-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Hvis du ikke trenger enormt med bagasjeplass ville jeg spart et år til og kjøpt en E92 325d eller 330d.
-
Selv har jeg falt av lasset på moderne biler og sliter med å holde følge i oppdateringene og nye modeller. Dog synes jeg M2 og M4 er rimelig sjefolainen - i mine øyne helt klart de kuleste moderne bilmodellene man kan kjøpe i dag sammen med MX-5 ND.
-
Artig at du nevner E34 M5. Hadde en E34 M5 Touring for noen år siden, og den diffen var helt rå på fremkommelighet - selv med nedslitte piggfrie vinterdekk på snø/is kom den seg alltid frem. Husker fortsatt når jeg kom sidelengs i 50km/t oppover en snøfyllt fylkesvei der en "Norges-suksess", Suzuki Baleno 4wd hadde satt seg fast. Gliste godt når S38en blåste forbi på 6000rpm mens snøen sprutet Diffbremsen på M Roadsteren jeg har nå er litt treig, tregere enn M5en. Har opplevd et par ganger at den spinner for mye på innerhjulet på tørr asfalt og at den trenger litt fart for å gå ordentlig sidelengs.
-
330CI med kompressor og original diff må jo bli slitsomt i lengden? Det jeg irriterte meg mest over med min 330CI Clubsport var mangelen på diffbrems. Den spant på innerhjulet i tide og utide, selv når man la opp til sladd i forholdsvis god hastighet. Med ESS må det bli mye røyklegging fra innerhjulet?
-
Slo av en lengre prat med en taxisjåfør som rattet en 2018 520d nylig. Han hadde taxi-kjørt 200 000km rundt i Oslo de siste 2-3 årene og var storfornøyd. Hadde ingenting å klage på. Tidligere hadde han hatt en like problemfri 2014 F11 520d med ca 250k km. Vurderte nå å bytte til 530e i løpet av året. Han nevnte også at BMW eldre enn F10/11 ikke hadde funket som taxi. På 70/80-tallet var det noen modige sjeler i Oslo Taxi som kjørte E12 og E28, og det funket ikke. Ble dyrt å drifte og byttet ut ganske raskt. E34 ble aldri forsøkt. Dog var det en BMW-entusiast som brukte en E39 520d (manuell selvfølgelig) i flere år i Oslo ca 2000-2008, men også denne hadde en del feil og problemer. Han mente at F10/F11 og G30/G31 var det mest holdbare hittil fra BMW for bruk i næring.
-
Det utsagnet sier mye om hvor BMW står om dagen, gjør det ikke? Hvis man er på jakt etter en kjedelig SUV kliss lik den naboen har, så får man alltids nye Toyota RAV4 AWD-i med masse utstyr fra 460k.
-
Jeg har alltid vært en James Bond-entusiast, alltid hatt samtlige filmer på VHS, opptak fra sene kvelder på TV3. Og har likt BMW siden 80-tallet. Dog var det ingen kjærlighet ved første blikk når jeg så Bondern i Golden Eye i 1995. Z3 var mjææææ...... Men M Roadsteren som ble presentert i 1997 var jo bare helt sjukt fet. Satan heller...Selv i dag synes jeg både roadster og coupe holder seg rimelig godt. De er gamle og utdaterte, men fortsatt friske. Det største problemet til Z3 er at de falt mellom to stoler! De var ikke en billig og unik grom bil som MX5, og de var ikke like uinspirerte og sløve som div halfass-konkurrenter som SLK og delvis Boxster (uinspirerende, men ikke sløv),. Med andre ord- det var en relativt bra roadster, men fordi den var basert på E30/E36 Compact og E36 ble den aldri like gjennomført som MX-5. M-versjonen vil alltid være et halvveis produkt. Men samtidig er det nettopp det som gjør at M-versjonen fremstår som såpass artig - fordi den er sketchy, twitchy og farlig med gammeldags bakstilling, bra med hester og litt "lealaus". Den er med andre ord jævlig artig, men du burde være glad i å ligge sidelengs.
-
Det er tross alt 'Tiff Needell vi snakker om her. Mannen som elsker gamle BMWer. Han kunne gjennomført en test av en random golfcart og fortsatt fått stående applauser.
-
Overrasket over å høre at du foretrekker 306 GTI-6 fremfor 205 GT'I1.6 115hk/1.9 131hk). Personlig har jeg aldri kjørt noen av dem, men har skjønt at de er suverene
-
Gratulerer med ny Z4M. Sikkert en utrolig artig bil. Aldri rattet en Z4 selv. Post gjerne en oppdatering etterhvert på forskjellene i kjøring/følelsene mellom Z3 M og Z4 M, hadde vært interessant å lese slikt fra en med erfaring med å eie og kjøre begge to. Har aldri funnet noe slikt lesestoff på verken engelske eller amerikanske sider, så du er relativt unik i BMW-verdenen da du er "online" og har begge to samtidig. Selv har jeg aldri prøvekjørt/kjøpt Z4 da jeg synes den er "for moderne", dvs litt for moderne interiør og elektronikk. Men alt er jo en vanesak
-
Som en notorisk grisekjører har jeg unngått personlige kjennemerker da jeg ikke ønsker at random nisser i Toyota Avensis skal huske regnr mitt når jeg blåser forbi dem godt over fartsgrensen.... Liker du å bryte fartsgrensene med jevne mellomrom er det greit å gjøre seg selv så anonym og usynlig som overhodet mulig. Alle husker hvis en kar i en oransje-foliert F11 med skiltnr "BADAZZ" kjørte på rødt lys, sneiet en barnevogn og dro forbi ex antall skolebusser i 40-sona....
-
Kom over en test fra gamle "Top Gear" fra år 2000 der Tiff Needell and Mark Higgins tester Mitsubishi Lancer Evo 6, Peugeot 306 GTI-6, Ferrari 360 Modena og en Z3 M Roadster på en våt flyplass. Skikkelig sjarm.
-
Råd ved kjøp av ny e90, finn lenken medfølger
emne svarte i Werther sin Alexbre i Annet BMW og motorprat
Er mye informasjon på forumet, spesielt teknisk. BMW med firerdiesel fra modellår 2007 sliter ofte med registerhavari + moms. Ikke en bruktbil jeg ville anbefalt med mindre du har en fetisj for halvgammal, småkjip 2000-talls tysk bruktbil som ser bedre ut enn det er. -
Råd ved kjøp av ny e90, finn lenken medfølger
emne svarte i Werther sin Alexbre i Annet BMW og motorprat
Hvis budsjettet er 40k ville jeg holdt meg til E90 med M47, mao 2005-2006-tidlig 2007. Eventuelt vurdere en godt holdt E46 med sekser som vil holde verdien bedre enn de fleste E90/E91. -
Som sammenligning hadde jeg 2 stk Mondeo mk4 1,6TDCI 116hk og en Focus 1,5TDCI 120hk som jeg kjørte ca 210 000km med totalt. Jeg var alltid skuffet over hvor RÆVA 1.6D til PSA dro over 3000rpm. Jeg sier ikke at den gikk dårlig, men ja....den gikk brutalt dårlig over 3000rpm. Kjekk motor, men død etter 170 km/t. De tok vel 215km/t på nåla med medvind og kjøttkaker. Focus 1.5tdci 120hk var merkbart sprekere og mye mer turtallsvillig for en diesel, men fortsatt ingen Honda S2000 for å si det sånn. Med Mondeoene satt jeg alltid igjen med inntrykket at bilene ikke nådde sitt fulle potensiale, men 1.5-dieselen i Focusen var faktisk forholdsvis frisk med manuell kasse hvis du var glad i pisking.
-
På denne tiden, 1998-2005, var det ganske vanlig at fabrikantene "bommet" en del på estimatene. Et norsk bilblad på den tiden, "Drive", pleide å teste nybiler i benk samtidig som de testet diverse tuning - på den tiden var chip-tuning "hot shit" som "alle" ville ha. Men ingen visste om det faktisk funket siden det var så mange useriøse leverandører, og der tok "Drive" på seg en kul oppgave. En gjenganger var at alle turbodiesel-bilene de benket leverte merkbart mer enn fabrikktall, og det var tilfeller hvor såkalt "chip-tuning" til x-antall tusen kroner ikke medførte noen som helst effektøkning. Det råeste jeg kommer på er et eksempel der de benket en fabrikksny 2003 Mondeo 2.0TDCI 115hk, denne hadde 136 hjulhester. Samtidig som det ble solgt "trim-chip" som "økte" effekten til 130hk.... Det artige er at denne fabrikksnye Mondeo 115hk-versjonen var kvikkere i effektmålingene enn den dyrere 2.0TDCI 130hk-versjonen de testet mot som kom fra samme forhandler.
-
Må nevnes at det er en 318D, mao 2.0 på "116hk". Den har sikkert reele 130hk+ da disse ofte var "underprisede" fra fabrikk i utgangspunktet. Går nok lett på 0,5-55 på norsk kjøring. Husker jeg så denne til salgs for noen år siden, alltid spennende med dakar gelb! Personlig synes jeg prisen er innafor og vel så det! Kul bil.
-
Hvor mye er egentlig nok? Jeg er veldig glad i biler som involverer føreren, biler som er morsomme, biler som gir det lille ekstra. Biler som krever det lille ekstra - som kommuniserer at "jeg respekterer deg og dine ønsker, men hiver deg i grøfta hvis du prøver deg!" Ikke meningen å høres gammeldags ut, men personlig savner jeg et litt mer aggressivt BMW, ikke et Audi-light. BMW har blitt så i overkant tysk, sedat, overvektig og kjedelig at det bare blir dritkjipt. ihvertfall for noen av oss. So What? 600 hester meg her og 600 hester meg der. Det hjelper ikke med Autobahn-monstere hvis selve bilen er dritkjedelig? Det kan umulig bare være meg som føler dette med moderne BMW og de fleste moderne tyske produsenter generelt.
-
Litt sånn på siden av temaet. Men jeg forsøkte en gang sotespray på vinduene på min relativt opphorede, småfrekke og fine 1987 Toyota Corolla 1.6XL. Det funket dårlig dog. Bilen gikk bra, men jeg så ikke en dritt bakover eller til siden. Upraktisk så det holdt ja, for å si det mildt... Dog var jeg en jææævlig tøff svart klump med Corolla der jeg smøg laaaavt langs landeveien...
-
Min mening etter å ha følgt prisnivået på E36 M3 siden 90-tallet... Ser ikke helt poenget med å betale mer enn 160-200k for en original 3.0l. Eller 200-260k for en strøken E36 M3 3.2 manuell. Det er produsert såpass mange av disse (dog er mange ihjelkjørte...), men en 3.0l er på ingen måte sjelden vare i mine øyne. Personlig ville jeg betalt mer for en pen 3.2 manuell, type 210-260k. Eneste grunnen til at de jazzer opp prisen er fordi de er inspirert av Porsche-miljøet. Hos PCN er det normalt å kjøpe en random sliten 911 1970-1998, for å så å legge den ut for salg for 100k mer enn de kjøpte den for. Porsche-miljøet er helt perverst når det kommer til fokus på verdiøkning, penger og å tjene penger. Ikke mye "entusiasme" der i gården, kun en hel haug av kyniske nisser som vil tjene penger mens bilen står og støver i garasjen. Og dette har smittet over på BMW-miljøet som nå er fyllt opp av kyniske idioter som kjører Passat eller Tesla X til daglig. En ting er hva E39 M5 blir lagt ut for og hva de blir solgt for. E46 M3 selger som hakka møkk, E39 M5 går tregere. Som du sier, E36 M3 og E34 M5 har vært på vei oppover de siste 8-10 årene. En stor forskjell på E34 M5 og E39 M5 er at E34 M5 gikk på billigsalg i Sverige/Tyskland i årevis, du fikk gode eksemplarer under 60 000kr. E39 M5 derimot har aldri blitt så billig som forgjengeren, sjelden sett de under 90 000kr før avgifter. En kombinasjon av svekket norsk kjøpekraft, dvs ræva kronekurs, og at E39/E46 M-modellene er ekstremt populære og holder seg godt i pris gjør at de ikke er like gunstige som E36/E34 i innkjøp/import.
-
Er det 8x16" Rial-felger som står på den? Kul bil. En lokal råner kjørte en slik E12 528i manuell med dårlig eksos når jeg var fjortis. Satan for en bil og minner.
-
Godt jobbet hvis du redder denne fra låve-døden. Bare husk at E21 ikke er verdt sin vekt i gull, så selv om du koster på denne 100k og mange arbeidstimer kan du ikke forvente å få gull tilbake når du skal selge.
-
Ser ikke helt problemet med ekstra takvinge og frontspoiler. A-Klasse trenger vel all den aerodynamikken den kan få?
-
Trist historie. Primera var jo klasseleder på 90-tallet, og en av de mest velkjørende bilene på markedet, spesielt GT-versjonen. Gjorde det bra i British Touring Car Championship også. Norsk UP hadde mange av disse både i sivil og uniformert. Men som med mange japanske produsenter mistet de grepet rundt tusenårsskiftet, ihvertfall her på det europeiske markedet. Primera ble fadet ut til fordel for X-Trail og Quashqai, Honda Accord mistet også grepet før de tilslutt forsvant, Camry ble ofret for RAV4, Mazda 626/6 holdt stand lenge før CX5 tok over stafettpinnen. Subaru har også fjernet "personbiler" fra sortimentet. Mange gode japanske mellomklassebiler forsvant fra Norge og Europa, mens de fortsatt selger bra i USA og Kina den dag i dag. Norske importører har kjørt veldig hardt på SUV/CUV de siste 15 årene i likhet med USA, derfor er det litt artig at Camry nylig har gjort et comeback i Norge - hovedsakelig rettet mot taxibransjen. Dog så jeg en eldre kar i en ny Camry for et par uker siden - det blir interessant å se hvor lenge Toyota gidder å importere den. Japanske produsenter var virkelig på høyden på 90-tallet, og det er litt trist at så mange av disse modellene enten er lagt ned eller ikke tilgjengelige i Europa lenger - Mitsubishi 3000GT, Eclipse, Lancer Evo, Impreza GT/WRX, Outback R, Mazda RX7/RX8, Primera GT, 200SX, 300ZX, 350Z, MR2, Celica, en "ekte" Supra, Accord Type R, S2000 m.fl. Sortimentet har definitivt blitt mindre med årene.
