Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Den har faktisk 658hk i vognkort, det er jo ikke hverdags at folk godkjenner slikt. Sikkert lurt med ekstra effekt når man pleier å ha noen kg med gjørme i baksetet:
  2. Det kan være mye rart, men du må enten begynne å undersøke noen av disse tingene selv eller levere inn på et verksted. Det hjelper ikke å Google seg ihjel hvis man ikke sjekker noe på selve bilen. Rift i en luftbelg, det kan du undersøke selv. Kondens på tank? Lite trolig og heller ikke noe du enkelt og definitivt kan undersøke. Du har tydeligvis feilkoder og å starte noe annet sted enn disse blir bare meningsløs tipping og sløsing av tid. Jeg hadde latt være å kjøre bilen til noen får tatt en titt på den, men mindre du absolutt må noe.
  3. Du er spot on der, det kan være hva som helst. Les ut feilkoder i det minste.
  4. Gratulerer og kos deg masse!
  5. Som regel ja, men det er jo en del forskjellige 1-serier der ute også.
  6. @FransEirik: tipper at det er fordi det er en del annet gøy i denne prisklassen og at den brune fargen på interiøret ikke er for alle. Så skal også folk i Norge enten ha stasjonsvogn eller SUV, så kundemassen for de som skal ha det som hovedbil blir ytterligere begrenset.
  7. Den var kjip. Jeg hører hva personen fra Lyshelten sier, men en slik ettermontering vil uansett aldri bli like robust som en original lykt, det må man nesten regne med. Satser på at endelig vare holder bedre på bil når du får det 🤞
  8. Ikke alltid det er like lett å treffe innenfor de bittesmå firkanta boksene som er så vidt større en bilen nei.
  9. Husker jeg var litt gira på den her i 2015: https://www.finn.no/64976314 Naboen min mente at det var helt hinsides pris for E36. Denne tror jeg mange hadde ønsket å kjøpe til den prisen i dag, selv om man hadde indeksjustert den til 2022-verdi.
  10. Stjernemerkede dekk er det en større tråd om her på teknisk, se om du finner den. Det aller meste er nok besvart der. Det er fullt mulig å ha et dårlig batteri uten å få varsel på det, men jeg hadde testet batteriet ordentlig før jeg hadde konkludert med noe. Hvilespenning gir en viss indikasjon på tilstand, men det sier lite om kapasiteten. Batterier bør testes med noe form for last, gjerne en tester med last, før de potensielt skrotes. Du må også kode inn/registrere nytt batteri ved bytte.
  11. Får holde et øye med neste sesong av luksusfellen. Var jo en kar med E39 og E36 der sist runde
  12. https://www.yesnogenerator.com/
  13. Du får riktig delenummer om du bruker regnummer på disse sidene.
  14. Her vil jeg si at det er lov å være skeptisk når eieren sier at "den har vore tatt godt vare på i mitt eige" og lakken ser ut som den gjør og et treningssenter har tatt pant i bilen. Og attpåtil skal vedkommende bare sjekke interessen. Her er det best å stå over tror jeg.
  15. Vet ikke, men det står da IS 34 rett under og det er det samme som ET.
  16. Har du sett i den store diagnosetråden? Alt du etterlyser er beskrevet der.
  17. Er nok mulig å få tak i de flere steder ja, men var litt kjedelig at Biltema hadde endret delene sine. De gamle som jeg hadde liggende i garasjen var jo for så vidt helt kurante.
  18. @hsd: stemmer det, så ut som 25 pk med nipler og 10 pk med skjøter hos Wurth, tenker å få ringt inn i morgen og bestilt. Biltema er relativt dyre på enkelte ting, helt enig der. Mye er av kurant kvalitet og til en ålreit pris, men slike nipler som koster 22,50 kr/stk og selges i 2-pakninger havner ikke på den lista. Thansen 100 m unna solgte tilsvarende til 9,90 kr/stk. Det med nøkkel tenker vi likt. Har faktisk sett dette trikset og det er absolutt noe å hente. De er veldig avrunda i kantene for å være lettere å få på plass, men det resulterer i at man ikke alltid får utnyttet hele arealet til nippelhodet med en slik nøkkel (som mot bremseslangen der det ligger en skive). @sveigis: takk for noen oppløftende ord. Blir godt å bli ferdig ja. Jeg har jo ikke noe å tape på å lære bort litt ting, så forhåpentligvis hjelper det noen andre på vei. Jeg plukker opp litt triks her og der på forumet, så det er godt å få bidratt litt også 🙂
  19. Begynte på demontering lørdagen. Planen var å løsne ved de planlagte skjøtepunktene og plugge igjen på bilsiden mens jeg holder på. Prøver ut å ikke tråkke inn bremsepedalen med vilje før jeg demonterer. Det renner ut litt bremsevæske i det man løsner koblinger og før man får plugget, men det kommer fra bremsevæskebeholderen så det bør være minimalt med luftbobler som går oppover i det bremsevæsken renner ned. Vil helst slippe å kjøre lufting av ABS-en etterpå. Har i verste fall både diagnoseutstyr og vedlikeholdslader for å få kjørt lufteprosedyre, men litt spennende å se om teorien min stemmer. Her er plugger jeg lagde: Disse er av kobberrør jeg hadde liggende, rør jeg skal montere er av kobbernikkel. Hadde også et OE-rør fra Koed som jeg kjøpte til en E39 touring som jeg skulle bytte rør på. Der ble det til at jeg leverte inn på verksted da jeg ikke orket å krabbe under bilen i minusgrader, så røret ble liggende. Ganske billig med OE-bremserør, men når stålrør kommer oppkveilet så har ikke jeg den beste feelingen mtp videre bruk. Det røret derimot helt fint kan brukes til er å sammenligne mot det man har flenset selv: Biltema-nippelen har gjenger hele veien ut, det gjør forsåvidt ikke så mye når de ikke er i veien for noe på mottakerenden. Hodet er 1-2 mm smalere, så det kan bli lettere å runde det av kontra det originale. Anleggsflaten mot "soppen" er flat, slik den skal være på disse: Første røret jeg skulle demontere var det som gikk til venstre side. Der har noen satt inn et stykke kobberrør, derav skjøten jeg fant i hjulbuen tidligere. Kobber er mykt og når man strammer det godt til så får du røret sveiset fast til nippelen. Løsne nippelen gikk greit, men å skru den ut går ikke for da spinner hele bremserøret med. Måtte bare kutte av røret med en avbiter for å få av nippelen fra skjøten under, skummelt lett å kutte i kobberrør: Åpenbart ikke noe OE-mutter her da gjengene går hele veien: Vet ikke helt hva som skjedde her, men er ikke OE-tversnitt innvendig. Sannsynligvis klemt ihjel. Det er vel ca. samme tversnitt som det er gjennom bremseslanger, så hadde neppe noe å si på bremseytelsen: På dette tidspunktet hadde jeg funnet ut at mine "plugger" lekket rett gjennom. Kunne knapt se noe hull der jeg har klemt og bøyd, men det er utrolig hvor lite som skal til før væske finner veien gjennom. Hammeren var heldigvis ikke langt unna, så det ble en oppdatering av patentet: Da sluttet det å dryppe også: Brukte spesialnøkkel på koblingen mot bremseslangen, men allikevel ble de niplene gode og runde: Første tanke var å kutte av røret og sette på en slik: Disse funker dog best når man banker de på og dette blir litt upraktisk her. Kom på at jeg så på Torque Test Channel på tuben og de fant ut at tang funker ganske bra på slike ting. Nippelen blir herpet, men det er jo ingen tap her og rund var den egentlig allerede. Fram med Knipexen som var ervervet for ikke mange uker siden og jammen fikset den biffen: Den ene siden gikk så vidt, men det er godt nok det. Slangene var greie, så de pakket jeg bare litt inn på endene så ingen møkk skulle komme inn. Lirke ut de rørene i én bit når tank og travers er på plass tror jeg at jeg må gi opp. Begynte å se etter muligheter for flere skjøter, så tenkte å ta turen på Biltema og kjøpe litt flere nipler. Kjøpte samme delenummer som jeg hadde, men fikk søren meg noe annet! Greit at forpakningen er annerledes, men å legge inn mye mer kon innvendig er da ikke noe særlig. I alle fall når man beholder delenummeret: Før hadde man nipler merket med AA (typisk tysk) og TX (japse) på Biltema, men det som kommer fra de nå ser ut til å være en slags mellomting. Så det jeg vil ha er dette: Og det jeg fikk ligner mest på dette: Det kan jo hende at Biltema fant ut at alle hobby-brukere uansett flenser feil og kjører på med en "double flare" siden flenseverktøyet som lager disse er billigst og at deres nippel da passer "greit nok" til både, "double flare", "buble" og "mushroom", men jeg hadde satt pris på å få riktig nippel. Mekonomen så ut til å ha noen korrekte nipler som var på lager her i nærområdet, så jeg ruslet bort dit etter jobb i dag. De viser ikke lagerbeholdning på nett, så da jeg ankom så var det visst bare to stykk på lager. Etter at selgeren bak disken tok en tur ut på lageret så fant vi ut at de hadde visst ingen. Ruslet videre til Thansen og de har ca. samme greia som Biltema, kanskje litt bedre enn Biltema sine, men ikke så mye. Anleggsflaten koner mye på innsiden. Dro videre til Biltema. Der prøvde de å se om det var noen andre nipler som passet bedre med hva jeg egentlig skulle ha, men det endte opp med retur av de pakkene jeg kjøpte på lørdag og en tilgodelapp. Så da sitter jeg her uten nok nipler. Tror jeg prøver Wurth når de åpner i morgen. Om ikke de har dette riktig så er det vel bare å gi opp. Legger ved en link til både nippel og skjøtestykke. Av en eller annen grunn så skriver de at dette skjøtestykket er for stålrør (det som passer til de niplene jeg skal ha), mens skjøtestykket for SAE-boble passer for både kobber, kobbernikkel og stålrør. Kobbernikkel må da være det beste kompromisset mellom styrke og korrosjonsbestandighet. Kobber er mulig litt vel mykt og trenger ekstra klamring, mens stål ruster og er vanskelig å legge, så kobbernikkel er egentlig det mest fornuftige å legge slik jeg ser det. Å lage samme type flens som OE bør da også være en fordel for å unngå lekkasjer om man f.eks. skulle bytte bremseslange senere og ønsker å kunne løsne koblinga uten å ødelegge røret. Kanskje det bare ikke er så mange som flenser den type flens på kobbernikkel, så de ikke skrev det opp i beskrivelsen på skjøtestykket. Satser uansett på å få nok riktige nipler på plass denne uka så jeg kan få bilen av bukkene snart. Fortsettelse følger.
  20. Bra pris på solid 90A-lader: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=267841172
  21. Kult, 8HP og paddles diesel i E60 er jo ikke hverdags. Stå på 👍
  22. Du har allerede en plan på hvordan det blir å få hendlene til å funke?
  23. Starta litt på E39-en da det er greit å få den godkjent før jeg skal vise E91 om en uke, vet aldri hva de finner på EU på gammel bil. Jekka den opp allerede for to uker siden og tok av bakjul for å skifte dekk: Fått valuta for penga der, skulle ønska de varte litt lengre. Dette er Pilot Sport PS2 etter ca. 30k km: 255/40R17 er litt sært, men fant noen pent brukte på finn til en 500-lapp så de ble satt på, omlegg og balansering kostet mer enn dekka. Da var det bare bremserør igjen. Annet enn å ha bilen i lufta trenger man å ta vekk høyre innerskjerm og det er stort sett det hele man behøver mtp. forberedelser. Karosseriet ble imidlertid selvlettende og den strukturelle plasten nederst på kanalene på E39 ga opp: Man skal ikke fjerne deksler på EU, så det var nok plasten som gjorde at kanalen her gikk gjennom, her er den ferdig-pirka: Hello? Tør man skru på lyset her? Er nå noe metall bak der igjen: Jeg har visst at kanaler ikke er helt 100%, så det har nok vært lurt å ikke jekke på jekkfestene de 6 åra jeg har hatt den. Denne lot jeg være å kjøre på vinteren de siste 5 år, men det er jo ikke sånn at stålet gror ut av seg selv av den grunn. Også en grei oppvekker til alle som vurderer biler som "ikke er vinterkjørt i mitt eie" eller "ikke vinterkjørt på 5 år". Sånn kan det altså se ut under. Foran er i samme gata: Jekkfestene er utrolig nok "hele" og ikke trykket inn, men starter man å jekke på de så vil de trolig klappe sammen pga. mangel på støtte fra sidene. Andre kanalen er nok ganske lik, men har valgt å ikke pirke på den enda. Ser ut som at det blir et sveiseapparat på meg i 2023. Egentlig et greit vinterprosjekt, men garasjen er ikke klar for dette i år. Må som et minimum isolere taket og da må jeg fikse ventilasjon og avfukter, kjøpe dieselovn som ikke soter ned alt... Når man først gjør de tinga så bør man gjøre et par ting samtidig, så da burde man henge om porten, legge inn mer strøm og da har man en snøball rullende. Får bare fikse bremserøra så den er EU-godkjent. Deretter ta det som må tas på de to andre bilene og spare for neste "skrusesong". Da skal ingen biler på EU heldigvis Sveisemessig så bør man nok ned med tank for å få sveist kanaler bak skikkelig og deretter kanskje ned med travers og ta rusta som er bak der, samt nye foringer bak. Tenkte egentlig at jeg skulle lære meg å sveise på noe billig drittbil, men markedsmessig så har jo jeg det allerede 😬 Definitivt mer affeksjonsverdi enn pengeverdi i den her, så sikkert like greit å beholde som et prosjekt der man kan teste ut litt ting. Selve rørene ser egentlig ikke så skumle ut, ble mest distrahert av all rusten. Den på venstre side er skjøtet ved tank: Og enda en gang foran tank/under baksete: Tenker å trekke nytt rør til skjøten foran tank. Den på høyre må hele veien fram til fremre jekkfeste, derfor jeg begynte å dra av deksler der: Fortsatt feste igjen på kanalen, tror jeg må være greit forsiktig når jeg skal demontere der for å ikke rive ut hele festet: Begge røra bøyer rundt fremre traversforing på fremsiden av bilen. Den ene går rett til bremseslangen på høyre side, mens den andre over traversen og til venstre side: To klips over travers som er relativt lett tilgjengelige, her vist fra venstre side: Og rett i bremseslange (+/-): Hadde fort tatt det i dag, men ble en liten nedtur mentalt, så gjemte meg hjemme i stedet. Planen er å koble fra rørene der jeg har tenkt å skjøte de og plugge igjen den enden som er igjen på bilen, pluggene har jeg laget allerede. Så tar jeg av rørene og bøyer til nye etter malen fra de gamle. Prøve å gjøre litt i helgen før det har gått to uker igjen
  24. Stop and go er at den følger køtrafikk. Bremsefunksjon er at cruisekontrollen bremser for deg i nedoverbakker. Har du satt 70 på cruise på en gammel bil så vil den kunne trille opp i 90 pga. mangel på bremsefunksjon.
  25. Stemmer også for B30. Blir vel ikke den store kostnadsforskjellen på slutten av dagen når du blir ferdig.
×
×
  • Opprett ny...