-
Innholdsteller
9373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Det gjør den helt sikkert om du virkelig vil, men det du tror du sparer på motorinnkjøp bruker du opp flerfoldige ganger i form av tilpasninger og ekstraarbeid. Så til alle praktiske formål vil jeg si nei.
-
Fikk en sms fra Bavaria om mulig recall på airbag i rattet på E39en, dette fikk jeg ikke tid til sist jeg fikk brev om det og glemte da det hele bort. Tenkte at nå kan jeg få det unnagjort før bilen vinterlagres. Ringer tilbake der jeg blir bedt om å droppe innom slik at de kan se på airbagen. Joda, kjører en time inn til Oslo for å stampe i kø (1 km på 20 min) og det som skjer er at jeg oppgir min kontaktinfo og de tar et bilde av rattet. "Det var det i denne omgang, du hører fra oss om det er aktuelt å bytte på din". Her trodde jeg at de skulle flippe ut aribagen og se på delenummer, men neida. Knipse ett bilde av rattet. Ble greit forbanna da. Kunne ha spurt meg om å ta bilde selv, teknologien er nå liksom der, e-post og greier. Dette hjelper ikke meg noe nå, for den tiden er tapt, men om det er noen andre av dere som skal innom på "sjekk" for E39-airbag så spør om Bavaria ikke vil ha et bilde først. 💩
-
-
Er ikke så mange andre muligheter, den er nok laget for å bli dratt ut slik. Jeg passer bare på å avslutte økten først, men det er vel heller ikke kritisk, med mindre man koder/oppdaterer moduler.
-
Lengden på ledning velger du jo selv, vanlig TP-kabel
-
Tror det var ICOM/ISIS local, kan sjekke når hjemme (og sjekke at det fortsatt funker).
-
ICOM rett i nettverkskortet med en TP-kabel, ISTA 4.24 med nettverksinstillinger oppgitt på forrige side. Aldri hatt behov for å gå inn på ICOMen via nettleser, men jeg har kun brukt ISTA+ og ingen andre 3. parts verktøy som reserverer den. Ikke testet med EDIABAS-pakka eller ISTA/P
-
Det er da ganske mye som er produsert på bestemte måter for å få ned forbruk og utslipp, ikke fordi det er bra for motoren/komponenten i seg selv. Så at kassen girer som den gjør kan fort være en konsekvens av hva man prøver å oppnå, ikke hva som er best fra kassen fra et mekanisk standpunkt. Når dette er sagt så har ikke jeg hørt om daukjørte automatkasser.
-
Nja, jeg har talekommandoer i Teslaen og det vil jeg påstå er sikrere. Jeg trykker inn en knapp på rattet i 1-2 sekunder og sier det jeg ønsker å få utført. Dette fungerer meget bra, både på navigasjon, funksjoner og det å finne/spille en sang fra Spotify (bare å si "play artist - sang"), alt uten å se vekk fra veien i det hele tatt. Det er faktisk en av tingene jeg kommer til å savne fra den bilen. Du kan gjerne si at hvis du ikke husker hva ting heter så funker det dårligere, noe som delvis er sant, men når du ikke husker hvor ting i iDriven ligger så blir det litt av det samme mtp. at du må konsentrere mer for å lete det opp. Poenget mitt er vel egentlig at ett system sjeldent er "best" i det uendelige, noe jeg også vil tro gjelder iDrive. Jeg er enig i at kontrolleren er bra, men jeg vil si at stemmestyring for basisfunksjoner når man er i fart kommer til å ta over på sikt.
-
Blir sikkert flere biler på skroten eller ute til lav pris når alle de som har solgt kat/dpf havner hos SVV. Jeg leste om noen som skrev at SVV krevde at BMW gikk inn for at bilen er tilbake til originalt for å få på skilt igjen, men det virker litt lite sannsynlig at BMW gidder, med mindre de får lov til å selge deg alle delene som "var feil". Jeg har hørt med Bavaria om de kunne gi meg noe bevis på at jeg har satt på større originale bremser for å få det godkjent, men det kunne jeg visst bare glemme, så hvem det er som skal gå inn for at bilen er i "original stand" igjen lurer jeg litt på.
-
Det var det jeg tenkte på: hvis den sier "firmware" så skal du kunne oppdatere fra ISTA slik som Øyvind sier, alternativet er å oppdatere fra nettleseren ved å gå inn via IP. Den ene firmwarefilen som er stor er egen installer som fikser hele biffen når du klikker på den, mens de små filene er de du bruker via nettleseren din. Jeg regner med at noen bruker ICOM på PC-er med kun EDIABAS-software og derfor har noen laget et opplegg for å oppdatere via nettleser. Kan ikke se for meg at det er slik det gjøres hos BMW.
-
Da er det nok der det ligger, jeg har ikke testet mine ettersom det ikke har vært behov, men er ikke det to måter å oppdatere på? Fra ISTA og fra en loader?
-
Jeg har 4.24 og i min "pakke" så kom det et image for update til 03-15-03 som er på 13 MB (komprimert). Det kan hende at nyere ISTA krever nyere versjon av FW og at den da er såpass stor.
-
Jeg har ICOM som fungerer i ISTA+ som fungerte ut av boksen. Jeg har ikke satt den opp eller testet i INPA og de andre EDIABAS-baserte programmene fordi man måtte kjøre iToolRadar der du skulle reservere ICOM-en. Hvis du skulle bruke den i ISTA+ igjen så måtte den avreserveres/unlockes, så du har kanskje problem med noe der? Fordi jeg ser for meg at iToolRadar kjører gjennom noe emuleringsopplegg som bare lager krøll om du kobler til med ISTA+, som like så godt kan prate med ICOM direkte. Min nettverksadapter er satt til å bruke 169.254.1.1. som fast adresse på IPv4 med 255.255.0.0 som subnet mask.
-
Nedlastning av ulike Diagnose-program til BMW!
emne svarte i E.C. sin HakonLimseth i Koding og diagnose
De billige kablene pleier å fungere greit, men skal du drive med dette over tid så er det bare å investere i en ICOM. -
-
Forsøket ditt på å få hjelp virker litt halvhjertet all den tid du har motorfeil og feilkoder og du ikke greier å fremskaffe disse. Hvis slike ting enkelt kunne fikses med tipping så hadde nok flere av verkstedene fått kroken på døra. Når det gjelder starteren din så er det bare å prøve trille-start om du har manuell.
-
Hva klages det over egentlig? Er det hvordan de lyser eller hvordan de ser ut på bil? Xenon/vs LED. Oppriktig spørsmål. Hilsen en med H7-pærer.
-
Jeg har kjørt med 5mm foran en liten stund da jeg fikk et sett felger som var "for tynne" og hjulboltene skrapa i spindelen inn forbi navet. Det er fort vanskeligere å sentrere, men det merker du om det starter å riste. Strammer du boltene gradvis så bør du få det rimelig sentrert. Du må ha lengre bolter så du får 6 (?) runder med gjenger inn (som er vel det anbefalte) ellers ser ikke jeg noen problemer. Hjulet holdes på plass av friksjonen mellom bremseskiva og flata på felgen, ikke av utstikket på navet (i motsetning til hva enkelte tror). De spacerne jeg hadde måtte settes bestemt vei, slik at du ikke risikerer mellomrom mellom skive og spacer (pga konet til styrekant). Da kunne nok hjulet ha dettet av i verste tilfelle og det er sikkert derifra skepsisen hos enkelte kommer.
-
Det blir litt vel feil å si at diff aldri er et problem på E9x eller E8x. En del av disse har ulelyd fra diff, bare søk litt rundt på nett. Om dette er relatert til høyere moment som følge av tuning har ikke jeg noe svar på.
-
Et raskt søk på Google sier at det meste er forskjellig. Tatt i betraktning at E39-interiør får du nærmest kastet etter deg så hadde jeg kanskje heller kjøpt det, om jeg først skulle bytte.
-
Det har egentlig blitt omtalt et par steder før, men mulig ikke lett å finne fram til. Her er en kjapp oppsummering: hestekrefter er urelevant her, det er kun Nm som har noe å si. E39 hadde GS5-39DZ og E6x hadde GS6-53DZ. Specs for hhv 390Nm og 530Nm, men tåler langt mer. Min 39DZ i E39 har vel nå gått over 100k km med rundt 500Nm. Disse kassene er populære fordi de er relativt billige og jeg vil si at du skal ha trimma meget godt for å ødelegge kassa di med en 2.5L fra den tidsperioden.
