Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Går noen Matra Murena i Norge, har sett en del til salgs siste 20 årene. De fleste står og støver ned uten skilt. En i bygda her kjørte en rød Matra Rancho på tidlig 90-tallet. Samt alle de Peugeot 309ene som ble importert i sin tid, og som egentlig var rebadged Talbot.
  2. Kom over en snasen 1986 E23 735iA med ca 430000km på telleren her forleden. Trodde først den tilhørte @Rune-K, men han kjører vel en 83-modell.
  3. Må bare si meg enig med deg angående synsing på pris. Utrolig vanskelig å sette en pris på E21 323i da de virker tungsolgte. Ser det er flere optimister der ute som forsøker å få 75-120k for disse i variabel tilstand her i Norge, tilsynelatende uten napp. Tror Tyskland er det eneste landet på denne siden av dammen hvor du kan få gode penger for disse. Pris for en urestaurert, shabby og rusten 323i? 30k?
  4. Det kommer egentlig helt an(n) på hvor mye man skal bruke grombilen sin. Jeg har kjørt 12k på under et år med min "gamle" M Roadster, og det utgjør ca 2000kr mer pr år i bensin hvis man fyller 98 (som jeg gjør 8/10 ganger) istedenfor 95. Min M Roadster med S50B32 ligger på mellom 0.95 og 1.15 avhengig av hvor entusiastisk man er. Oljeforbruket har vel vært ca 2l pr 12k, har ikke holdt telling skikkelig da den ikke har hatt nevneverdig forbruk. Mulig jeg er litt forelsket her, ikke meningen å være fanboy 2000. Poenget er at MIN erfaring med S50B32 hittil (bank i bordet) er bare kos. Jeg skjønner hva du mener, men deler ikke helt din entusiasme rundt E46 330i/E90 330i. Hadde for noen år siden en E46 330CI Clubsport manuell (preface 5-trinns), og selvom den var artig ble den aldri som en M. M54B30 blir aldri det samme som S54 eller S50 uansett hvor mye man ønsker til julenissen, den mangler rett og slett temperamentet, turtallsgleden, momentet i bånn og farten. Min daværende Clubsport tok sin tid opp til 245km/t på nåla, mens S50B32 spruter rett opp i sperra på 250km/t før du rekker å nyse. Det er veldig stor forskjell på ytelsene, jeg kunne kjørt ring rundt en 330CI med min M Roadster mens jeg røyket en Marlboro Gold ut av vinduet. M52/M54 er grisefine motorer, men du får hva du betaler for. S-motorene til BMW er rett og slett overlegne i daglig bruk hvis du vil ha en kul brukis under 3-400 000kr. I hvertfall i mine øyne. Eneste modellen jeg ser i dagens marked som overgår de fleste BMW som brukis er Corvette C5 manuell, eventuell en ZO6 for å holde Tesla-gutta unna.
  5. Du har et budsjett på 300k - E46 M3 med manuell koster stort sett fra 330k og oppover. Dette i kombinasjon med dobbel pris på forsikring og dyrere delepriser/vedlikehold vil jo tyne økonomien din mer. Sånn sett er E36 M3 et mer fornuftig valg - du sparer 100k som kan være en økonomisk buffer til løpende vedlikehold og eventuelle kostbare overhalinger. På en annen side er det litt kjipt å være "fornuftig" og gjøre et kompromiss hvis det er E46 M3 som virkelig er drømmebilen med stor D. E34 M5 synes jeg har blitt altfor kostbar i forhold til hva man faktisk får, både sedan og touring - da er E39 M5 mye mer bil for pengene. Bare så synd at det virker som de er sinnsykt dyre å drifte. M Roadster er overpriset og tungsolgt - Marius linket til en eurospec S50 til 319k, den lå ute lenge i fjor til 280k uten å bli solgt. Den estorilfargede US-spec med S52 til 249k er 50-70 000kr for høyt priset i mine øyne. M Roadster med S54 er veldig sjelden i Norge og ellers i verden, de får man ikke innen budsjettet.
  6. Forsøkte Furubakken på Bekkestua/Bærum for noen år siden, og de var fryktelig dyre. Har brukt Arne Gulbrandsen på Ensjø/Oslo noen ganger. Hyggelige folk, god service og lånebil. Aldri vært misfornøyd der. Har dog inntrykk av at de har blitt noe dyre de siste årene. Kan anbefale Alf Lie Motor på Alnabru/Oslo. De er "ekte" mekanikere og BMW-entusiaster som yter kjempebra service.
  7. Jeg har lagt merke til at du blir mer og mer ignorant ovenfor de du diskuterer med. Du behandler alle andre som uvitende idioter....Når jeg fortalte om hvordan Oslo er på kveldstid kom du her og avfeide meg med at jeg er en fuckings idiot som ikke vet hva jeg snakker om. Sier en som bor i Aarhus, ca 75 mil unna Shit Hole Oslo.. Og når jeg snakker om hvordan magefølelsen/ståa er blant folk på gulvet i det politiske Norge kommer øvre middelklasse-kongen Fredrik og avfeier alt som BS....som vanlig. Jeg ser Norge hver dag, og ser at splittelsen gror og at samholdet blir mer og mer spredd. Jeg misliker dette sterkt, Fredrik, og det er en av grunnene til at jeg ikke lenger er innom Bimmers daglig. Hvorfor skal du og andre dømme hva og hvem jeg er når dere ikke har peiling på hva dere snakker om. Hvorfor skal jeg stå med henda i lomma og se på en tragisk utvikling i mitt nærmiljø? Det er ikke meningen å bli for seriøs for off topic-forumet, her på Bimmers men det er til syvende og sist våre barns framtid vi snakker om. Hvor lenge skal dere ignorere deres eget folkemord?
  8. Beklager for dobbel post, men du må se det store bildet Marius. Dette er en av faktorene som på sikt skaper splittelse i folket, og er ikke et bra grunnlag for å bygge og vedlikeholde en nasjon. Hvis du vil at dine barn og barnebarn skal vokse opp i en bra verden burde du være opptatt av at man skal fordele godene rettferdig, fordi historien viser at splittelse både kulturelt og økonomisk skaper krig.
  9. Dette temaet ser ut til å dukke opp ukentlig på bimmers... Dog er det ingen tvil om at elbil-politikken er urettferdig for folk flest. Selv må jeg betale store summer i bomutgifter hvert år bak rattet på min 1991- og 1998-modell i likhet med mange andre arbeiderklasse-folk som kjører Avensis og Transit Connect til jobb, mens folk med elbil (som i gjennomsnitt tjener mer pr år enn folk flest) kjører gratis. Arbeiderne betaler gildet, eliten går under radaren. Det er ikke slik dagens Norge ble bygget, og den økende klasseforskjellen vil ødelegge landet på sikt.
  10. Jeg mistet førerkortet i 2011 bak rattet på en rød Porsche 911...ble stoppet av den ene svarte 325Den du snakker om.
  11. Toll kjører Skoda Octavia, disse går i området Svinesund-Skjeberg. I tillegg til Audien du nevner går det også en svart MB S204 C250 CDI langs E6 samt en 2005-2007 facelift hvit Volvo V70 D5 med halogenlys og tusenmetere - tidligere uniformert bil uten folie.
  12. Den bet jeg meg merke i og. Artig at den har havnet på museum istedenfor å stå forlatt på en låve i Värmland.... Samt et godt tips angående tur-retur-billett på Rødby-ferga. Jeg har alltid kjøpt enveis-billett begge veier som jo er 1000NOK hver vei. Er det fortsatt veiarbeid nordover ut fra Hamburg mot Flensburg, eller er dette omsider blitt ferdig?
  13. Du må følge magefølelsen når slike mennesker tar kontakt. Man merker det fort gjennom SMS hva slags person dette er...Mangler det normal folkeskikk så styrer du unna og dropper salget til vedkommende. Selv hadde jeg aldri i verden tatt bilen i retur. Hold hodet kaldt og ikke la denne parasitten få noe gratis, verken verkstedregninger eller et par uker gratis bruk av bil.
  14. Kjøp selvforsvarspray på Spy Shop, eller ha kniv på deg sånn som meg. Hvis du yter motstand og viser at du ikke er et offer er det større sjans for at de viker unna. Er du uheldig sparker de ut tennene dine og sender deg i koma. Viktig å ta ansvar for sitt eget liv når politiet og politikere ikke beskytter borgerne som betaler lønna deres.
  15. Har nevnt det hundre ganger, men jeg liker også CX siden faren min hadde en. Legger ved et bilde som du har sett før, ferie i Danmark i 1987 med en 1979 CX 2200 Pallas...For et par uker siden kjørte jeg faktisk forbi en eldre CX serie 1 i Svartdalstunnelen i Oslo - bilen så ut til å være godt brukt. Artig å se en langs veien i øsende regnvær...Det som overrasker litt er hvor liten og kompakt CX er i forhold til moderne biler. Ser også at du nevner Toyota. Jeg er veldig glad i 80- og 90-talls Toyota - de var så utrolig ukompliserte, lettkjørte, driftssikre og solide biler. Toyota hadde et bredt sortiment av brød & melk-biler, luksusbiler og sportsbiler som rett og slett funket, men dessverre ble Toyota mindre interessante utover 2000-tallet. i hvert fall i mine øyne. Kvaliteten gikk også ned på en del modeller...
  16. Oslo var mye mer spennende å spotte biler i før når det var gratis gateparkering. Da var det en utrolig flora av gamle 70-, 80- og 90-tallsbiler gatelangs, dyre/billige/sjeldne/sære biler var det plenty av. Nå har disse forsvunnet og man ser stort sett strøkne garasjebiler som blir luftet av velstående eiere på lørdager og søndager, og sjelden parkert i gata dessverre. Høyre har inngått samarbeid med både Rødt og MDG i Oslo nå. Høyre er et globalistisk søppelparti som har sklidd langt ut på venstresiden. Ingen i partiet er opptatt av Norges fremtid. Samme gjelder FRP, med et lite unntak av Christian Tybring Gjedde. Oslo har generelt hatt en uheldig utvikling. Blitt en oppsamlingsplass for dysfunksjonelle afrikanere og unge muslimske menn som er ute i byen for å angripe hvite. De siste 5 dagene har det vært 40 angrep på hvite mennesker, diverse ran, skyting på Karl Johan, diverse bilbranner, ambulansekapring samt masseslagsmål på flere videregående skoler. Oslo kommune kommer til å gå på en smell nå som det foregår hvit flukt ut til provinsen (Romerike, Follo, Bærum) - de mister store skatteinntekter og vil bli sittende igjen med en befolkning der brorparten går på NAV eller jobber i offentlig sektor. Kommer til å gå med byen som mange svenske kommuner som er på konkursens rand pga uvettig og lite bærekraftig innvandringspolitikk. Anbefaler dere å være forsiktig i Oslo, spesielt på nattestid. Jeg går ofte gatelangs i Oslo på natta når jeg skal til jobb, og har alltid kniv på innerlomma for beskyttelse. Prisen på enkeltbillett skal vel senkes fra 36 til 29kr. Det subsidieres av Staten, med andre ord gjennom våre skattepenger. Ingenting er gratis her i livet...Det kan jo hende at færre vil snike med de nye takstene, men jeg tviler. For øvrig synes jeg 650kr er lite å betale for et månedskort i Oslo da man tross alt kan reise så mye man vil for en relativt liten sum. Bortskjemte og sytete Oslo-folk blir uansett aldri fornøyde før de får gratis kollektivtransport.
  17. 70 000kr i bensin hvert år tilsvarer 60 000km årlig med et snittforbruk på 0.8 pr mil og 15kr pr liter. Folk flest kjører ikke 60 000 i året med en bensinbil. Så at du kan kjøre 20 000km i året med en Tesla pr år og spare penger skulle vel bare mangle. 20 000km årlig, 0.8 pr mil og 15kr liter tilsvarer 24000kr i drivstoffutgifter. Nå må du sammenligne epler og epler, ikke epler og hamburger.
  18. https://www.autoblog.com/2019/10/08/squirrels-nuts-car-engine-compartment/ Vet ikke om noen andre har fått med seg denne. Artig historie...Bilen hadde stått parkert i 3 dager, og når hun forsøkte å starte luktet det svidd. Sjekket under panseret og fant ca 200 nøtter og diverse avfall som lokale ekorn hadde samlet sammen i motorrommet før vinteren.... Har heldigvis sluppet unna pågående ekorn, mus og rotter i mine egne biler hittil.
  19. Kanskje for deg som er rik og bor sentralt. For oss slitere som bor et stykke utenfor byen og må pendle har taksten gått opp fra 44kr til 98kr.... Selv hadde jeg firmabil i noen år, og kjørte veldig mye i jobbsammenheng, 50k i jobb, 20k privat pr år... Så rent praktisk og økonomisk var det best da jeg hadde gratis diesel/forsikring/service/dekk etc. Dog var det kjedelig med en smør&brød-bil som tok opp plass, så hvis man som deg ikke kjører mye i jobbsammenheng og heller ikke bruker den mye privat ville jeg heller hatt privatbil. Da sparer man noen kroner i skatt og kan heller bruke de på en kulere bruksbil.
  20. Kom tilfeldigvis til å ta en titt på en test av 2019 Mercedes G63 AMG. Anbefaler dere spesielt å sjekke ut akselerasjonstestene i videoen fra ca 4.00 min. Helt sinnssykt å se hvor rask denne mursteinen er! Unik bil med sjarm i dagens marked.
  21. Angående Audi TT - leste nettopp en artikkel i et amerikansk bilblad (tror det var Car and Driver) der Audi TT var med på listen over fremtidige klassikere med potensiell verdiøkning. Sett med amerikanske øyne. Har alltid hatt sansen for designet og spesielt interiøret, men teknikken er med 2019-øyne ikke det helt store - flåsete sagt en litt oppjazzet Golf 4 GTI. Dog var det en potent og konkurransedyktig bil når den var på markedet, og i typisk VAG-stil var den sjeldent best på noe i tester, men sammenlagt havnet den ofte i toppen pga totalpakken (i likhet med Golf, Passat, Touran…). En periode ble den godt kjent for tilbakekalling i forbindelse med overstyring i høye hastigheter på Autobahn. TT manglet ESP, men fikk vel ettermontert en liten spoiler for økt stabilitet i svinger hvis jeg husker korrekt. De siste årgangene fikk motoren TT fortjente, 3.2 V6. Dog tror jeg disse kom standard med DSG, så på den måten kom vel aldri første generasjon TT ordentlig inn i sportsbil-varmen. Og apropos 90-tallets sportslige alternativer...Har fått tilbakelagt nesten 7000km med Z3 M Roadsteren jeg kjøpte. Et interessant bekjentskap for å si det sånn - den er jo relativt original med unntak av KW-understell. Hadde ingen erfaring overhodet med Z3 før jeg kjøpte denne, men hadde 150 000km bak rattet på MX-5 NA som inspirasjon. M Roadsteren har ikke skuffet, den har sjarm i bøtter og spann og går som et skudd med et drag som aldri avtar før turtallssperra. Skikkelig sjarmtroll. Den krever definitivt en habil sjåfør for å få ut potensialet langs landeveien, spesielt på vått føre. Bilen er faktisk direkte farlig på våt vei, og hekken kommer stort sett når som helst selv med gode dekk. Jeg har kjørt mye aktivt med den på våt vei (det har regnet stort sett hver dag siden juli), og man må ofte være tålmodig og ha respekt for bilen - sånn sett er den ganske lik 911en jeg hadde. Det er artig med en bil som må "temmes" og som ikke nøler med å hive deg i grøfta hvis du slurver. Av "negative" ting som kan nevnes - på tross av at bakstilling har vært gått over er den fortsatt nervøs ved nedbremsing - dette merkes ekstra godt siden man sitter rett ved bakhjulene, så full nedbremsing fra høye hastigheter kan være ubehagelig på tross av at den stopper på en femøring. M Coupe er 2.7 ganger så stiv som Roadster, så det sier kanskje seg selv at Roadster kan bli ustabil under press. Mistenker at aggressive hjulvinkler har noe av skylden. M Roadsteren er også umiskjennelig tysk (selv om den er bygd i USA) - i forhold til NA er den gode 300kg tyngre (og bredere/lengre), og det kjenner man. Den er "seigere" og mer "solid" på godt og vondt - bilen mangler den umiddelbare responsen som NA har, spesielt styringen gir bittelitt mindre feedback. Ingen tvil om at MX-5 NA er et mesterverk av en bil. Førersetet synes jeg gir for dårlig side- og lårstøtte, så her skulle jeg gjerne hatt sportstolene fra E46 Coupe. Et ratt som ikke kan justeres verken i lengde eller høyde hjelper heller ikke på kjørestillingen...En annen ting er at bagasjerommet er knøttlite og rommer knapt en gymbag og en halvfull Kiwi-pose. I likhet med NA har den batteriet bak, og mens NA i tillegg har reservehjul har M Roadster kun skum. Så det er en mindre praktisk bil sånn sett. Savner også vippelyktene fra NA. Har alltid likt følelsen av å være Don Johnson bak rattet på Ferrarien i Miami Vice når man vipper opp lysene, dette har ikke M Roadsteren. Dog har den et langt, majestetisk panser med en perle under panseret og et design som tåler tidens tann godt. Nå ble det mye negativt her, men M Roadster føles på mange måter som kjærlighetsbarnet til 911 og NA. En seriøs og ordentlig tysker i dress som unntaksvis kan gå full retard med slipset rundt hodet...
  22. Har vært kunde hos Funderud Antirust i Østfold (de har drevet med slikt siden 70-tallet) de siste 10 årene med forskjellige biler. Først mineralolje før de gikk over til fluidfilm i 2013ish. Selv er jeg fornøyd med hvordan det har funket - min 1991 Caprice ble behandlet i 2015 og 2017, og blitt brukt 3 vintre - nå er det straks 2 år siden siste behandling og bilen er fortsatt god og klissete under. Oljen har ikke forsvunnet eller tørket i stor grad, men jeg spyler aldri denne bilen under eller inni hjulhus i forbindelse med vask. Noe positivt må det jo ha for seg når man kan dra en 28 år gammel vinterkjørt bruksbil gjennom EU-kontroll uten å få 2er feil på rust i understell...Så jeg skal ta en tredje behandling hos de nå før vinteren igjen. "Ræl" og "jalla" synes jeg blir i overkant negativt. Har heller aldri vært plaget av sauelukt annet enn den første uka etter behandling. Ligger man mye under bilen og skrur selv burde man nok kjøpe noen ekstra par arbeidshansker da det er fryktelig grisete som dere andre sier. Men bedre med litt klin enn masse rustne skruer og bolter.
  23. Kjempekult at du tar deg tid til slike fotoshoots, Fredrik. Utrolig artig å sammenligne modellene side ved side. Personlig foretrekker jeg E34. Dog er ikke dette fordi jeg misliker alt av nye biler over hele fjøla, men det er noe ved en del av 90-talls modellene som utstråler kvalitet. Du kan ta og kjenne på det, faktisk lukte og føle det. Noe av det er ekte håndarbeid, og det er biler som var kostbare å produsere, helt uten snarveier. Og det var ikke bare hos BMW dette gjaldt. Også Mercedes W124, Audi 100/C4 og diverse japser (Toyota Corolla/Carina) bar preg av over gjennomsnittet god byggekvalitet. Dessverre gikk byggekvaliteten ned hos flere bilprodusenter rundt 1998-2005ish, derfor kan man den dag i dag fortsatt (i Norge) finne en del 90-tallere til salgs på markedet som rives vekk fort som fy. Jeg har fulgt bruktbilmarkedet tett i mange år, og observerer at det fortsatt er et godt marked for ukompliserte 90-talls biler til gode priser. Mange folk bryr seg ikke om politisk korrekte argumenter som alder, kollisjonssikkerhet etc, de vil ha noe ukomplisert som faktisk funker. Forstår dem veldig godt da jeg er av samme ulla....kjører heller en gjennomsolid 28 år gammel Caprice enn en 7 år gammel Auris, A3, 116d, V60 etc.
  24. Fredrik burde blitt reiseleder i Suntrip…. Men fra spøk til revolver. Har du noen spesifikke kjøretips for oss som er mest opptatt av veier og geografi fremfor kultur og opplevelser? Har lenge lurt på å drasse Capricen ned til Spania via Andorra og tilbake.
×
×
  • Opprett ny...