Jeg er fersk EL bil bruker. Har i4 M50 og kona har en 225xe ladehybrid.
Spenningen var ganske stor på hvordan utgiftene til lading ville være kontra drivstoffutgifter.
Utgiftene og forbruket for diesel og bensin gjennom ett år hadde jeg jo veldig god kontroll på.
Min 740xd som brukte ca. 0,75 til 0,85 l/mil på langkjøring med full bil og bagasjerom og mellom 1,2 og 1,5 til og fra jobb (8 minutter kjøring) ga ett totalforbruk på ca. 2500 liter drivstoff i året. Tar man ett snitt her jeg bor på 20,- pr. liter så blir det jo 50000,- i året.
Jeg fikk min i4 25. januar i år og kjørte altså min 740xd frem til da. Til nå i år har jeg ikke passert 500 liter drivstoff.
Det vil si en besparelse på over 2000 liter i året. Ca. 40000,- Jeg kan jo runde ned til 30000,- for å være nøktern, jeg prøvde jo å fylle på de billigste dagene, men å komme under 20,- pr. liter er ikke lett.
Jeg kan si at strøm regningene har ikke steget med 30000,- Jeg kan egentlig nesten ikke merke økning selv om jeg lader hjemme over 90% av tiden. Så om det koster 2,4 eller 8,- pr. kW/t spiller egentlig ingen rolle de få gangene jeg "tanker" utenfor hjemmet. For de som må lade borte hele tiden så vil en ladeavtale uansett redusere prisen betydelig om man sjekker rundt litt. Jeg har prøvd å bruke IONITY til 1,99 pr. kW/t for det meste, ellers BMW avtale til 5,29. Nå er vel Tesla billigere selv uten avtale. NAF gir også en del rabatter.
Lykke til