Puken Skrevet Fredag kl. 11:50 Skrevet Fredag kl. 11:50 Hei! Jeg er helt fersk innpå her og tenkte å stille dere spørsmål angående drivaksel på disse bilene 🫣 Jeg har nylig fått høre klikke lyd høyre foran og kommet frem til at det må være drivaksel. Hører lyden godt da jeg gir full sving til venstre og gir gass, hører også rumlende lyd i 60-80 da jeg holder jevn gass, men den forsvinner da jeg slipper opp gassen. Kontaktet bilia og fikk den svimlende summen på 22.000kr bare for drivakselen😇 Men har funnet Spidan Aksel til en mye mer hyggelig pris. Det jeg stusser litt på er at original bmw del fra GS er opplyst at er 901mm i lengde, mens alle andre jeg finner er 863mm. Hva tenker dere om dette?
Øyvind L. Skrevet Fredag kl. 13:41 Skrevet Fredag kl. 13:41 (endret) Sjekk på Autodoc. De har ganske mange levrandører å velge mellom. Se om alle har samme lengde der. Og ja det er kjent sak at drivaksler foran går i stykker. Endret Fredag kl. 13:43 av Øyvind L.
papertiger Skrevet Fredag kl. 18:22 Skrevet Fredag kl. 18:22 (endret) F10/F11 er notorisk kjent for å spise drivakslinger. Verkstedet jeg bruker sier det. Ingen andre BMWer han har inne har problemer med det, nesten alt av slikt arbeid er F10/11. Helt merkelig. Jeg kjøpte Spidan på Autodoc i forfjor høst, begge var gåene på ved 140000km. Hørte bare klakkelyd ved sving til høyre. Hadde også rumlelyd rett fram som jeg ikke tenkte over før jeg hadde fått byttet de - da var bilen straks mye stillere. Den høyre tok kvelden igjen etter ganske nøyaktig ett år og 20000km. Fikk ny på reklamasjon hos Autodoc, de dekket både feilsøking på verksted, ny Spidan aksling og installasjon på verksted. Den venstre holder fint enda. Merk at drivakslinger som regel er “refurbished”. Men Spidan/GKN Driveline skal være bra, så tipper jeg var uheldig. Se pris samt Spidan sitt varenummer til min F11 530xd 2016 under, vet ikke om det er forskjellige akslinger på forskjellige motorer. Legg inn din bil og sjekk? Kryssjekk også med GKN sin webcatalog. Kan kjøpe mange slike akslinger for én original. Jeg stusset også på lengden kontra original, men delekatalog til GKN sier det samme. Og de passet. Endret Fredag kl. 18:28 av papertiger
Puken Skrevet Fredag kl. 18:50 Forfatter Skrevet Fredag kl. 18:50 25 minutter siden, papertiger skrev: F10/F11 er notorisk kjent for å spise drivakslinger. Verkstedet jeg bruker sier det. Ingen andre BMWer han har inne har problemer med det, nesten alt av slikt arbeid er F10/11. Helt merkelig. Jeg kjøpte Spidan på Autodoc i forfjor høst, begge var gåene på ved 140000km. Hørte bare klakkelyd ved sving til høyre. Hadde også rumlelyd rett fram som jeg ikke tenkte over før jeg hadde fått byttet de - da var bilen straks mye stillere. Den høyre tok kvelden igjen etter ganske nøyaktig ett år og 20000km. Fikk ny på reklamasjon hos Autodoc, de dekket både feilsøking på verksted, ny Spidan aksling og installasjon på verksted. Den venstre holder fint enda. Merk at drivakslinger som regel er “refurbished”. Men Spidan/GKN Driveline skal være bra, så tipper jeg var uheldig. Se pris samt Spidan sitt varenummer til min F11 530xd 2016 under, vet ikke om det er forskjellige akslinger på forskjellige motorer. Legg inn din bil og sjekk? Kryssjekk også med GKN sin webcatalog. Kan kjøpe mange slike akslinger for én original. Jeg stusset også på lengden kontra original, men delekatalog til GKN sier det samme. Og de passet. Tusen takk for svar! Der faller mange av mine spørsmål på plass 😊👍🏻 jeg har en 530d 2014, så tipper det er likt, da blir det en Spidan på meg. Måtte også slenge med festebolt da jeg ser det ikke er med på de, og som du sier og jeg har tenkt selv også så kan man bytte Spidan aksling 4-5 ganger før man er oppe i original del prisen.
TurboJens Skrevet Fredag kl. 20:05 Skrevet Fredag kl. 20:05 (endret) Spørsmålet er, er det nødvendig å skifte heile akslingen? Det er stort sett det ytre leddet som er utsatt for slitasje. Og med å berre skifte det ytre så kan en komme veldig billig unna? Her er einaste autodoc har, til og med bolten følge med... Mine drivakslingar er orginale fra 2015, gått vel 360.000km så det er litt rart at det skal vere så ulikt mellom bilane. Eg oppdaga for litt sidan at eg har eit lager i holderen til høgre drivaksel som laga litt lyd, den delen kosta orginalt 2600kr men sidan eg hadde demontert den alikavel tok eg ut lageret og tok mål av det og fant eit identisk til 30euro. Samme jobb å skifte foruten en låsering og eit par tre slag med hammaren. Aluminiumshuset og stålakslingen er jo like god endå. Endret Fredag kl. 20:08 av TurboJens
Ingvaldsen Skrevet Fredag kl. 21:01 Skrevet Fredag kl. 21:01 55 minutter siden, TurboJens skrev: Spørsmålet er, er det nødvendig å skifte heile akslingen? Det er stort sett det ytre leddet som er utsatt for slitasje. Og med å berre skifte det ytre så kan en komme veldig billig unna? Her er einaste autodoc har, til og med bolten følge med... Bare å kjøpe billig drit deler om man vil gjøre jobben ofte😆
KMT Skrevet Fredag kl. 21:08 Skrevet Fredag kl. 21:08 Enig med @TurboJens; eg har ved fleire anledningar nøya meg med å kun ta leddet istedet for heile akslingen, og oftast har det vore tilstrekkeleg for meg å åpne opp, reingjere, pakke med ny grease og sette på ny mansjett. Kun ved eitt tilfelle var det nødvendig å bytte heile leddet (pga "pitting"). Litt grisete jobb, men lite komplisert og litt rimeligare enn å bytta heile drivakslingen som det blir nevnt over. Sjå gjerne denne videoen som går gjennom jobben med å bytta cv-joint, som tilsvarer ytre leddet på dine drivakslingar.
papertiger Skrevet Fredag kl. 21:59 Skrevet Fredag kl. 21:59 @TurboJens eg spurte verkstedet om dette, men om ein ikkje gjer det sjølv, går vinninga opp i spinninga i forhold til jobben med å bytte komplett aksling vs å demontere, rengjøre, verifisere at alt er ok, pakke på nytt, ny mansjett osv. Betalte 1200kr for bytte av drivaksling der, det er vel en times jobb. Og med del slik som du har linket til, tipper jeg en kan belage seg på å gjøre jobben ved hjulskift en gang i året. Har sett nok spørsmål rundt dårlige drivakslinger der de har satt på Ridex eller lignende billigmerker til at det ikke er noe jeg ville satset på.
Puken Skrevet Fredag kl. 22:57 Forfatter Skrevet Fredag kl. 22:57 53 minutter siden, papertiger skrev: @TurboJens eg spurte verkstedet om dette, men om ein ikkje gjer det sjølv, går vinninga opp i spinninga i forhold til jobben med å bytte komplett aksling vs å demontere, rengjøre, verifisere at alt er ok, pakke på nytt, ny mansjett osv. Betalte 1200kr for bytte av drivaksling der, det er vel en times jobb. Og med del slik som du har linket til, tipper jeg en kan belage seg på å gjøre jobben ved hjulskift en gang i året. Har sett nok spørsmål rundt dårlige drivakslinger der de har satt på Ridex eller lignende billigmerker til at det ikke er noe jeg ville satset på. Ja det er litt det jeg tenkte på også, var visst like om ikke mere omfattende jobb og bare bytte ytre enn hele. Og da kan jeg like så godt bytte hele da det ikke er stor pris forskjell på hel aksling kontra ytre i god kvalitet. Tenke det slik så skulle bilia ha 22k for akslingen og 19k for ytre drivledd inkl. jobben. Tror nok ikke den ytre koster skjorta selv fra bilia egentlig heller.. men det blir selvfølgelig ikke å bruke de med de blodprisene. tror ikke original del fra bmw er laget av romvesener heller, kan umulig være så utrolig mye mere holdbart enn f.eks en fra Spidan. takker for gode innspill og svar fra alle sammen her👍🏻😊 KMT reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Fredag kl. 23:31 Skrevet Fredag kl. 23:31 Vær klar over at BMW bruker samme drivaksler foran på 520d og 550d. Dette kan jo være en årsak til at de ryker. Samme delenr på aksel til 520d og 550d. Vil ikke tro at de er kjempe overdimensjonerte på en 520d, men heller litt underdimensjonerte på 530/550d. Er samme på 3 serie. Samme delenr på 318d som på 335d. Helt tragisk. Xdelete kan spare deg for mye penger. Puken reagerte på dette 1
Puken Skrevet Fredag kl. 23:48 Forfatter Skrevet Fredag kl. 23:48 15 minutter siden, Øyvind L. skrev: Vær klar over at BMW bruker samme drivaksler foran på 520d og 550d. Dette kan jo være en årsak til at de ryker. Samme delenr på aksel til 520d og 550d. Vil ikke tro at de er kjempe overdimensjonerte på en 520d, men heller litt underdimensjonerte på 530/550d. Er samme på 3 serie. Samme delenr på 318d som på 335d. Helt tragisk. Xdelete kan spare deg for mye penger. Sier du det ja, det er jo faktisk helt tragisk😂 får kanskje vurdere xdelete etterhvert, huff.. 😅
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 04:24 Skrevet Lørdag kl. 04:24 (endret) 5 timer siden, Puken skrev: tror ikke original del fra bmw er laget av romvesener heller, kan umulig være så utrolig mye mere holdbart enn f.eks en fra Spidan. Spidan er gkn, gkn lager akslingene for bmw Endret Lørdag kl. 04:26 av Ingvaldsen mr.pingu, Puken og papertiger reagerte på dette 3
TurboJens Skrevet i går, 12:17 Skrevet i går, 12:17 Treng nødvendigvis ikkje kjøpe den billigaste ein finne, eg viste den fra autodoc fordi det var den einaste delen dei hadde, men ex. Koed har jo eit anna alternativ. Eg har god erfaring med Febi deler, og jobben med å skifte det ytre leddet er jo ikkje noko stor jobb. Om du gjere det sjølv er det utvilsomt det billigaste, skal du ha eit verksted til å gjere det bør heller ikkje det koste mange kronene ekstra i forhold til å bytte heile akslingen. Jobben er jo den samme, bortsett fra å banke av den gamle drivknuten, tørke av akslingen, tre på ny mansjett og klemme, pakke den med grease og banke på den nye og stramme klemmene. Eg tenker litt på ressursbruken i verden, kvifor skifte en komplett del når det er berre en liten del av den som er defekt? Desverre så er bransjen blitt slik at arbeidet kostar så mykje at ingen har råd til å tenke på bruken av ressursar. Men i dette tilfellet er arbeidskostnaden relativt liten i forhold til gevinsten. Alternativt en komplett Febi aksling, Å skifte komplett aksling er såpass greitt at det skulle nesten kven som helst klare sjølv, sjå en film på youtube. Klara du å skifte hjula sjølv er du kome veldig langt, veldig lite ekstra som skal til for å skifte aksling. Iv3rs3n reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet i går, 12:59 Skrevet i går, 12:59 41 minutter siden, TurboJens skrev: Treng nødvendigvis ikkje kjøpe den billigaste ein finne, eg viste den fra autodoc fordi det var den einaste delen dei hadde, men ex. Koed har jo eit anna alternativ. Eg har god erfaring med Febi deler, og jobben med å skifte det ytre leddet er jo ikkje noko stor jobb. Alt som ikkje er original leverandlr er som regel like dårlig, febi er ikkje unntak Øyvind L. reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 6 hours ago, TurboJens said: Eg tenker litt på ressursbruken i verden, kvifor skifte en komplett del når det er berre en liten del av den som er defekt? Desverre så er bransjen blitt slik at arbeidet kostar så mykje at ingen har råd til å tenke på bruken av ressursar. Men i dette tilfellet er arbeidskostnaden relativt liten i forhold til gevinsten. Akkurat det er ikke noe problem i dette tilfellet, stikkakslinger en kjøper virker å være overhalte deler mye. Og det er pant på disse, så sender du inn den gamle til der du kjøpte den nye (i alle fall hos Autodoc), får du noen hundrelapper igjen. Og vipps har man bidratt til resirkulering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå