Gå til innhold

Melding "Drivetrain. Check soon". Partikkelfilter begynner å bli tett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk melding "Drivetrain. Check soon" i displayet på min 2012 F10 525d. Etter feilsøking hos BMW (Hedin Automotive) fikk jeg beskjed om at partikkelfilteret har begynt å bli tett.

De ville ikke prøve å regenerere DPF fordi det muligens bare kan være en midlertidig løsning. Men jeg har fått tips om å kjøre motoren på 4000-4500 omdreininger i noen mil for å virkelig varme den og "tvinge" skikkelig regenerering. Mulig dårlig beskrivelse fra min side, men kort fortalt, kjøre den på nesten maks turtall noen mil, når tanken er halvfull så fylle på DPF rens og så kjøre tanken nesten tom ved langkjøring.

Jeg kjører jevnlig langt nok til at regenerering skal skje og jeg hører ofte at det skjer når jeg har parkert så jeg er litt overrasket over at partikkelfilteret begynner å bli tett. Mulig det skjer over tid uansett?

Syns dere at det høres ut som noe fornuftig å prøve før jeg evt. bytter partikkelfilteret (det koster jo 30 tusen så jeg vil gjerne prøve alt først), og hvor lenge hadde dere turt å kjøre den bilen på 4000+ omdreininger? Den bør jo tåle det, men jeg får litt vondt innvendig av å ligge nært rødfeltet over tid.

Setter pris på alle svar :)

Skrevet

Det er jo ikke turtall alene, men last. Som å kjøre lange oppoverbakker. 3000-3500 rpm kan være nok, trenger ikke å ha bilen på turtallsperra. 

Spørsmålet er hvor langt har bilen gått og er eller har den vært trimmet? (fører typisk til mer belastning på DPF). Rens og regenerering hjelper mot sot, men aske får du ikke ut på denne måten. DPF som ofte må regenereres kan også ha andre årsaker enn alder og km-stand, som følge av slitasje og feil på øvrige komponenter på motoren.

Skrevet (endret)

Bilen har gått nesten 159.000 og er ikke trimmet. Feilsøkingen viste kun feilkode på DPF og jeg vet ikke om noen andre feil på bilen. Servicer har blitt fulgt siden bilen var ny, alle hos BMW. Jeg har hatt bilen i 5 år, men jeg aner jo ikke hvordan forrige eier kjørte den. Men etter hva jeg vet så er det ingen andre feil på bilen, i så fall er det noe som ikke gir varsel eller feilkode.

Endret av Bala87
Skrevet

Blir denne 88 grader ? Har den glødefeil? 

kjøp dpf rens som du fyller på tanken, ellers blir det vanskelig å få høy eksostemp i norge uten å bli veldig førerkortløs. 

Skrevet

Ingen glødefeil. Temp-måler for olje viser 100 grader.

Spørsmålet mitt er vel om det kan hjelpe å kjøre på høyt turtall og å fylle på DPF rens.

Jeg kan velge gir og så kjøre E6 opp og ned. Så høyt turtall og høy eksos temp er ikke et problem uten å miste  førerkortet :)

Skrevet (endret)

Eller plukk av filteret og få det renset. Da blir det nesten som nytt igjen. Google DPF rens så finner du firmaer som har maskiner som renser de. Har gjort det på mitt filter. Det ble som nytt igjen.

Jeg brukte dette firmaet.

https://www.apkreman.no/

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Prøv Wurth sin DPF-cleaner, fungerer fjell!

Har rensket opp i 2 filter nå i vinter. Kjør bilen skikkelig varm, så spray inn i slangen fra filter til mottrykksensor. Umiddelbar virkning. Gikk fra 50mbar mottrykk på tomgang og til 8 mbar etter en kjøretur med dette middelet. 

Kjørte dette på 530'n før jul og 320d'n nå i forrige uke, begge ble helt iorden 👍 Må nok slette feilkoden som ligger inne for at den skal begynne å regenerere igjen da.

Skrevet
25 minutter siden, Otis skrev:

Denne typen 😊

https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/Partikkelfilter-rensemiddel-diesel/31223009011601.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/

Tok av slangen som går fra DPF til trykksensoren som sitter montert på siden av motoren (sitter med en strips rundt). Sprøyter så rett inn i filteret via slangen. Viktig at motor/eksos er rimelig varm før man gjør dette. 

Riktignok kun på M57 og M47 jeg har gjort dette, usikker på om det er høvelig likt på N/B motorer.

Skrevet

Det er lurt å sjekke mottrykk og evt. feilkoder med den rimelige diagnoseskanneren alle med BMW bør/må ha. Jeg sjekker jevnlig at ingenting er galt før og/eller etter hver lengre kjøretur for å unngå overraskelser.

dpf.thumb.jpg.2ff5ef8ac58b32c3fc65b35b018ce992.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...