Som tidligere eier av både i3(s) og flere modeller med forbrenningsmotor av ulike kaliber må jeg si at dere begge argumenterer godt. i3(s) var effektiv men søren så lineær å kjedelig, har bakgrunn fra Tesla og iX også og jeg sitter nok igjen med samme inntrykket. Tillegg til at både i3 og i3s føltes som en veltepetter i svingene. -Den var smidig rett frem og kvalitetsfølelsen god, men det stoppet der.
Kjøredynamikken til en bil med forbrenningsmotor er på langt nær mer moro så fremst motoren har et lite kraftoverskudd.
Samtidig er det nærmest helt nødvendig å kjøre med (adaptiv)cruise control til en hver tid ettersom bilen kun har "ett" gear og hvert minste utslag på pedalen gir en stor fartsendring / regenerering i motsetning til en bil med stempelmotor og flere gir hvor mer pedal kan gi utslag i kraftigere moment i høyt gir og lav fart men ikke nødvendigvis en enorm endring i hastighet. Med andre ord føles pedalen i en elektrisk bil veldig enkel, sensitiv og noe nervøs etter min mening.
Jeg har selvsagt til gode å teste flere elbiler, gjerne en Taycan før jeg skal ta alle under en kam.
For å ikke spore helt av, for et prikkfritt interiør i en 30 år gammel stasjonsvogn. Svært gøy å se!
https://www.finn.no/mobility/item/382643551?ci=1