Øyvind L. Skrevet Lørdag kl. 21:50 Skrevet Lørdag kl. 21:50 (endret) I går var det -9 grader her nede på Sørlandet og da la jeg merket til at temp måleren i instrumentet sank når den sto på tomgang. Temp måleren lå på sin normale plass(50% av skalaen) også parkerte jeg. Sto på tomgang i 10 minutter og da sank temp måler ned slik som bildet viser. Motor har fjernet EGR og DPF. 2018 335d. Til dere som har samme bil eller samme motoren. Er dette normalt eller snakker vi dårlig termostat nå? Den stiger opp igjen etter å har kjørt en stund. Har ikke sjekket faktisk temperatur med diagnose. Endret Lørdag kl. 21:52 av Øyvind L.
ahj Skrevet i går, 10:49 Skrevet i går, 10:49 Har du sjekket hva livedata sier når det skjer? Høres ut som om termostat bør byttes om den går så mye opp å ned.
Øyvind L. Skrevet i går, 12:40 Forfatter Skrevet i går, 12:40 1 time siden, ahj skrev: Har du sjekket hva livedata sier når det skjer? Høres ut som om termostat bør byttes om den går så mye opp å ned. Som jeg skrev, nei har ikke sjekket det. I dag er det +3 grader så får ikke testet..
maggi1810 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Bilen gikk på tomgang med varmeapparatet på? En diesel lager ikke så mye varme kun på tomgang. Høres ganske normalt ut for min del. Med -9, varmeapparatet på, tomgang. Øyvind L. og E.C. reagerte på dette 2
Øyvind L. Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden 1 time siden, maggi1810 skrev: Bilen gikk på tomgang med varmeapparatet på? En diesel lager ikke så mye varme kun på tomgang. Høres ganske normalt ut for min del. Med -9, varmeapparatet på, tomgang. Varmen står på auto uten AC aktivert. 22 gr..
E.C. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Støtter varmeapparatteorien. Det er vel snakk om stasjonsvogn hos deg også? En del mer ting å varme opp og ikke minst mer overflate for varmen å lekke ut gjennom. Jeg merker at det suges ut en del varme av motoren på min E61 med M57. På tomgang genererer man nesten akkurat nok varme for å holde varme i kupeen. Har også testet at med varmeapparatet stilt inn på minimum så blir motor mye raskere varm. Jeg prøvde å sammenligne litt med E60-en det lille jeg har kjørt den på vinteren og der virket det å være mindre varmetap ved stans på tomgang.
Øyvind L. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden (endret) Er stasjonsvogn ja.. Og som du sier så merker man at det er mer varmetap i en stasjonsvogn enn i en sedan. Merker det godt når det er veldig kald ute. Helt sikkert normalt at temp faller når det er så kald, men jeg har jo kjørt E87 og E90 de siste 10 årene og de har jo ingen visning av noen temperaturer så da tenkte jeg aldri på det. Nå som jeg endelig har fått en viser å kikke på så kan man ikke la være å lure på om dette er normalt. Og hvis dette er vanlig så kan jeg fint leve med det. Endret 7 timer siden av Øyvind L.
*MrB* Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 10 min tomgang har jeg aldri hatt som jeg kan huske, men de gangene den står noen minutter i kaldt vær kan jeg ikke huske å ha sett at måleren faller ned fra «50%». Men har aldri hatt noe annet enn sedan heller.
Otis Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg synes det høres litt mye ut, men jeg har ikke 335d i utgangspunktet. For moroskyld, så kan jeg jo røpe at når det -9 grader ute, så oppnår jeg aldri over 80 grader på oljen på min M57 i E70, når jeg kjører "vanlig" uten tilhenger. Dvs i 50 sone og litt 70/80 soner. Og om jeg kjører veldig pent, så dropper olje temperaturen min til rundt 75-72 grader, mens jeg kjører. Selvom kjølevannet er 80+ grader.
Øyvind L. Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 53 minutter siden, Otis skrev: Jeg synes det høres litt mye ut, men jeg har ikke 335d i utgangspunktet. For moroskyld, så kan jeg jo røpe at når det -9 grader ute, så oppnår jeg aldri over 80 grader på oljen på min M57 i E70, når jeg kjører "vanlig" uten tilhenger. Dvs i 50 sone og litt 70/80 soner. Og om jeg kjører veldig pent, så dropper olje temperaturen min til rundt 75-72 grader, mens jeg kjører. Selvom kjølevannet er 80+ grader. Jeg har ikke sjekket oppløsningen på viseren i instrumentet. Kan jo hende den gir mye utslag på små endringer. Vi kan vel konkludere med at temp synker når det er veldig kaldt i alle fall. Jeg skal bytte termostat og termostathuset når vinteren er ferdig. AC radiatoren er helt oppspist så den må byttes. Siden jeg da har ute radiator osv så bytter jeg like godt vannbumpen og termostaten. Og hva jeg kan se så finnes det ikken noe termostat til oljekjøler på denne motoren. Oljekjøleren er vel vannkjølt. Otis reagerte på dette 1
Otis Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Du har jo en veldig god plan på dette med vedlikehold og holder en høy linje på slikt! Jeg har stor tro på prosjektet ditt til sommeren Øyvind L. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå