Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    19656
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    283

Alt skrevet av Saltkjelen

  1. Grunnen er at et schuko-stikk ikke er designet for store strømmengder med langvarig belastning over tid. Dette ser vi på varmtvannsberedere som nå må direktekobles. For å kunne lade forsvarlig på schuko må det være maksimalt 10A, egen dedikert kurs til dette stikket og jordfeilbryter type B, men dette har du ikke lenger lov til å etablere (forskriftsendring fra 01.01.2022).
  2. Det viser bare at avtaleretten står sterkt i Norge. Vi kjører flere dekningssalg på boliger der kjøpere finner ut at man skal "trekke seg" i etterkant. Det ender som regel opp med en dyr lærdom for folk. At advokatdekningen i innboforsikringen brukes skyldes at dette er et avtalebrudd/kontraktsrettslig brudd.
  3. Det beste alternativet nå til dags er vel DNB mastercard som gir 3% rabatt (4% med SAGA/PB). Når vi er på rundt kr. 20 per liter blir det fort 70-100 øre i avslag.
  4. Det er jo rart hvordan ting blir når det nye referansepunktet blir en G60, men som en av G30-kritikerne, må jeg si jeg føyer meg i rekken bak @Fredrik 90. At det er enkelte degraderinger her kontra foregående modeller kommer totalt i skyggesiden av hva vi ser i dag. En M550i er virkelig noe jeg kunne tenkt meg selv!
  5. 488 er rått, men det jeg virkelig aldri har skjønt med Ferrari er de ekstremt uproporsjonale forholdene mellom hjul og hjulhus/karosseri. Hjul og dekkdimensjon er minst to profiler/tommer for små.
  6. Jeg tenker at dette er marginale ting å ofre tanker og energi på. Dersom krigen blir et faktum, har du tre-fire andre privatbiler stående som enkelt frakter deg og din familie vekk. I utgangspunktet tildeles du erstatning for objektet gjennom statskassen, men akkurat hva som skjer med billån, boliglån, båtlån og så videre avhenger av hva slags omfang krigen blir i. Et langt større problem er nok at huset ditt er i pinneved i det du returnerer tilbake, og ikke det at bilen din står flatklemt av en tanks på E18. På en annen side; et lyspunkt for oss som kjører elbil eller senka 5-serie, er at disse bilene er totalt uinteressant for den norske stat i en krigssituasjon.
  7. Sant nok, men du glemmer at eier nr. 49 får bilen rettet og blir solgt som "strøken M4 uten kollisjonsskade" til eier nr. 50.
  8. Overraskende hel og pen bil! Hadde det vært en norsk bil hadde den rukket å ha 73 eiere på samme km. stand, mangelfullt servicehefte og reell km. stand på ca. 250 000km (differansen fra 250-500 000km skyldes i hovedsak burning).
  9. Det er mulig. Jeg har selv Individuallakk på min bil.
  10. Man kan kode så Driving Assistant Professional skifter fil selv (om bilen har iDrive 8). Hovedforskjellen er, som sanders54 allerede påpeker, at Professional kan styre selv. Det er forskjell i radaren som sitter i grillen blant annet. Driving Assistant Plus (DAP) Driving Assistant Professional (DAPP)
  11. Det må for ordens skyld presiseres at laserlys i all hovedsak er "matrix LED, men med ekstra laser fjernlys". Jeg greier ikke finne datablad for i4 (eller G60), men jeg fant for G30 LCI med laser. "The adaptive LED headlamps, on the other hand, have an L-shaped daytime running light. For this variant, HELLA has developed an LED matrix module with twelve channels that enables dynamic light functions. The individually controllable matrix elements produce an extremely precise and highly variable light distribution for the illumination of the road and thus ensure better visibility in the dark. As a further function, the design of the headlamp with matrix technology also enables the masking of vehicles in front and oncoming traffic. This can be controlled via the glare-free high-beam assistant (BMW Selective Beam). In this mode, the headlamps provide the driver with high beam even when other vehicles are within the illumination range of the headlamps. Within fractions of a second, these vehicles are masked. For the premium variant with laser light, HELLA has integrated a dynamic laser into the headlamp in addition to the LED matrix module. This is also active with partially dimmed segments and then extends the area already illuminated by the low beam. In this way, it supports the typical illumination range of the low beam and still reduces glare for other road users. A characteristic blue design element in the headlamp is a trademark of the premium equipment with laser light source. In both the adaptive LED headlamp and the laser headlamp, the direction indicators are an integral part of the daytime running light icons."
  12. All googling tilsier at HVO100 kan brukes i alle dieselmotorer, men at man likevel henviser til at det må være "godkjent av bilfabrikanten". BMW har først gjort offisielle tester på biler produsert fra 03/2020 og går derfor god for dette på biler produsert etter dette. Biler før har de neppe noen interesse av å teste og "godkjenne". Jeg tror denne godkjenningen i all hovedsak handler om ansvarsfraskrivelse, men at det i realiteten går helt fint.
  13. @mr.pingu Det aller meste av G-serie har ett tåkebaklys, men med unntak av de "tidligste" modellseriene. G30/G31 pre-LCI har på begge sider, mens LCI har på én side. Det samme gjelder så vidt jeg vet G11 pre-LCI samt G01 pre-LCI også. Det er jo toppen av ironi at BMWs forsøk på pengeinnsparing resulterer i at de må produsere seks forskjellige baklykter (10 forskjellige om vi regner med USA) fremfor å bare lage ett sett med baklykter hvor funksjonalitetene kodes etter marked.
  14. Det er vanskelig å bli tatt seriøst når man skal passiv-aggressiv blinke på biler bak med tåkebaklys på én side, så da var det bare å skaffe seg en indre RHD-baklykt. Gud bedre så behagelig det er for OCDen.
  15. Ja, de er en del bredere, men funksjonsmessig like 4-serie og ned.
  16. Nei, det er ikke tilt i øvre del av seterygg, så navnet er fortsatt misvisende (i realiteten er dette bare M-sportsseter slik som 4-serie og ned har). Knapper for lårstøtte og setebreddejustering kan kun foretas fra iDrive.
  17. Høres ut som et kjekt salgstriks av selgeren din. De gamle laserlysene og de nye Matrix LED er tilnærmet like med nærlys på, men laserlysene lyser bedre med fjernlysene på (da laserlysene faktisk aktiveres). Grunnen til at BMW har gått vekk fra laserlys er 1) av kostnadshensyn og 2) at flere markeder (deriblant USA) ikke åpner for full funksjonalitet i laserlysene.
  18. Man kan vel fortsatt bruke Trumf hos Esso som da kan kombineres med DNB MC; 3% + 40 øre (4% + 40 øre v/Saga/PB).
  19. Ja, det er to små AHL moduler, en på hver lykt. Ledningsnettet fra den gamle under hanskerommet legges til LCM2 ja.
  20. Du må fjerne (koble fra) AHL modulen under hanskerommet og få ledningsnettet som går til gammel AHL modul til å gå til LCM2. Deretter følger du instruksene i LCI dokumentet.
  21. Vi har en generell høy terskel for innhold på bimmers, og alt annet/off topic er laget for at man skal kunne diskutere alt annet enn BMW - det være seg husbygging, oppussing, andre bilmerker, dyr, you-name-it. Personlig har jeg nok ikke store interessen av en Toyota-tråd og styrer derfor unna. Tenker det bør være utgangspunktet for de som heller ikke ønsker å lese om emner som ikke interesserer seg.
  22. Du kan ikke sammenligne utvalget du har funnet der med hva BMW forhandleren din presenterer deg. DPFen du for eksempel har funnet frem står det Euro5 på, men din bil med B47 er en Euro6, noe som vitner om at det ikke er helt god kontroll/kvalitet på det uoriginale som er ekstremt billig. Her er veiledende pris på nevnte deler fra GS Bildeler: Nedre turbo: 32 115,- + ca. 2 000,- i pakninger/slanger/rør DPF: 28 751,- Ladetrykksensor: 1 352,- + div. verkstedmateriell og andre ting Totalt kr. 64 218,- i ren delekost + div. verkstedmateriell. Du betaler ca. 35 000,- i arbeid/diagnose.
  23. Det er intet annet enn vakkert, Jostein!
  24. @Bensin Her har du!
  25. Det er lavt (kanskje hakket for lavt), men jeg liker stuket på bilen. Helt sjef!
×
×
  • Opprett ny...