, jeg kjører nå på 175hz delefrekvens mellom sub og mellomtone. Men dette sagt, original BMW sub er ikke noe særlig klar ovenfor 130-140hz så anbefaler dette ikke med original sub.

Jeg har kommet på følgende sti om man skal oppgradere lydsystem på BMW. 
1. Forsterker
2. Forbedret delefilter
3. 2-ohm kvalitets subber
4. Highend mellomtoner og diskanter
5. Aktivt setup, hver høyttaler egen kanal
6. Sub i bagasjerom.

2 og 3. er på likt linje men 2. er billigere om man lager DIY filter men mer jobb. Se side 2-4 i tråden min hvor jeg utdyper det litt. 

Skrevet (endret)

676-høyttalerne er generelt ganske gode, særlig i kombinasjon med Match Up7-forsterkeren. Jeg byttet kun ut bassene under forsetene (SWS Earthquake), men siden jeg etterpå monterte subkasse med egen forsterker under baksetegulvet så kunne jeg sikkert ha sløyfet de bassene. Men de var iallefall hakket bedre enn original. Nå er er både lydkvalitet og lydstyrke i toppklasse, iallefall etter min standard :-)

sws3.thumb.jpg.b165275550fc8f6ad6a9f355a00fb60b.jpg

kickerbak.thumb.jpg.08cdf27632f70a50b22aeabcdc91f458.jpg

Endret av teerex
Skrevet
6 timer siden, mr.pingu skrev:

Hva er du ute etter?

Meste er å vinne med bra delefilter, ikke selv høyttalere.

Med mindre du går for high end høyttalere som Focal ES-100K eller Morell IR-BMW42 (ikke IP) er det lite å hente å ved selve høyttalere. Sistnevnte har betydelig høyere Xmax enn noen andre 100mm som passer til BMW. 

Sub i kombinasjon med Match UP7 er en del å hente om man velger riktig 2-ohm sub. Helix eller Morell er beste kandidater; 

Spredd gjennom tråden min står en del om audio utbygging men svakeste er inline 6db/okt høypass delefilter på bare diskanten som BMW bruker. Ved å sette inn en 12db lowpass på mellomtone og 18db highpass på diskanten får man mye klarere lyd med originale høytalere. Da får de spille mindre frekvenser som de egentlig ikke kan og derfor klarere lyd.

Har også merket det er litt å hente om du har gode ettermarkeds subber og man avlaster mellomtone ved sette delefilter i forsterker høyere enn standard, jeg kjører nå på 175hz delefrekvens mellom sub og mellomtone. Men dette sagt, original BMW sub er ikke noe særlig klar ovenfor 130-140hz så anbefaler dette ikke med original sub.

Jeg har kommet på følgende sti om man skal oppgradere lydsystem på BMW. 
1. Forsterker
2. Forbedret delefilter
3. 2-ohm kvalitets subber
4. Highend mellomtoner og diskanter
5. Aktivt setup, hver høyttaler egen kanal
6. Sub i bagasjerom.

2 og 3. er på likt linje men 2. er billigere om man lager DIY filter men mer jobb. Se side 2-4 i tråden min hvor jeg utdyper det litt. 

Er jo ute etter så fin lyd som mulig å ikke sånn Russebil lyd 😂 Det er jo allerede bra lyd, men alt kan jo bli bedre.

Men disse highpass og lowpass filtrene du snakker om er det noe jeg må lage selv? Og tenker du på diskant i senter og i alle dører? Er vel 1 i senter og 1 ved hver dør?

Skrevet
1 hour ago, teerex said:

676-høyttalerne er generelt ganske gode, særlig i kombinasjon med Match Up7-forsterkeren. Jeg byttet kun ut bassene under forsetene (SWS Earthquake), men siden jeg etterpå monterte subkasse med egen forsterker under baksetegulvet så kunne jeg sikkert ha sløyfet de bassene. Men de var iallefall hakket bedre enn original. Nå er er både lydkvalitet og lydstyrke i toppklasse, iallefall etter min standard :-)

sws3.thumb.jpg.b165275550fc8f6ad6a9f355a00fb60b.jpg

kickerbak.thumb.jpg.08cdf27632f70a50b22aeabcdc91f458.jpg

Om du ha ordentlig subber i bagasjerom kan man egentlig fokusere på at de subbene under sete blir ordentlig midbass. Da er lave frekvenser ikke høyeste prio for de, så da kan man fokusere på en sub som er klarere enn Earthquakes. Earthquakes er ikke de klareste i ligaen men er desidert dem som produserer mest bass og går laveste men de er ikke så gode over 120hz, men tåler desidert mer juling enn original og vil påsta at de er klarere på det lave enden og.
Uansett fin oppsett du har :) Mangler ikke på effekt 😀

Skrevet (endret)

Hadde jeg hatt 676 HIFI og allerede byttet forsterker til Match up 7, så hadde jeg nok ikke lagt så mye mer penger i høyttalerene, men gjerne lagt til en dedikert subwoofer. Enten en aktiv , eller monoforsterker og kasse.

Alternativt er å gå for en forsterker med flere kanaler og kjøre aktivt delefilter via DSP i forsterker. Da kan diskantene framme ha sine egne settinger og hver sin forsterker "kanal"

I min F11 hadde jeg "base" stereo uten forsterker.

Jeg har bygget om og oppgradert med nye komponent sett (orginalt var dem coaxial) i dørene framme (mach sitt kit), nye "subber" ( også fra Mach) under setene framme, Audison Prima AP 8.9 DSP forsterker, og en liten Audison apbx 8r subwoofer i kasse.

Det blåser deg ikke av banen, men gir en god bedring både for lydnivå, lydtrykk og lydkvalitet.

Delingen er satt opp slik at subwoofer i bagasjerom tar seg av dem helt laveste frekvensene og dem under setene tar seg av mellombass området. Synes det fungerer ganske bra.

Det som utgjorde størst forskjell hos meg var DSP funkjsonen i forsterkeren, timealignement, og flytte lydbildet over på fører  (default er senter i bilen) gjorde veldig stor forskjell fra meg, nr 2 var innstallasjonen av den lille 8" basskassen i bagasjerommet (og tilhørende omprogrammering av DSP/aktiv delefilter i forsterker)

Endret av dopus
Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Om du ha ordentlig subber i bagasjerom kan man egentlig fokusere på at de subbene under sete blir ordentlig midbass. Da er lave frekvenser ikke høyeste prio for de, så da kan man fokusere på en sub som er klarere enn Earthquakes. Earthquakes er ikke de klareste i ligaen men er desidert dem som produserer mest bass og går laveste men de er ikke så gode over 120hz, men tåler desidert mer juling enn original og vil påsta at de er klarere på det lave enden og.
Uansett fin oppsett du har :) Mangler ikke på effekt 😀

Ja bassen er det ingenting å si på. Kappet til en kryssfinerplate for å feste sakene på da. Den er ikke festet i karosseriet så mange plasser men det holder jo. Det er vel bare den gjennomgående skruen i midten der egentlig, husker ikke helt på sparket. Men subkassen presser plata ned foran med de festebrakettene jeg laget.

plate1.thumb.jpg.f19a5844cc39179a7e9ad9c880dadb0c.jpg

plate2.thumb.jpg.5e8d728fe8f515ab8f99dd6c939ef565.jpg

Skrevet (endret)
6 hours ago, Haug530D said:

Er jo ute etter så fin lyd som mulig å ikke sånn Russebil lyd 😂 Det er jo allerede bra lyd, men alt kan jo bli bedre.

Men disse highpass og lowpass filtrene du snakker om er det noe jeg må lage selv? Og tenker du på diskant i senter og i alle dører? Er vel 1 i senter og 1 ved hver dør?

Da er vi ganske lik, derfor har jeg ikke basskasse bak men valgte Morell IP-BMW82 subber. Vurderer å teste en gang med bass under gulvet som @teerex men den ideen ligger på hylla til dager med bedre råd. 

Ja man må lage de selv eller kjøpe mine 😛 

i etterkant har gått selv over til fult aktiv oppsett (hver høyttaler egen kanal) og  så blir delefilter styrt av forsterkeren /DSP’en og fjernet delefilterne igjen. 

Det er en filter for hver mellomtone og for hver diskant. 

Jeg tok bort senter siden den ødelegger stereobilde (som @dopus er også innpå) og det er lite plass for delefilter på senterhøyttaler. 

Høyttaler som ES100K inkluderer også en bedre delefilter (12db/oktav).

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)

Min bil med base stereo har ikke senterhøyttaler i dashbordet, men lydbildet orginalt, og default lydbilde i min forsterkers DSP er senter. Man legger inn avstand fra ører til høyttalere, og DSP tidsforsinker deler av signalet for å flytte optimal lytteposisjon til førerposisjonen. Den flytter også lydbildet litt lenger fram. Slik lydbildet er foran deg. DSP er genialt, enten bygget inn i forsterker, eller som egen enhet👍👍

Avstand til sub et også lagt til i timeallignment, slik at subben. Blir korrigert så den ikke blir hengende etter resten av lydbildet pga avstand til lytter

Endret av dopus
Skrevet (endret)

Har ikke forsket eller konfigurert/tunet noe på mine forsterkere enda. Det fungerte jo bra som plug&play. Match-forsterkeren kan jo kobles opp mot PC og laste ned nye/custom "map" fra PC. Men den skulle vel være levert fra Bass Brothers med sånn passe rett oppsett for min E70.  

Og Kicker sub/bassforsterkeren har også mye rart man kan teste av filter og konfigurering, samt laste ned noen MP3-frekvensfiler for gain matching. Likte best den blåtann volumkontrollen for sub'en med LED for clipping osv. Samt noen forskjellige modus. Det er sikkert noe forbedringspotensiale her og der. Syns iallefall jeg fikk gode priser på sub-greiene i 2023. Det spiller så det rister i rattet :D Og det meste ellers som evt. ikke sitter fast. Kanskje mest innvortes. Og dette var jo den minste modellen med usle 400W RMS i 2 ohm.

kickeramp.thumb.jpg.2d7ebd5cba55176ceeabd43734345fc7.jpg

remote2.jpg.57cb15f039f1bf53ab625fd0f61074c6.jpg

kickerkvitto.jpg.c3eab4ac05fa282130ea36aa9175a661.jpg

Endret av teerex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...