-
Innholdsteller
19655 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
283
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Saltkjelen
-
Marerittbilkjøp - useriøse forhandlere/bilselgere
emne svarte i Saltkjelen sin Øyvind L. i Annet BMW og motorprat
Splittet denne ut fra BMW nyhetstråden da den ikke hørte hjemme der. Man kunne kanskje bruke dette som en dedikert tråd for slike marerittkjøp og useriøse forhandlere/bilselgere? Uansett; jeg leste over denne saken i går og sitter med litt delte inntrykk. Det legitimerer på ingen måte forhandlerens opptreden, men jeg undrer over at det kommer som et sjokk at en 520d med åpenbart uoriginalt eksosanlegg (og som trolig både lukter og støyer vesentlig mye) ikke er i samsvar med kjøretøysforskriftene. Samtidig fremstår det litt rart at man besiktiger en bil - og sannsynligvis hører på stereoanlegget og finner dette tiltalende ettersom dette tilsynelatende ser ut til å være et avgjørende poeng - etterpå klager fordi stereoanlegget plutselig ikke var det man trodde det var. Det er selvfølgelig ikke greit at det er solgt inn som noe bedre (her tror jeg absolutt at bilselgeren har handlet i god tro), men lyden vil trolig ikke endre seg vesentlig som følge av at anlegget nå er et standardanlegg og ikke H/K. -
Altså, hvilken dag! Dette kan jo ikke bli bedre - første modell ut blir Alpina B7 med V8 uten stikkontakt! https://www.topgear.com/car-news/interview/b7-back-bmw-alpinas-first-model-will-be-a-non-hybrid-v8-7-series
-
Jeg er helt enig. Dette er virkelig et steg i riktig retning hva gjelder BMW design. Nå gjenstår det bare at vi får flere modeller i denne designretningen uten at bilen må hete Alpina og koste 2-3-4MNOK.
-
Nå snakker vi! Dette er noe annet enn det generiske Neue Klasse. Interiøret er en forfinet versjon av G70 LCI. Det er vesentlig bedre, men langt fra perfekt.
-
Noen firma som lager diverse karosserideler på forespørsel?
emne svarte i Saltkjelen sin Haug530D i Teknisk
Ja, det har blitt en gjenganger nå og når man vennlig påpeker dette kan de påspandere seg 10% i avslag - som fortsatt er langt høyere enn hva det koster nytt. Dessverre har dette skjedd som følge av at forsikringsselskapene pålegger bil- og bilskadeverksteder å kjøpe brukte deler. Finnes delen brukt, skal den som hovedregel benyttes. Dette har gjort at bilopphuggerne nærmest har priset deler til værs og foretrekker salg til profesjonelle ettersom de betaler "hva som helst" grunnet påleggene fra forsikringsselskapene. Et annet interessant perspektiv er hvor mye gode deler som egentlig går i søpla. Jeg får også plukke deler selv fra noen huggere og begrunnelsen deres om at de ikke tillater dette hos alle er at de ender opp med så mye deler som blir ødelagt fordi folk demonterer "med øks". Dette fremstår som ironien selv når det ligger hjulsett og vrakdeler kastet inn i interiøret som gjør at seter, dørtrekk, midtkonsoll og annet verdifullt utstyr er ødelagt. Når de har hatt delen litt for lenge på lager (til en for høy pris, selvfølgelig), så blir denne delen slengt inn i bilen i det den blir klemt flat fremfor at de heller får litt rullering på lageret og bidrar til sirkulærøkonomi. -
Noen firma som lager diverse karosserideler på forespørsel?
emne svarte i Saltkjelen sin Haug530D i Teknisk
Jeg tviler dessverre på at en bilopphugger kommer til å ta seg bryderiet med å kappe ut en slik til en normal pris. Prisene de opererer med nå har blitt ekstreme som følge av krav fra forsikringsselskapene, og det har vært flere tilfeller der de ikke engang gidder å skru ut en del til «noen hundrelapper», og hvis de først gjør det tar de 1000kr i frakt og arbeid for det som var gjort på fem minutter. Det har blitt helt håpløst. Hva med å høre med en karosserilinje på en videregående skole om dette kunne vært et prosjekt for de? -
-
Det aller meste er i utgangspunktet likt på en Z4 M40i (B58D) i Europa og Norge. Forskjellen å spore i ETK er et komplett forskjellig eksosanlegg. Alt fra katalysator til bakre eksos har forskjellige delenumre, noe som tyder på at de har et mindre invasivt eksosanlegg i USA kontra det europeiske med EU6 krav. At det er annen effekt i USA skyldes nok en kombinasjon av annen eksos og programvare. Det var tilsvarende for G12 M760i/Li LCI, der modellen fortsatte med 610hk i USA, mens den ble dratt ned til 585hk i Europa grunnet EU6 - også her med andre katalysatorer. At amerikanerne har fått "galgenfrist" til høsten, før BMW bestemmer seg for hva som skjer videre med G29 Z4, stemmer heller ikke. Bilen tas ut av produksjon så fort kalenderen viser juni. G29 Z4 gikk som kjent ut av produksjon i det vi bikket 1. april.
-
-
Nei, jeg tror heller ikke at man ser en boost i salget på en etter hvert utgående modell, men jeg tror likevel iX tallene kommer til å stå seg greit mot iX3 de neste årene den skal henge med. Det skal imidlertid bli spennende å se om iX5 lever opp til forventningene. G65 har store sko å fylle når det gjelder G05 og iX.
-
iX3 tallene lever av nyhetsinteressen (det er alltid noen som skal ha det nyeste uavhengig produktets kvalitet) og utlevering av bestillinger gjennom 2025/2026, og gir sånn sett et særdeles kunstig bilde av iX vs. iX3.
-
@Dusy Man kan mene mye om iX og mye (det meste) er (har) faktisk (vært) berettiget. Med LCI føler jeg imidlertid at mye av det skjeve inntrykket har blitt rettet opp. Det som dog er interessant med iX, er at denne ble konstruert i en tid der bilfabrikantene drev med maktdemonstrasjon. I20 iX er en bil som viser teknisk dominans - slik som med I01 i3 og I12/I15 i8. Sammenlignet med en NA5 iX3 50 xDrive fremstår faktisk en I20 iX xDrive60 som et rent så lite "kupp". Det skiller rundt 150-180 000 kr i bilpris på to fullutstyrte utgaver, men sistnevnte har da utstrakt bruk av carbon i karosseriet, Bowers & Wilkins, 2 500 kg hengervekt (mot 2 000 kg), luftfjæring på for- og bakaksel, integral active steering etc. Den bærer riktignok på litt eldre "elektrisk teknologi" der spesielt ladehastigheten er dårligere, men med 700 km rekkevidde skulle vel uansett behovet for å stå langs ladestasjoner i hytt og pine være unødvendig. Kan man leve med noen få tusen kilometer på baken og ikke muligheten for å dra av duken selv, så kan man kjøpe en nesten ny iX xDrive60 for samme prisen som en eskeny iX3 50 xDrive. Jeg vet i alle fall hva jeg ville gjort.
-
Lekkasjer krever lupe. Dessverre kan det se ut til at det er AI på gang. Jeg får i alle fall ikke avslutning på bagasjelokket til å stemme.
-
I disse AI-tider er det vanskelig å si hva som er reelt og ikke, men her er det som angivelig skal være noen lekkede bilder. Om disse er relle, er det i alle fall tydelig at BMW henter inspirasjon fra Skytop og Speedtop. La oss inderlig håpe at dette ikke bare er "tullebiler" som kun blir produsert til et knippe mennesker.
-
Trist! Det er seige tider om dagen, og det vil ikke bli bedre med det første heller, dessverre.
-
Det overrasker meg at AC-Schnitzer kommer med noe nytt, når de har annonsert at de legger ned mot slutten av året? Har de muligens fått ny giv eller nytt eierskap som viderefører merkevaren?
-
Vi ønsker ikke skille på aldersgrupper eller modeller, rett og slett fordi det vil føre til noen svært aktive underforaer og noen som praktisk talt vil bli døde. Dagens løsning er en fin harmoni mellom alt.
-
15. mai - Vision Alpina Concept. Det er direkte deilig å se det som tilsynelatende er full fravær av Neue Klasse.
-
BMW insider bekrefter mer eller mindre at "20d" nå blir sekssylindrede motorer i forbindelse med overgangen til Euro7. Den første modellen som går over er G45 X3 20d og får en nedtunet B57 med "205hp" - 204 eller 211hk? Vi er i alle fall tilbake på effekten til en E46 330d eller effekten til en E70/E71 X5/X6 30d og F01 730d med utstyrskode 843 Power Reduction. Videre følger G60/G61 520d og senere G50 320d. Endringen ser ut til å skje fra 03/2027.
-
Gratulerer (med blå i4), @Dusy. Stas!
-
Ja, det er ikke ofte en kan se i regnskapstallene når enkelte kunder handler bil. Underskuddet her samsvarer vel sånn ish med hva det har vært i garantireparasjon på de siste Porschene?
