@papertiger Tenkte en liten beskrivelse av bilene passer bedre her, enn i "Snapshot of the day".
Mercedesen er en 2006 220d, så det er kanskje litt urettferdig å sammenligne med den burgunderrøde 523i-en. I fjor vår satt jeg plutselig med en 2007 E61 520d med M47 og automat og en 2007 E60 520d med N47, som kanskje er mer riktig å sammenligne Mercedesen med.
Utseende:
Dette blir vel i stor grad en smakssak. Min preferanse når det gjelder begge biler, er i hvert fall originale felger, ingen sotede ruter og ganske tett opp mot slik de ble levert nye.
Interiør:
Hvordan interiøret oppfattes avhenger nok av utstyrsgrad. Mercedesen er en Avantgarde, med det jeg tror er vanlige skinnstoler. E6x-ene har hatt både standardstoler og sportsstoler. Det er ikke noe tvil om at sportsstolene til BMW passer meg best. Jeg brukte litt tid på å finne en god sittestilling i drosja, som har ganske få innstillingsmuligheter på setet. Der man i E6x sitter relativt lavt og kan vippe puta veldig høyt i front (også standardstolene), sitter man høyere i Mercedesen. Puta kan vippes noe opp i forkant, men jeg skulle ønske det var mer å gå på. Mercedesen virker godt skrudd i interiøret. Min erfaring er at det er mindre knirking på kalde dager i Mercedesen. Designmessig synes jeg BMW har vært litt heldigere enn Mercedes.
Drivlinje:
Alle tre bilene har automatkasse. OM646 med 170 hk virker en god del sprekere enn M47 150 hk, men N47 177 hk føltes nok et knepp raskere enn mercedesmotoren. Dette skyldes nok også girkassene. 6-trinnskassa i N47 var både kjappere og giret penere enn 5-trinnskassa som sitter i Mercedesen. Det blir ofte litt langt mellom girene i 5-trinnskassa. Merker dette ved konstant fart i visse hastigheter. Ved rolig akselerasjon og oppgiring, får jeg litt den samme følelsen som når man i en manuelt giret bil girer opp og slipper clutchen, mens gasspedalen fremdeles holdes inne. Giret legges inn og clutchen slippes, mens bilen "bykser rolig fram" i takt med at turtallet synker. BMW-girkassene opplevde jeg som en del mer moderne. Jeg har ikke vært så mye under panseret på E-klassen, men det er god plass og den virker relativt lettskrudd. I tillegg er vel ikke OM646 plaget med så mange dyre og kostbare feil.
Kjøreegenskaper:
Her er E6x etter min mening mange hakk over W211. Der E6x er agil og kjørevillig, er W211 langt mer sedat. Den virker tung, og inspirer ikke til aktiv kjøring. Der det er lett å bedømme veigrepet i BMW-en, gir Mercedesen lite tilbakemelding fra styringen. Standardunderstellet i E6x er mer kontant og mer presist, enn i W211. Når det er sagt, synes jeg ikke dette gjør at W211 er så veldig mye mer komfortabel over ujevn vei. Dette begynner å bli gamle biler og alle de fem E6x jeg har hatt synes jeg har kjørt forskjellig, så det er helt sikkert tilsvarende forskjeller ute å går på W211-bilene.
Jeg kan jo avslutte med noen positive ord om W211-en.
Bagasjerommet er enormt. Det er mer firkantet enn E60, og derfor litt mer praktisk.
Det virker som det ikke er så veldig mye tull med disse bilene.
Jeg får lyst til å kjøre langt med bilen.
Alt i alt er jeg fornøyd. Dette er en bil fra en "premiumprodusent", så hvor galt får det egentlig blitt?