-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
-
Har sansen for mange forskjellige sedaner, men de fleste av de går under kategorien mellomklasse. Av de større ( for sin tid ) og mer luksuriøse sledene har jeg sansen for Mercedes W116, W126 og selvfølgelig E38. W116 var sjef på 70-tallet, W126 var den foretrukne på 80-tallet mens E38 var det råeste på 90-tallet. Fra den moderne æra synes jeg Mercedes W221 er en veldig attraktiv bil. Fra USA vil jeg trekke frem 1995-1997 Lincoln Town Car - et elegant og klassisk design på et old school-tema. Samt siste generasjon ramme-Caprice 1991-1996 (dog ikke en luksusbil). Den kommer ofte i toppen på kåringer over verdens styggeste biler, og ble slaktet under lanseringen i 1990. Men jeg har alltid vært svak for modellen, både 1991-1992 grunndesignet med de sære hjulbuene, facelift 1993+ og verstingversjonen Impala SS.
-
-
I flere år har jeg observert en lokal kar i bygda som cruiser rundt i en litt lurvete 911 SC, har til og med sett den utenfor Kiwi i desember. Men har aldri hatt anledning til å slå av en prat med han før i dag da jeg tilfeldigvis møtte på han da vi begge var ute på måfå uten mål og mening. 911en er en 1983 (første årgang av 911 cabriolet) euro-modell som ble eksportert som "gray market" til USA som ny, men importert tilbake til Norge i 1986. Kanskje en person innen oljebransjen i Houston eller lignende (?) som tok den med seg hjem da den er førstegangsregistrert i Stavanger. Uansett er det en artig bil som han har eid nå i drøye 16 år. Det meste av karosserideler har blitt byttet i løpet av årene, girkasse overhalt og motor er byttet ut med en trimmet 3.6l på ca 300hk fra 964. Bilen har fått seg noen runder rundt Våler, og for et par år siden kjørte han tur-retur Madrid med den. Så den er ikke noen garasjedronning... Legger ved noen bilder av sleden (inkludert kreative luftinntak i front samt bakvinge som fikk et nytt "service-hull" for oljepåfylling da motorluka ikke ville opp når den trengte påfyll....
-
Er selv en aggressiv sjåfør (bruker fjernlys, horn med mer støtt og stadig), men har ikke lagt merke til at andre trege sjåfører bruker dashcam. Dog har jeg lagt merke til at amerikanske Dashcam-brukere tiltrekker seg oppmerksomhet - dvs at de ofte skaper situasjoner ut av ingenting kun for å få det på dashcam. Så jeg tviler ikke på det du sier...Det er nok en del, spesielt elbil-sjåfører her i Norge, som bruker denne taktikken for å provosere frem situasjoner.
-
Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
emne svarte i Werther sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
Da er tydeligvis ikke jeg helt oppdatert (ikke at det er noe nytt) ESS gikk jo for å være bra greier for en del år tilbake. Men må innrømme at jeg ikke har holdt helt koll på dem de siste årene. -
Eurotrip 2021 | Biltur gjennom Europa med fru.
emne svarte i Werther sin håk i Alt annet / Off topic
Du må nok regne med mye trafikk og til tider kø i hele perioden juni-juli-august så lenge du kjører i populære turist-områder. Men det er ingen krise, kommer helt an på hva man er vant med fra før. For min egen del er jeg opptatt av å kjøre bil. Så det å kjøre mange mil i Europa er for meg bare kos, jeg er ikke typen til å gå rundt i random bysentra mens jeg studerer arkitektur, design, mat & drikke etc. Byferie er ikke helt meg...Jeg vil helst kjøre bil. For øvrig er bilferie som regel dyrt. Mye dyrere enn å tilbringe 2 uker på Mallorca. Dog, det beste med bilferie er at man ikke MÅ planlegge. Mange på Bimmers skal helst ha 14 dager plotted in i Google Maps med Hotel og alt, men personlig liker jeg å bare druse på inn i solnedgangen fra dag 1, også tar vi det derfra. Hele moroa med bilferie er å ta ting litt på sparket og finne motell/hotell underveis mens man er på veien. Det er jo hele sjarmen. -
Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!
emne svarte i Werther sin Fredrik 90 i Bilder og filmer / Show-off
ESS og TRF går vel for å være de beste i Norge når det kommer til trimming/tuning av BMW. For en del år siden hadde jeg en sjef som lærte meg noe viktig - dette var noe han gjentok flere ganger og det satte seg i minnet mitt og er noe jeg lever etter hver eneste dag i arbeidslivet: Enten gjør du ting skikkelig/100%, eller så gjør du det ikke i det hele tatt. Ikke gjør ting halvveis. Problemet med å gjøre ting halvveis er at de oftest biter deg i ræva og lager masse merarbeid. Bedre å bruke penger, energi og i dette tilfellet TID for å få ting ordentlig med engang. -
Det var enda godt du oppklarte dette mysteriet. Fugle-motivene samt stalker-knipsingen på motorveiene gjorde at jeg mistenkte at du kjørte "Airwolf", alltid klar til å skyte ned gamle Corvetter og Ferrarier hvis det behager deg.
-
Noen som så denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190670409 Veldig spesielt å kjøpe en speller ny E36 320iA Cabriolet i 1998 for så å avskilte den etter bare 4 år og la den bli stående. Blir litt nysgjerrig på historien til bilen og hvorfor eier og/eller familie/arvinger tar slike valg.
-
-
Må si meg enig med @Ove67 Innvendig solskjerming reduserer mer enn 20%. Har hatt sol hele dagen i årevis, og merker en enorm forskjell på om jeg drar for gardinene eller ikke. Har ingen ekstra utvendig eller innvendig solskjerming. Naboen som har samme solforhold sier det samme - gode, gammeldagse gardiner funker fjell mot sol. Jeg vet at gardiner er "ut" blant eiendomsmeglere og fiffen som vil at boligen skal se ut som et utstillingshjem på Bygdøy, men fakta er at GARDINER faktisk funker mot sol, og det mye mer enn 20%. Bimmers er ikke riktige stedet for å markedsføre solskjermingsutstyr.
-
-
Litt tidlig å si. Jeg har kun kjørt den 20 mil på langkjøring... Men den er veldig enkel og lett å sette seg inn i - du setter deg inn og kjører av gårde. Rett og slett. Du trenger ikke flysertifikat for å frese avgårde i denne rakkeren. Typisk japansk (og det er noe av det jeg liker best med eldre japser) - de er ekstremt lettkjørte og lette å ha med å gjøre. Bilen går ekstremt pent og stille på tomgang med veldig lite støy fra motor. Lett og grei girkasse (ikke like kort og bra som tilsvarende Toyota fra 1985+ dog), men har ikke kjørt gris med den enda. Relativt treg og kjip i ytelse, men den akselerer greit i motorvei-hastigheter og har helt OK dreiemoment i 100 km/t mtp at den egentlig kun har 110NM. Bilen fortjener definitivt et sett med 185/60/14" eller 195/50/15" da 155-dekk på 13" blir i overkant sykkeldekk på denne. Hvis du er ute etter en gammel Honda morro-bil må man nok opp på 1989+ CRX med 1.6i på 124hk. De er betydelig friskere i ytelse og med et pent design.
-
Hehe, du er definisjonen på alle mekanikeres verste mareritt! Forsåvidt alle som jobber med bil eller andre håndtverkere...Drømmen er å ha en pirkete kunde fra helvete gående i hælene på deg mens du jobber! No offence Fredrik, jeg skjønner hva du mener. Er bare at for alle andre vil du fremstå som kandidat til årets kukk of the year. Edit: Du burde unngå å kalle andre for "min venn". Folk liker ikke å bli snakket ned til som om de var huleboere. Det er ingenting i veien med å argumentere og konfrontere - jeg gjør det hele tiden i mitt liv. Men jeg unngår å undervurdere folk med å kalle de "lille venn", "min venn", "gutten min", "jenta mi" etc, for det er ganske provoserende å høre uansett kjønn, rase og alder....
-
Fredrik90 har alltid mange gode poenger - BMW er flinke på å kombinere flere gode egenskaper, det har de alltid vært. Dog, og da spesielt de siste 10 årene, så sitter jeg med en følelse av at BMW AG har ditt utsagn som ledestjerne innad i Munchen...
-
BMW 1 serie lekkasje problem/dugg! (Endelig løst!)
emne svarte i Werther sin Bimmernew i Annet BMW og motorprat
Siden du spør om tips: Jeg fikk problemer med fuktighet og dog på innsiden av frontvinduet forrige vinter. Jeg sjekket etter vannlekkasjer i gulvteppet til jeg ble blå i trynet før jeg oppdaget fukt i taktrekket ved A-stolpen - og dette var på en bil uten soltak. Med andre ord hadde jeg en vannlekkasje inn i bilen ved frontvindu/venstre A-stolpe som gjorde en del av taktrekket fuktig. Som EC sier, sjekk alt av interiør for fukt før du bruker masse penger på andre ting. -
Personlig har jeg aldri eid BMW med sotede glass, men jeg hadde 2 stykk Mondeo firmabil og en Focus firmabil med sotede bakvinduer/bagasjeromsglass, og det funket veldig bra. Mindre oppvarming fra sola når bilen har stått parkert, ser bedre ut i tillegg til mindre innsyn. For min del betydde det at folk ikke så hvor overfylt bagasjerommet mitt var av skrot opp til taket til enhver tid - det så rett og slett mer ryddig ut fra utsiden. Så for min del er det et must med tilsvarende sotede vinduer igjen hvis jeg skal ha en moderne stasjonsvogn. Dog ELSKER jeg soltak - det beste jeg vet er å se opp på nattehimmelen mens jeg cruiser eller å få masse dagslys inn i kupe. Så en bil med sotet soltak/glasstak hadde vært en dealbreaker
-
Interessant tråd ja. Og jeg hadde ikke fått med meg at Furubakken Bekkestua hadde lagt ned, byttet navn og flyttet ned til E18, så jeg lærte mye nytt her i dag. En bekjent av meg som jobbet på Toyota i årevis hadde en god historie om en lærling som utførte oljeskift på en da ganske ny og fresh MR2. Problemet var bare at lærlingen glemte å fylle på ny olje etter å ha tappet av den gamle....Så bilen kom vel ut porten og litt borti gata før det sa "KÆNG" og motorhavari. Et oljeskift til 3000kr ble plutselig dyrt for Toyota når de måtte skaffe ny motor. Det engelske uttrykket "assumption is the mother of all fuckups" passer vel bra i slike situasjoner....
-
Når man snakker om eldre, ukompliserte biler uten innebygd IT.... Vi har jo med ujevne mellomrom diskutert eldre Honda her i tråden (og off topic-tråden) og en del av de interessante og artige modellene de hadde i sortimentet fra midten av 80-tallet og frem til 2000ish (CRX, Integra, Civic GTI/VTI, Prelude, Accord, NSX, S2000 etc). En god stund har jeg hatt lyst på en eldre 80-talls japse og har surfet på finn etter ymse Toyota, Mazda og Honda. Tilslutt slo jeg til på en 1984 Honda Civic 1.3 (med 71 illsinte giraffer) som dukket opp til salgs. Bilen har kun hatt en eier, en meget sprek og oppegående kvinne på 92 år (men som ville gi seg med bilkjøring mens leken var god...), og har bare 88000km på telleren. Jeg digger hvor enkel denne bilen er - muskelservo, sveivevinduer, manuell choke, bittesmå 13"-felger og kompakt og lett - vognkort-vekt sier 805kg, men på vekta med 3/4-tank tikket den inn på 840kg uten fører. Av høydepunktene kan man nevne kassettspiller, skvettlapper og 5-trinns kasse. Samt at piggdekkene fortsatt holder på luften på tross av at de er fra 2001. Den er også bra for rust - en liten rustflekk på bakluka og litt rust nede på passasjerdøra. Lite vinterkjørt samt at understellet fikk en oljebehandling i 2014. Gikk gjennom EU-kontroll med null anmerkninger. Men gammel bil er jo gammel bil, så noe påkost må den nok ha etterhvert. Førstepri blir ny clutch og etterhvert registerreim/vannpumpe samt en ny oljebehandling av understell. Sammenlignet med min Caprice er denne 1100kg lettere, 1,7m kortere og nesten 40cm mindre i bredde...Selv Z3en er stor og tung i forhold til Civicen. Fikk med en del kassetter på kjøpet (VG-lista, Roger Whittaker, Dr Hook, Olav Stedje med mer) , så på vei hjem satt jeg og rocket hardt til Dr Hook. Fikk også med en pute tilhørende bilen som eieren hadde brodert i 1985 når bilen var nyinnkjøpt. Noen bilder av gliset:
-
En E60 M5 er ingen god "investering" med mindre du får den i god stand til 150k. Historien viser oss at eldre 3-serie holder verdien best, samt at eldre 5-serie med manuell kommer krypende 10 år etter. E92 M3 er det beste valget da 3-serie Coupe med stor motor er ettertraktet og holder verdien mye bedre enn 5-serie uansett motor/gir. Dessuten er det gøyere å ha en Coupe som kosebil/søndagsbil istedenfor en "vanlig" sedan.
-
Det hender jeg sitter på youtube i noen timer og titter på gamle klipp fra Johnny Carson Show fra 70-tallet. Koser meg skikkelig. Jeg har også sett på en del av de toppfart-videoene den kanalen legger ut. Er lite inte interessert i superbiler, og det er mer interessant å se toppfart-tester av eldre 70/80/90-talls MB og BMW. Mener han har en video hvor han pusher en 1972ish Merce 350SE opp i 220km/t over tid, og bilen går som på skinner. Hadde en eldre lærerinne på ungdomsskolen som kjørte en da forholdsvis ny 190D 2.5. Den skilte seg ut på den lille parkeringsplassen - ikke fordi den var flashy, men fordi bilen hadde en eim av kvalitet og sober luksus. Den hadde kanskje sveivevinduer, manuell klima, manuelt soltak etc, men den hadde den gode følelsen som ikke alle bilprodusenter klarer å bygge inn i modellene sine.
-
I perioden 1998-2002 var Mazda MX-5 NA hot shit her til lands og ble bruktimportert i stor grad pga avgifter, men en del av de som importerte disse syntes ikke det tok seg ut med skiltet rett på fronfangeren slik som på vedlagt bilde. Så en del luringer begynte å lage egne braketter og plasserte skiltet 20cm lengre ned, rett i luftinntaket i frontfangeren....Problemet var bare at motoren fikk merkbart dårligere kjøling når skiltet blokkerte såpass mye foran radiatoren, så det var en del som opplevde unormal varmgang på disse bilene utelukkende pga ettermonteringen av skiltet.
