-
Innholdsteller
9369 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Ser ut til å være litt vrient å oppdrive den i Norge på forbrukernivå? Gi en lyd om du vil videreselge en 150 mL tube
- 14 svar
-
- bakstilling
- e90
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
Er vel keramisk pasta som er mer pop nå på 2000-tallet. I motsetning til kobberpasta så vil den ikke skade gummi og du har mindre korrosjonsfare. Prisdifferansen er neglisjebar.
- 14 svar
-
- bakstilling
- e90
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
Hvor mye skal du ha? Trolig enklest å kappe ut litt fra en vrakbil.
-
Da er du kanskje inne på noe.
-
Hadde vært forsiktig med å konkludere fra en sånn test uten felgen påmontert. Den skrua som holder skiva på plass vil ikke nødvendigvis holde skiva parallell med navet, siden den strammer kun på én side. Ta heller et billig måleur og sjekk rett på nav.
-
Flere tråder om dette nå, men både slitte casterforinger og slitte glidebolt/foring på caliper eller dårlig caliperstempel kan bidra til sånt.
-
Joda, det har det, men om det er merkbart på bremseskiver ved praktisk bruk er noe mer usikkert. Ruster mer ved høyere karboninnhold. Finnes litt dokumentasjon på nett om slikt, her er en link fra et selskap som jeg kjenner til: https://www.thermofisher.com/blog/metals/how-carbon-affects-the-quality-of-steel-weldability-and-hardness/
-
De må vite noe vi andre ikke vet:
-
Avgiftene opp er en ting, men nå er KPI 15,9 % opp i løpet av 3 år. Så ting koster mer. Og enkelte varegrupper langt forbi det tallet igjen.
-
Autodoc har per definisjon ingenting OE av det jeg har sett (altså originale BMW-deler med BMW logo), men hvis du vet hvilken leverandør det er som lager den aktuelle delen kan du ofte finne det som i praksis er OE-del, men uten BMW-logo. Akkurat der er det mye å hente på hos Autodoc. Ellers er ikke OEM (original equipment manufacturer) alltid like heldige med alle delene de lager. Slik at noen som lager gode originale lykter kanskje ikke lager like bra bremseklosser til samme bil (host, hark, Hella-Pagid, host). Ellers synes jeg at originale deler mange ganger er billigere i Norge. Ser ofte priser i dollars som omregnet til NOK blir +/- det samme, om ikke mer. Så kommer ofte en dyr frakt pluss lengre leveringstid på toppen. Både GS og Koed rydder opp veldig greit om noe er feilbestilt eller feillevert og man kan alltid ringe og få god hjelp, det er nå min erfaring. Så for akkurat OE har ikke jeg sett til utlandet.
-
Dæven hardt du kjører a, slitt ut både bremser og kamaksel
-
Ser riktig ut med 470N, men merket hørtes ikke så veldig premium ut, så kan være 50/50 allerede der. Har du rengjort/smurt opp festepunktene på kuleledd der dempere festes? Kan i verste tilfelle være nok til å gi ekstra treghet og motstand ved løft.
-
Fra tippeboken hadde jeg landet på dårlig jording og nå startsperre ut av sync som et resultat av det forrige. Jordinga må du fikse uansett, så du kan egentlig "starte" der.
-
Liker de automatiske jeg og har selv hatt en billig tang som har funket fjell i mange år, men har nå byttet til en mer proff variant med samme desig: Knipex 12 62 180.
-
Top Gear testen var vel på original motor også. 20k i mods så er fort 535d'en raskere enn 545i'en. På sistnevnte har man heller ingen mulighet for "enkle" hk heller.
-
Så normalt ut det under. Om det er "mye" mønster foran så kan det jo hende at du faktisk får likere rulleomkrets foran og bak med nye bakdekk kontra dine nåværende dekk. Gitt at du kjøper samme dekk som du har nå og at de i utgangspunktet matcher frontdekka mtp. rulleomkrets.
-
Og alle de eksentriske boltene som trolig kommer til å knekke ved demontering. Du øker i alle fall sannsynligheten for at det blir mulig å justere noenlunde ok i etterkant.
- 14 svar
-
- bakstilling
- e90
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
https://www.gsbildeler.no/lykter-lyspaerer/bosch_lyspaere_magic_effect_py21w_lyspaere_sett__6482111 Sikkert billigere andre steder, men du har jo GS i Oslo.
-
Hehe, velkommen til klubben for feil på lykter. Leverte inn min E39 på PKK hos NAF. Var visst flere av de oransje pærene i blinklys som var flasset av og blitt "for hvite". Fair enough, byttet alle 6 blinklyspærene på bilen og fikk den godkjent. Gjett om ikke pærene var "for hvite" igjen 2 år etter. Samme verksted. Da tok jeg bare den til etterkontroll et annet sted og det var med den saken. Jeg mener for all del at lykter skal være riktige til bilen og at Kina-lykter med feil lysbilde, samt dårlige LED-pærer fra Wish skal gi 2'er feil, men at originale baklykter fra "feil marked" skal gi en slik feil blir for dumt. Det er mange biler som konstant kjører uten baklys og det er fort mye verre. Satser på at det ordner seg for deg.
-
Å lese av original produsent på sensorene med BMW-logo er lurt. Kvaliteten uten BMW-logo kan potensielt være noe lavere, men det er meget usannsynlig å få noe som ikke fungerer (fra samme produsent). Jeg har ikke fått ut fingeren til å fikse min PDC, men jeg har fulgt med på finn når originale ubrukte sensorer dukker opp. Så har anskaffet meg to originale i feil farge til en spiselig pris.
-
Det varierer nok litt. Jeg har lest litt angående supply faults på PDC-moduler på E6x og der er det særlig en transistor som visst sliter med å levere nok strøm og ender med å brenne opp. Dette skjer med de originale sensorene også, men var visst mer vanlig med uoriginale som trakk mer strøm. Slik informasjon tas med en klype salt, men erfaringsmessig så er det jo ikke utenkelig at det er forskjellig klasse på elektronikken som er OE vs. Ebay. For å ikke snakke om at man ikke alltid helt vet hva man får med de billige. Kan både være bra og dårlig. Samtidig er det ikke all verden med innsats å lakkere et par sensorer og stappe de inn, så pengemessig kan man gå på en del smeller til lavere pris enn én original.
-
Vanlig at siphon-pumpe går i stykker på e39/e53. Trolig tilsvarende på E46. Har det "problemet" på min E39. Passer på å ha over halv tank, da vil det alltid renne over til den andre siden. Du kan sjekke o-ringene i tank på returkoblingen, men gitt standen på bilen ellers er det trolig like greit å kjøpe hele "pumpa".
-
Alt det arbeidet på motor og karosseri, 800 løk i utropspris og så greier man ikke å plugge igjen hull i dørene etter å ha fjerna sveiv 🥴
-
Jeg har blitt glad i Bosch Superfit TO102. Primært ment som pasta til å smøre opp bremsedeler ved montering, men er et ganske universalt produkt som ligner mye på grease og har god motstand mot vann. Ellers er han over meg inne på noe, billige uoriginale dempere kan potensielt ha for få Newton til å dytte opp luka for egen maskin.
