Gå til innhold

minim

Medlem
  • Innholdsteller

    509
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

minim vant dagen sist November 26 2016

minim hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

minim's Achievements

  1. Leste akkurat på detailers at biltema/bilxtra filmene ikke burde varmes og det står ikke noe om varming i manualen som lå ved heller så den er kanskje ikke beregnet for det. Skal sjekke ut den siden fra danmark, men hadde igrunnen håpet på å finne noe her i området
  2. Hvilken solfilm er det folk bruker å legge? Og hvem har den beste å legge (les best utgangspunkt for en amatør)? Jeg har forsøkt å legge 5% filmen til biltema (169kr for 76x300), men har en liten følelse av at den sikkert ikke er noe bra kvalitet på og derfor blir vanskelig å legge. Jeg sliter med at den lett krøller seg og ikke krymper nok på ruten når jeg varmer den for å få bort "fingers". Har lite erfaring med film, men med krympestrømper for elektro kabler så merker jeg at proff strømpene vi brukte på jobb krymper sikkert 2-3 ganger så mye som biltema sine gjør og de holder seg bedre. Kan det tenkes at en proff solfilm også krymper mer og er lettere å legge en biltema sin? I tilfelle hvem sin og hvor får man kjøpt det?
  3. minim

    BMW dieselmotorer

    Finst det lavere temp rating på M51 thermostater? Har kun funnet 82 graders, men kjører somregel rundt med 90-95 ser jeg. Med knallhard belastning kommer den såvidt over 100 før vifta går over i turboprop hastighet å får den ned igjen til 96-97 så det er ikke alarmerende høyt, men synst den åpner noe seint. Gjorde litt research. Turner motorsport selger diverse thermostater til 3-serie blant annet. https://www.turnermotorsport.com/p-1907-thermostat-71-degree-e24-e28-e30-e32-e34-e36-e39-z3/ Så gikk jeg inn på diverse thermostater til 325 på autodoc og kikket i målene. De varierer noe, men det ser ut som at fysisk så passer denne thermostaten inn i M51 motoren. Er det noen andre feller jeg kan gå i? Frister å teste en 71 graders thermostat (kjører 80 nå og ligger på 90-95 motortemp). Et drop 9 grader kan ikke være annet enn bra?
  4. minim

    BMW dieselmotorer

    noen som har prøvd overhalingskit til symaskin turboer som den som står i M51 (i landrover)? Har en reserveturbo som har mye slakke og den i bilen blør litt olje ut så mistenker at den burde blitt avløst snart. Like greit med ny Kina turbo eller overhale denne? Har ikke bestemt meg ang trimming av motor enda så må få på noe midlertidig.. http://m.ebay.com/itm/160669306682?_mwBanner=1
  5. minim

    Adaptive drive

    Ikke mulig å bytte satelittene etter det jeg fikk beskjed om av GS når jeg forhørte meg. Det er i praksis en liten ECU som er plassert rett ved demperen. Må byttes som komplett demper/enhet. Kjempebillig Jeg forhørte meg om en bak, men de ser ganske like ut forran mener jeg. Husker dessverre ikke om den må kodes inn igjen, men det ville nesten være litt rart om den ikke må det. Uansett blir det bare synsing for min del..
  6. minim

    BMW dieselmotorer

    Finst det en VNT turbo eller en annen turbo jeg kan få mer bunndrag ut av M51 motoren med? Trenger ikke mer topp effekt, men den er litt svak under 2500rpm Tok en pakning på dieselpumpa i går. Lot den på stillverket vente litt siden jeg tror lekkasjen kommer fra den øvre. Får se om det har blitt tett når jeg får kjørt den litt. Første prøvetur lovet bra!
  7. Litt avsporing på et bilforumet kanskje, men det her tror jeg er noe som kommer mer og mer i fremtiden. Har selv en enkel rimelig e-bike fra Biltema med nav motor samt et Inboard M1 elektrisk longboard. Nå til helgen skulle jeg levere en bil på service på Jessheim og skulle rekke et fly på Gardermoen etter å ha levert bilen. Jeg tenkte å ta taxi, men været var bra så tok det elektriske longboardet til Gardermoen (12km) med 30kg baggasje med på ferden Må ha vært litt av et syn, men du verden for et praktisk "last-mile vehicle" det er. Det kan sjekkes inn som baggasje på flyet også så det er lett å få med seg. Stemningsbilde fra Tønsberg tidligere i uken
  8. Du har sikkert rett også. Tipper den holder kortere og kortere siden det som blir beskrevet her er mishandling av batteri Ikke la den lades helt ut. Det tar knekken på batteriet ditt og fremtvinger bytte siden det ikke vil holde/ta lading. Godt mulig det allerede har kommet langt på vei og ikke er mulig å redde, men hadde forsøkt å unngå utlading uansett.
  9. Peilepinnen har sjelden sensor problemer. Hadde stolt på den
  10. Jeg har kjøpt forgjengeren, P38, som en bruksbil. Denne har også BMW motor. Jeg tipper dette rådet er ganske treffende for L322 også så derfor kommer jeg med det selv om jeg ikke har erfaring med den modellen. Disse bilene har mye "dill" og om tidligere eiere ikke har holdt de godt vedlike så kan det være mye å ta fatt i. Jeg kjøpte min til gi bort pris/delebil pris nærmest og var klar over det, men dette er nok en gjenganger selv på dyrere biler. Tar man ikke ting før det står i 7 steiner så blir det ofte dyrt. M57 har jeg bare gode erfaringer med i fra X5 2008-modell. Knallfin motor karakteristikk på den til en slik type bil med mye i bunn.
  11. minim

    BMW dieselmotorer

    Takk for forsøket. Da er dette sikkert likt på den ECUen som jeg har selv om mappet ikke er likt med en "BMW" fil. Har faktisk allerede brukt 5000kr på software til denne bilen (ikke pirat) Slikt er gøy, men fant ikke priser på WinOLS siden så aner ikke hva det koster da.. Uansett mer enn hva jeg er villig til å betale om den ikke klarer å finne mappet i hex filen siden det da bare vil bli en svindyr hex editor i praksis.
  12. minim

    BMW dieselmotorer

    Stemmer at nret begynner med 0460 ja. Så det øvre metall lokket er en kurrant sak å bytte pakning på. Enda godt Tenker å prøve selv i utgangspunktet og sende til full overhaling hos noen med testbenk om jeg ikke får det til som en siste utvei. M51 ECU: Nei jeg har ikke kjøpt software enda, men lastet ned en demo versjon fra nettsiden deres, men om det ikke fungerer med autodetekt av mappet så gidder jeg ikke å forsøke å ta ut ICen i ecuen for å lese ut filen. Jeg er helt fersk på akkurat det med Motor ecuer, men har jobbet mye med HEX "decoding" i jobb sammenheng og mener ihvertfall selv at jeg har litt grunnlag for å forstå slikt. Tenker bare at et sted må man begynne å lære Selvfølgelig bedre å sette bort slikt til en profesjonell tuner som deg selv for å få bra resultat, men for min del handler dette like mye om å lære litt på veiene. På ingen måte meningen å gå deg i næringen TRF og dette er kun for egen læring/eksperimentering. Forstår godt om du ikke kan/vil/ønsker å kommentere winols spørsmål siden det er levebrødet ditt så derfor adresserte jeg det spørsmålet litt generelt også.
  13. minim

    BMW dieselmotorer

    Takk for tips. Skal høre med Elektrodiesel vest her i bergen om de kan ha inne da før jeg bestiller fra Ebay. Det er VP37 på denne motoren mener jeg ja, men skal få lest av nret på pumpa så jeg er sikker. Tror ikke det lekker i fra den sorte ledningsboksen. Er selvfølgelig vanskelig å se så får ta det om det viser seg at de lekker der etter at pakningen på toppdekselet er byttet. Det var et godt tips. Skal forsøke å logge i en kort periode og se om jeg får det likt etterpå. Er det forresten noen som har lekt med Winols på BMW M51 ECUene? Er det kurrant å få det til å detektere mappet? Om det fungerer greit lurer jeg litt på å forsøke å la min få litt mer diesel og ladetrykk På topp er egentlig effekten grei nok, men bunn/mellomregister er litt svakere enn det behøver å være tror jeg.
  14. minim

    BMW dieselmotorer

    Er det uproblematisk å bytte pakning i "topplokket" på M51 dieselpumpen selv? Har sett at en del markerer possisjon på pumpen bytter og monterer igjen på samme sted med litt løse skruer så "kakker" de lett på den å justerer den med bilen på tomgang. Måten å gjøre det på er sikkert å sette den i en Bosch benk tenker jeg, men kan det gjøres selv uten at den blir håpløst feiljustert? Er pakningssett lagervare på diesel verksteder i Norge eller er det kun spesielle forhandlere som har slikt?
  15. minim

    BMW dieselmotorer

    100-102ish. Kikket litt på data fra EDCn her om dagen og oppdaget at luft temperaturen var mistenkelig lav. Brukes denne til noe i fuel beregning? Se bilder. Har sett litt på å koble ut immobilizer også. Er det slik at det gjøres i form av fuel cut solenoid montert inne i VE pumpen? Forstod det slik at modulen i bilen min spør etter en kode fra ecuen i pumpen, pumpen sender så en 32bit unsigned tilbake til bilen og de blir enige om at pumpa kan gå. Men må immo fjernes i både bil og pumpe? Ingenting i veien med min nå, men vil ha det bort så det ikke blir problemer med den når jeg er fandenivold fra verkstedet mitt
×
×
  • Opprett ny...