Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sliter me at min BMW E60 svinger litt av segselv under kjøring og er ustabil, har søkt litt rundt dette og kommer frem til at det kanskje kan være dårlig foringer i bærearmene, men før jeg kjøper nye ønsker jeg å høre om noen har erfaring me dette fra før. Jeg har så og si nettop byttet til sommerdekk og hatt firhjulskontroll, verkstede sa de ikke hadde sett noe gale med dempekomponentene. Noen som har noe inspill? 

Takk på forhånd:)

Skrevet

At bilen styrer tilfeldig av seg selv, høres ut som det man kaller for sporing. Og det skjer så og si på alle biler pga ujevn veibane.

Kan dette stemme?

Skrevet

Har erfart dette med enkelte billigdekk, samt ved stort avvik på innpress. Ta ein testtur med vinterhjula? Dersom problemet forsvinn då så kan det jo vere sommarhjula som er problemet. Feks stort avvik på innpress.

Skrevet

Som nevnt over: Hvilke felgdimensjon har du? (Størrelse, bredde og ET). Og hvilke dekk? Dersom verkstedet har friskmeldt forstillingen din, så er det nok hjulene. Betyr også noe hva slags vei du kjører på. Blir veibanen ille nok sporer så og si alle biler.

Skrevet
16 minutter siden, Otis skrev:

At bilen styrer tilfeldig av seg selv, høres ut som det man kaller for sporing. Og det skjer så og si på alle biler pga ujevn veibane.

Kan dette stemme?

Ja både og, har ikke hatt dette probleme tidligere, då kjørte bilen bent som en linje:)

Skrevet (endret)
34 minutter siden, *MrB* skrev:

Som nevnt over: Hvilke felgdimensjon har du? (Størrelse, bredde og ET). Og hvilke dekk? Dersom verkstedet har friskmeldt forstillingen din, så er det nok hjulene. Betyr også noe hva slags vei du kjører på. Blir veibanen ille nok sporer så og si alle biler.

Hei, har 245/40ZR18 bak og 245/40ZR18 framme. Kjører på alle mulige veier, føler at den alltid sporer.

Endret av Feliximo
Skrevet
20 minutter siden, Feliximo skrev:

Hei, har 245/40ZR18 bak og 245/40ZR18 framme. Kjører på alle mulige veier, føler at den alltid sporer.

Det har en del og si på felger også, om det er riktig ET for eksempel, men jeg har også hatt dekk tidligere som har sporet mye, så selve dekktypen kan også ha noe og si.

Skrevet
12 minutter siden, Haug530D skrev:

Det har en del og si på felger også, om det er riktig ET for eksempel, men jeg har også hatt dekk tidligere som har sporet mye, så selve dekktypen kan også ha noe og si.

Ja, kjøpte de billigste dekkene hos dekk 1, Har Styke 135M felger, vet ikke om det har noe å si iforhold til dekk dimensjonen.

Skrevet
7 minutter siden, Feliximo skrev:

Ja, kjøpte de billigste dekkene hos dekk 1, Har Styke 135M felger, vet ikke om det har noe å si iforhold til dekk dimensjonen.

Style 135M leveres orginalt til E60 så da kan felgene utelukkes, de billigste dekkene hos Dekk1 sier meg ikke så mye, hvilket merke er det?

Skrevet

Hadde en gang 225/45/17 westlake bakdekk på en e36 m3 jeg hadde. Kun bak, hadde annet merke foran. Etter jeg la på de dekka så ble den helt jævlig og kjøre, veldig vinglete over 100. Nesten skummelt😅 la om til et annet billigmerke jeg hadde liggende og problemet ble borte

Skrevet
Akkurat nå, ehaugsnes skrev:

Hadde en gang 225/45/17 westlake bakdekk på en e36 m3 jeg hadde. Kun bak, hadde annet merke foran. Etter jeg la på de dekka så ble den helt jævlig og kjøre, veldig vinglete over 100. Nesten skummelt😅 la om til et annet billigmerke jeg hadde liggende og problemet ble borte

Ja, litt drit å bytte ut nye sommerdekk, men ja det er ikke så gøy å kjøre når bilen lever sitt eget liv😅😅

Skrevet
24 minutter siden, Haug530D skrev:

Style 135M leveres orginalt til E60 så da kan felgene utelukkes, de billigste dekkene hos Dekk1 sier meg ikke så mye, hvilket merke er det?

Er Strada max road rider sine dekk:)

Skrevet
1 time siden, Feliximo skrev:

Er Strada max road rider sine dekk:)

Fant veldig lite om disse dekkene på nett, jeg bruker som regel og styre litt klar dekkmerker jeg aldri har hørt om før grunnet tidligere dårlige erfaringer, hadde engang 2 bakdekk av ukjent merke på e39 og de funket sånn ok, helt til den første regnbygen kom og jeg tuller ikke når jeg sier at det var som å kjøre sommerdekk på isføre, jeg hadde 30km/t gjennom en ganske krapp sving og bilen tok en 180.

Ett annet tilfelle var dekk som gjorde at bilen sporet noe voldsomt.

I ettertid har jeg også noen ganger brukt billig dekk, som Nankang og Linglong men disse har vært helt ok til prisen, vinterdekk der er det kun premium merker som gjelder for min del.

Men oppførte bilen seg slik før dekkbytte?

Skrevet
1 minutt siden, Haug530D skrev:

Fant veldig lite om disse dekkene på nett, jeg bruker som regel og styre litt klar dekkmerker jeg aldri har hørt om før grunnet tidligere dårlige erfaringer, hadde engang 2 bakdekk av ukjent merke på e39 og de funket sånn ok, helt til den første regnbygen kom og jeg tuller ikke når jeg sier at det var som å kjøre sommerdekk på isføre, jeg hadde 30km/t gjennom en ganske krapp sving og bilen tok en 180.

Ett annet tilfelle var dekk som gjorde at bilen sporet noe voldsomt.

I ettertid har jeg også noen ganger brukt billig dekk, som Nankang og Linglong men disse har vært helt ok til prisen, vinterdekk der er det kun premium merker som gjelder for min del.

Men oppførte bilen seg slik før dekkbytte?

Ja den gjor det, men da var dekkene veldig slitt på veldig forskjellihe måter, derfor jeg tok 4 hjulskontroll, men verkstede måtte gjennomføre 2 kontroller for å få fikset opp i hjulstillingen.

Skrevet
Akkurat nå, Feliximo skrev:

Ja den gjor det, men da var dekkene veldig slitt på veldig forskjellihe måter, derfor jeg tok 4 hjulskontroll, men verkstede måtte gjennomføre 2 kontroller for å få fikset opp i hjulstillingen.

Tok du 4 hjulskontroll med utslitte dekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...