-
Innholdsteller
632 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om wSax
- Bursdag April 10
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
wSax's Achievements
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Yngvejos reagerte på et innlegg i et emne: E63 Airbagfeil
-
Demonterte dørtrekket og sjekket ledningene. De så veldig fine ut. Ohmet de uten å se noe avvik på ledningene. Monterte alt tilbake, og det ser ut til å ha løst problemet. Glad jeg ikke bare kjøpte en ny dørmodul med en gang. Takk for et godt tips!
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Roadtrip med Alpina!
-
wSax begynte å følge Lav spenning etter oppstart - ABS, DSC og servofeilkoder og E63 Airbagfeil
-
Hei! Har en 645Ci som gir feilkode på airbag når nøkkelen vris om (før motoren skrus på). Jeg har kun fått lest av feilkoder med en håndholdt feilkodeleser. Feilkoden "964A Resistance, firing circuit, thorax airbag, driver, too high" ligger inne på modulen "TMFA Door Module, Driver". Jeg finner ikke så mye konkret om denne feilkoden på nettet, men noen peker på dørmodulen. Noen andre forslag? Ser at spenningen fra safety and gateway module er 10V, i motsetning til batterispenningen som er på rundt 14.4 V (med motor i gang naturligvis). Det hører med til historien at dørtrekket ble tatt av i fjor, uten at det umiddelbart utløste feilkoden, som først kom sporadisk ved oppstart, men som nå utløses nesten ved hver oppstart. Bilen hadde i våres problemer med høye spenningstopper ved oppstart, på grunn av ødelagt dynamo, men dette er nå ordnet. Jeg får tilgang til INPA i morgen. Noen tips til tester eller parametre som bør sjekkes i INPA?
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Min Mediterranean blå E39 M5 - Solgt
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Min E36 M3 3,2
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Jeg har den første. Ganske fornøyd, men den kan være litt lei å slippe mykt ned. Den er lav nok til mine 6-serie, men jeg har slitt med at den ikke løfter høyt nok på SUV-er med lang fjæringsvei.
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: ALPINA B6 , ROADSTER S og ny Garasje
-
wSax reagerte på et innlegg i et emne: ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
-
Jeg er usikker på hvor lang tid dynamoen skal bruke på å komme i gang med ladingen. Mener å ha lest at lading skal kuttes under oppstart, og igangkjøres etter motoren har startet. I de tilfellene der dynamoen ikke lader for mye, bruker den ca. like lang tid på å oppnå 14V, som i videoen over. Det skal sies at dynamoen som sitter i bilen nå, er ganske nedsølt av olje, så den har sikkert levd et hardt liv. Jeg har gått over og renset festepunktene til pluss- og minuskablene i bagasjerommet. Ingen ender var løse eller korrodert. Motstanden var lav/ikke målbar i begge kablene Er neste steg å prøve en annen dynamo, evt. regulator? Det virker jo ikke som spenningsfallet er så stort mellom batteri og motorrom, og det ser heller ikke ut som spenningsfallet ved oppstart er unormalt stort?
-
Takker for tips! Skal se hva jeg får til av målingene som foreslås. I mellomtiden har jeg byttet jordingskabelen under bilen til en tykkere variant, for å utelukke denne. Tok en ny måling, nå under et scenario som gir feilkoder. Motorrom 3: 10,4V Peak motorrom 3: 18,3V Batteri 3: 10,7V Når maks spenning etter ca. 20 sekunder Video fra målepunktene i motorrom:
-
Gjorde en ny test nå. Kun måleledninger: 0,2 ohm. Jordingskabel: 0,2 ohm. Mulig kabelen fortsatt kan gi lav motstand, selv om mye av kabelen er korrodert?
-
Det er jo selvfølgelig et veldig godt poeng du kommer med. Tipper kabelen er 25 cm. Skal ohme kabelen på E61 og sammenligne i morgen.
-
Jeg har testet litt mer i dag. Første start: går litt tregt på starteren og får feilkoder. iDrive fryser. Skrur av tenningen etter 20 sekunder og koblet av og på batteriet. Andre start: går merkbart lettere på starteren og får ingen feilkoder. Tok også to målinger, men ingen av målingene ble utført ved tilfeller der bilen gir feilkoder. Målingene ble utført med to vanlige multimetre, så jeg er usikker på oppdateringsfrekvensen og om de har fanget opp de virkelige bunnpunktene. Byttet plass på multimetrene mellom test 1 og 2, så tror det gir et ok bilde. Test 1: Motorrom: 10,2V Batteri: 11,0V Test 2: Motorrom: 10,2V Batteri: 10,8V Jeg har sjekket alle sikringene i sikringsboksen i bagasjerommet. Ingen viser tegn til varmgang. Ett rele var litt varme enn resten av komponentene. Denne styrer visst terminal 30G, uten at jeg blir noe klokere av det. Jordingskabelen i motorrommet er isolert, men den ser fin ut. Motstand gjennom kabelen uten motor i gang: 2,8 ohm. Starteren har en litt irret ledning, men vanskelig å se noe rundt den. Er det noe annet som bør sjekkes eller testes?
-
Det kan jo selvfølgelig sjekkes! Pusset poler og sjekket koblingene til batteriet da jeg skiftet batteri, men har ikke sjekket noen andre ledninger. Det er vel typisk den usolerte jordingskabelen til motoren som er utsatt? Mulig ledningene til starteren også bør sjekkes. Jeg vet at plusskabelen er en aktiv recall som ikke er byttet på min bil, så mulig det er noe med den, ja. @E.C. godt tips med måling under oppstart. Målingen i motorrom: da mener du plusspolen som brukes ved lading av batteriet? Mener å huske at IBS på preface E6x kan tulle. Men det viser seg kanskje med strømtrekk?
-
Hei! Jeg har en 2004 E63 645Ci som får feilmelding på ABS, DSC og servofeil i iDriven, ved første oppstart når bilen har stått i ca. 2 døgn eller mer. Ved første oppstart, starter moteren som normalt. Interiørlysene flimrer (noen ganger skrus de helt av), feilkoder på ABS, DSC og servo dukker opp i instrumentpanelet og iDriven. Deretter fryser iDriven helt (den rekker å starte opp som normalt). Det er mulig å resette iDrive ved å holde inne utløser- og volumknappen, og den rebooter da som normalt. Løsningen da, blir å koble av batteriet i noen få sekunder, før det kobles på igjen. Bilen kan da brukes som normalt igjen, inkludert nye oppstarter. Jeg har mistekt at batteriet som satt i bilen var dårlig, så jeg byttet batteriet med ett batteri som fungerte veldig bra i min E61. Status på E63 etter batteribyttet er helt likt, jeg får fremdeles feilkoder. E61 med batteriet fra E63 starter lett og har ingen feilkoder, så jeg tror at dårlig batteri kan utelukkes. Jeg kan legge til at jeg synes E63 drar noe tungt rundt på starteren i forhold til E61 med N53, men jeg har ingen annen N62 å sammenligne med. Jeg har sjekket spenningen ved å lese av i DSC-modulen, med INPA. Da ligger spenningen mer eller mindre stabilt på 14.2V, men ca. hvert 20. sekund faller spenningen til nært 0V. Jeg er litt usikker på om dette er avlesingsfeil i INPA eller om det er reellt. Noen som har gode forslag eller tanker. Er det dynamo eller spenningsregulator, eller kan det være en modul som tuller? Dette er feilkodene som dukker opp når bilen tuller ved oppstart:
-
Ett lite innspill om dette: prøvde å lese ut feilkode på motoren på en G31 med en BMW-spesifikk julaleser. Den registrerte at det var en feilkode, men ikke med en beskrivelse av feilkoden som ga mening. Nærmeste BMW-forhandler kunne fjerndiagnostisere bilen over telefon/nett og fortelle hva slags feilkode bilen har.
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: [LØST] INPA: SYS-0010 feilkode
-
Jeg har faktisk lest den tråden tidligere og gjort endringene han beskriver med edibas-filen, uten at dette hjalp. Dette med DCAN Utility ga jeg opp, da jeg ikke fant helt ut hva det var og hvor dette kan lastes ned. Jeg ga det et nytt forsøk nå, og fant til slutt ut at man kan laste ned programmet her. Merk at da kommer DCAN Utility i en pakke sammen med INPA og NCS-expert. Jeg prøvde først å sette kabelen (?) i 500 kbit/s-modus, men fikk da opp "Error: Echo K-line". Konkluderte mer eller mindre med at kabelen var årsaken til problemene, men etter å ha lest tråder om at "Echo K-line" kan ha noe med kobling av pin 7 og 8 på kabelen å gjøre, testet jeg en gang til. Satt bryteren på kabelen i posisjon nr. 2 fra venstre og forsøkte DCAN Utility og 500 kbit/s-modus igjen. Denne gangen sto det "done", og INPA fungerer helt som normalt. Tusen takk for all hjelp @Otis! Det er mye greiere å ha E6x-bil med fungerende INPA.
-
Skal teste flere moduler i morgen, for å sjekke litt. Bryteren har fire-fem posisjoner. Testet kun venstre, og deretter høyre posisjon med ny kabel og INPA-filene du linket til. Men med gammel kabel har jeg testet alle posisjoner. Skal teste alle posisjonene. Er det noen spesielle filer jeg bør sjekke at jeg har, og evt. innhold i filene? Regner med at de aller fleste filene må være på plass, men er det noen filer som typisk er knyttet til slike problemer som jeg har?
-
Ja, jeg synes dette er rart. Testet å koble til luftfjæringsmodulen i går, med samme feilkode som resultat. Vet ikke om dette er en god modul for å teste slikt? Jeg kan prøve å teste litt mer i morgen. Jeg har en billig feilkodeleser fra Jula (BMW-spesifikk) som helt fint kobler til alle modulene og sletter feilkoder, så det virker som alt på bilsiden er ok.